spikningar i ringlamdet och vevaxeltoleranser

Allt inom snöskotrar
sidny
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 29, 2008 1:28 am
Ort: närpes/finland

spikningar i ringlamdet och vevaxeltoleranser

Inlägg av sidny »

hejssan!

hämtade en "ny" motor till min polaris i hälgen och när jag demonterade den noterade jag att det fanns ganska många småa märken på kolvens sida ovanför kolvringarna och även något enstaka mellan ringarna på samtliga 3 kolvar, och enbart på insug och avgassidan av dom, alltså inte vägen runt...
ser ut som typ spikningar.... men ovansidan av kolvarna, samt toppen är totalt fria från märken. och dom är knappt sotiga alls... dvs, som jag tyder det har den gått snålt(?). ena kolven hade även börjat smälta en aning på avgassidan, alltså stärker det min teori om att den gått snålt. kan det vara så att den spikat mellan cylinder och kolv? är det normalt att man får märken på kolvens sida? är det bara att lägga nya kolvar och bestycka lite fetare och vara glad? eller bör jag göra något annat för att det inte skall upprepa sig?

detta är första gången jag har sett något liknande, och jag jobbar ju trots allt som elextrolux mekaniker och servar husqvarna och jonsered dagligen (som vissa modeller bevisligen är ganska hårt trimmade och spikar hejvilt), utan att ha stött på detta problem tidigare,

någon som har någon teori om vad som har hänt? och hur det eventuellt skall åtgärdas?

btw, motorn är en fuji 579

sedan undrar jag vad en vevaxel får kasta i raiell riktning? ochvar man skall måtta in den?

mvh
Senast redigerad av sidny den tor okt 28, 2010 10:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
sidney karlsson

Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

posta en bild så man får se en spol-bild av kolven, en 2takts kolv SKALL vara sotig, och endast ha små sotfria spår vid portarna
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Skriv svar