Gjuta av originalhuven? med fogskum?

Allt inom snöskotrar
zalsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: tor jan 19, 2006 7:06 pm
Ort: P-Town (Piteå)

Gjuta av originalhuven? med fogskum?

Inlägg av zalsson »

Någon som testat gjuta av sin originalhuv på skotern?
Skulle vilja göra en form av huven för att sedan kunna plasta flera sen.
Plasta direkt på huven känns inte aktuellt då jag läst att flera lyckats förstöra den på det sättet.
Hur gör jag då lättast en form?
Klär in huven i plast och fyller den med fogskum? för att få en mall att plasta på?
Helt nytt för mig så tips mottages gärna
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nej nej nej till fogskum.

Läs den här så har du all info du behöver.

http://ajden.se/glasfiber/glasfiber.pdf


Sen ifall du skulle råka köra sönder din avgjutna huv har du här hur man lagar en glasfiber detalj
http://ajden.se/glasfiber/laga_glasfiber.pdf

Vill du vara helt säker på att det släpper tejpa huven med bruntejp eller aluminium tejp. Men det brukar vara svårt att få det helt slätt, så jag skulle köra med släppvax och sen för att vara på säkra sidan lägga på något lager släppmedel.
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Inlägg av AntonD »

har du ett lager aluminiumfolie på originalhuven klarar sig lacken och dekalerna, men glasfiberhuven blir ju lite större än original så det känns överhuvuudtaget lite epa. men om du bara vill ha en tukthuv duger det ju.
zalsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: tor jan 19, 2006 7:06 pm
Ort: P-Town (Piteå)

Inlägg av zalsson »

Ajden skrev:Nej nej nej till fogskum.
Varför inte fogskum? tycker det verkar vara en utmärkt ide för att få en form att gjuta på den.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

zalsson skrev:
Ajden skrev:Nej nej nej till fogskum.
Varför inte fogskum? tycker det verkar vara en utmärkt ide för att få en form att gjuta på den.
För att ytan på fogskummet blir totalt värdelös och det är alldeles för sprött för att användas till form.
zalsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: tor jan 19, 2006 7:06 pm
Ort: P-Town (Piteå)

Inlägg av zalsson »

Ajden skrev:
zalsson skrev: Varför inte fogskum? tycker det verkar vara en utmärkt ide för att få en form att gjuta på den.
För att ytan på fogskummet blir totalt värdelös och det är alldeles för sprött för att användas till form.
där ser man :D finns det något annat sätt än att plasta direkt på huven?
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

zalsson skrev:
Ajden skrev: För att ytan på fogskummet blir totalt värdelös och det är alldeles för sprött för att användas till form.
där ser man :D finns det något annat sätt än att plasta direkt på huven?
3d scana av den och sen fräsa ut en form.
zalsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: tor jan 19, 2006 7:06 pm
Ort: P-Town (Piteå)

Inlägg av zalsson »

Ajden skrev:
zalsson skrev: där ser man :D finns det något annat sätt än att plasta direkt på huven?
3d scana av den och sen fräsa ut en form.
Haha nu snackar vi avancerade saker.
Hade mer tänkt så enkelt som möligt, samt att det skulle gå att göra i garaget hemma.
Men tack för tipset, får ta och skriva ut och läsa på det som står i PDFen du gjort.
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Gips, har jag dock aldrig testat men lär vara billigt.
Finns specialsilikoner för detta ändamål också, t.o.m såna som du kan krympa eller extrudera med rätt additiv -men då har vi prismässigt passerat 3D-skanning + utfräsning :hihi:

Gör egen kaseinplast och armera ordentligt. Kostar ca. en back mellanmjölk samt en skvätt ättika :roll:
Torbjörn Blomfeldt
hellebjork
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor feb 19, 2009 12:09 pm
Ort: Sandviken

Inlägg av hellebjork »

sixP skrev:har du ett lager aluminiumfolie på originalhuven klarar sig lacken och dekalerna, men glasfiberhuven blir ju lite större än original så det känns överhuvuudtaget lite epa. men om du bara vill ha en tukthuv duger det ju.
är det inte bara gjuta en huv i den form man precis gjutit fram? :-)
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Jo visst, men aluminiumfolie brukar vara 0,010-0,015 mm tjockt -därför blir huven större :hihi:

Brun frystejp fungerar bra och laminatet släpper lätt från den.
Skall du använda folie, tag då sån i tejpform, sånt som håller maten varm kommer mera att likna rymdskrot än en skoterhuv innan allt är rullat och härdat.
Torbjörn Blomfeldt
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Inlägg av AntonD »

jo det va ju självklart den skillnaden jag syftade på... :doh: jag menade att enklast är att gjuta crosshuven direkt på originalhuven. det funkar. en glasfiberhuv brukar hursomhelst se förjävlig ut efter en säsong så det känns som inget man orkar lägga ner mycket tid på.

men självklart kan man ju gjuta en form på huven först och sedan gjuta en huv i den
Skriv svar