hitta skoter på sjöbotten??

Allt inom snöskotrar
Löwen
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:02 pm
Ort: Grängesberg

hitta skoter på sjöbotten??

Inlägg av Löwen »

någon som har något bra tips på hur man hittar en skoter som ligger på ca 20m djup? sikten är ca 0,5m där nere och jag kommer inte riktigt ihåg var den ligger så det är ett ganska stort område att leta på. har tillverkat en dragg men det ligger så mycket mer skit på botten som man får upp. dykarna säger att det är omöjligt med så dålig sikt och stort område. så vad ska man göra? det är dybotten.
Bild
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Inlägg av benkoilovikka »

Kanske en såndär man söker fiskar med? Kommer itne på vad dom heter just nu men nånting i stil med gps :doh:
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

benkoilovikka skrev:Kanske en såndär man söker fiskar med? Kommer itne på vad dom heter just nu men nånting i stil med gps :doh:
ekolod..

Min ide är ju som sagt dykare.. Vet inte annars, ska ni dragga kommer ni få kämpigt, är det någon dyr maskin?
Dänniz 073-8447664
Löwen
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:02 pm
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

Dennis Öhman skrev:
benkoilovikka skrev:Kanske en såndär man söker fiskar med? Kommer itne på vad dom heter just nu men nånting i stil med gps :doh:
ekolod..

Min ide är ju som sagt dykare.. Vet inte annars, ska ni dragga kommer ni få kämpigt, är det någon dyr maskin?
Ekolod funkar det? är ju dybotten. Dykare funkar inte om dom inte letar 24/7.

Andra förslag? Va en tundercat 1000 -98 300mil..

Mvh
Bild
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

är det inte i dom krokarna dom behöver annan gas?, åk med ekolod å dragga?
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Inlägg av Ferken »

Försäkrings bedräääägeri? :hihi:
Fredrik
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Inlägg av John Rönnbäck »

Den har legat där sen förra vintern minst. om du inte varit ute och åkt på öppet vatten där det är 20 meter djupt med en tkisse 1000 vilket jag knappast tror då du har nog med kunskap att bygga racebil ;) Om tkissen kanske var värd 30-35 tusen i fungerande skick. skulle jag knappast tro att det finns mer värde än 5000kr där nere nu. förmodligen mindre, finns det minsta gnutta salt i vattnet (vilket det finns, det finns det i allt sjö/havs-vatten) så har du nog inte mycket av värde där på botten. enda anledningen att ens försöka skulle jag se är utmaningen, men snälla.. lägg den energin på något annat, jag tror du ödslar din tid.
Bild
Fd GOLiO
Löwen
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:02 pm
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

den har bara legat där i ca 1mån. kissen gick fin fint på vattnet! men det var mitt i natten jag sänkte den och inte så nykter därför jag inte kommer ihåg var den är. Men har åkt mycket på vattnet i sommras med den och dom går bra på vatten.

MVH
Bild
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Inlägg av Ferken »

Löwen skrev:den har bara legat där i ca 1mån. kissen gick fin fint på vattnet! men det var mitt i natten jag sänkte den och inte så nykter därför jag inte kommer ihåg var den är. Men har åkt mycket på vattnet i sommras med den och dom går bra på vatten.

MVH
Vart finns "Gilla" knappen?! hahaha :p
Fredrik
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Ta en ny skoter men sätt dit en boj, drick dig full och kör....man har en tendens att göra om samma misstag i fyllan så skoter två landar nog på samma ställe
Sökning under vatten är rätt tidsödande och när folk säger att dom vet exakt vart dom tappat nåt så får man dubbla området.
En båt en gps och ett tungt sänke med med en 25m söklina sen får man simma ett varv hala in en nån/några meter lina simma ett varv osv. Sen flyttar man båten 50 meter och upprepar allt igen.
Rätt tröstlöst men kolla med den lokala dykklubben om dom inte kan köra nån utbildning i sökmetoder och erbjud nån lämplig hittelön.
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

20 meter är inge problem att dyka på med luft det funkar ned till 40meter men då blir botten tiden kort.
Om du verkligen vill hitta den finns två alternativ
1. Få tag i någon vrakletare och om du har tur så har han en side scaner sonar
det är ett slags sidoseende ekolod som man släpar efter båten och man får bilder som nästan ser ut som foton.
2. Du kan köpa ett ekolod från lowrance dom har några som funkar nästan som en side scan sonar Pris ca 20000kr för den billigaste.
Sen när du har lokaliserat skotern så är det bara att ringa den lokala dykklubben
och bjuda på någon pilsner :thumbright: och jag tror inte det är några problem med rost och dyligt om den bara har legat någon månad.

Mattz
Mark2
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: ons okt 29, 2008 12:23 pm
Ort: Fagersta

Inlägg av Mark2 »

Hur går det har du fått upp skotern ?
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Re: hitta skoter på sjöbotten??

Inlägg av Holm »

Nu står skotern på torra land igen...
Kan säga att den inte var vacker efter ca 9 månader på botten...

Löwen kanske kan lägga upp lite bilder om han ser detta...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Rappajenzen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jan 26, 2011 1:47 pm
Ort: skellefteå

Re: hitta skoter på sjöbotten??

Inlägg av Rappajenzen »

var trevligt;) hur ä skicket nu då? fått igång den? på vilken djup hittade ni den? BILD :D //mvh jens
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Re: hitta skoter på sjöbotten??

Inlägg av flobb »

kom igen, snör ut några bilder nu så får vi se hur den ser ut :D
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Skriv svar