Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twin?

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twin?

Inlägg av lahi »

Har en något udda fråga. Jag letar efter en ritning/3D-modell/skiss/vadsomhelst i valfritt format där jag kan få fram lite diverse mått på en tvåcylindrig tvåtakts skotermotor i vettig storlek (700-800 cc). Polaris, Skidoo, Lynx eller annan som det går att hitta motorer till till vettiga priser och som ger 130 hk och uppåt. Gärna uppåt 160 med porting och pipor. Bredd, höjd, motorfästens placering, övrigt omfång mm mm.
Ska bygga en amatörbyggd motorcykel med en stor tvåtakts skotermotor (utan variator...) kopplad till en separat växellåda. Kan tyvärr inte köpa en motor just nu eftersom CSN ville ha de pengarna i en klumpsumma pga. en lite tabbe, men jag vill gärna börja bygga mitt chassi.
Någon som är sugen på att skänka en stor tvåtaktsmotor? :hihi: Eller sälja väääääldigt billigt...

Ramen ses nedan, men måtten behöver nog fixas lite så den passar like a glove runt motor och låda. Vill inte ha för stort utrymme för motorn för att vara på säkra sidan pga. att hojen ska hållas så liten som möjligt. Och saknas det 20 mm i utrymme någonstans så är det inte heller bra...

Bild

Vet inte om denna tråden platsar här eftersom jag ska bygga motorcykel, men motorn ska ju vara från en snöskoter så jag ansåg att detta var den bästa forumdelen.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

Ingen som vet var man kan hitta något sådant?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

Polaris hänväsar till sina återförsäljare och de har inga ritningar eller liknande på motorn :evil: Ska det vara så svårt att hitta?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

mitt tips är att söka på blueprints och finna sånna här sidor http://www.the-blueprints.com/ kanske nån av dom kan ha.ett annat alternativ är att gå ut på skoterforum och fråga runt.
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

eller ring på en snöskoterskrot som den i vilhelmina eller storuman och be dom måtta på en motor dimesioner med mera.och be att få ett pris på en 2cyl 800 till exempel ifrån en zr
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av T_Hedman »

tråkigt svar... men av erfarenhet så svarar jag: vänta med ramen tills du köpt den motor du vill ha. Allting blir så mycket lättare när man vet vad man har att jobba med. Har man inte alla prylar så är det som att be om bekymmer senare.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

readytorace skrev:mitt tips är att söka på blueprints och finna sånna här sidor http://www.the-blueprints.com/ kanske nån av dom kan ha.ett annat alternativ är att gå ut på skoterforum och fråga runt.
Ja, jag har letat som en tok i några månader och även frågat i diverse utländska skoterforum utan napp.
readytorace skrev:eller ring på en snöskoterskrot som den i vilhelmina eller storuman och be dom måtta på en motor dimesioner med mera.och be att få ett pris på en 2cyl 800 till exempel ifrån en zr
Det där har jag också funderat på, men jag vetefasen hur sugna de hade varit på att lägga tid och ta en massa mått utan att vara säkra på att få sålt en motor just då. Jag kan ju säga att jag köper den sen, men hur ska de kunna vara säkra på det...
Eller så är de hjälpsamma och gör det för att vara snälla :) Finns ju hjälpsamt folk också som lägger ner en massa tid gratis. Se bara på detta forumet :thumbright:
T_Hedman skrev:tråkigt svar... men av erfarenhet så svarar jag: vänta med ramen tills du köpt den motor du vill ha. Allting blir så mycket lättare när man vet vad man har att jobba med. Har man inte alla prylar så är det som att be om bekymmer senare.
Jo, det är ju det bästa, men för att hinna bygga lite på hojen inom de närmsta åren så måste det göras nu innan nästa barn föds... och det är ett på väg. Så därför vill jag bygga ram innan jag har råd att köpa motor. Min andra hoj tar också en del pengar, men just nu har jag allt jag behöver till den så det gäller att passa på.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Det finns ju många sidor med sprängskisser på skotermotorer, men jag har inte hittat nån med mått.

http://www.brownsleisureworld.com/Parts/SNOWMOBILE/

http://www.e-son.se/sprangskisser.htm

http://216.37.204.202/skidoo_oem/skidoo.asp

www.hlsm.com
Bild
Användarvisningsbild
Citgho
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör okt 16, 2010 7:17 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Citgho »

Om det nu krisar med pengar att köpa en motor nu så leta efter en som är totalhavererad för en symbolisk summa/gratis?
Den behöver ju inte fungera för att kunna användas som mall.
Eller helt sonika åk och mät själv på en motor, vilket jag ser som det bättre alternativet efter att faktiskt ha motorn hemma, för då får du ju precis dom mått du vill ha och allt :thumbright:
//Patrik Tikkanen
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

Simon Jonsson skrev:Det finns ju många sidor med sprängskisser på skotermotorer, men jag har inte hittat nån med mått.

http://www.brownsleisureworld.com/Parts/SNOWMOBILE/

http://www.e-son.se/sprangskisser.htm

http://216.37.204.202/skidoo_oem/skidoo.asp

www.hlsm.com
Tackar för länkarna. Instressant att titta igenom :)
Citgho skrev:Om det nu krisar med pengar att köpa en motor nu så leta efter en som är totalhavererad för en symbolisk summa/gratis?
Den behöver ju inte fungera för att kunna användas som mall.
Eller helt sonika åk och mät själv på en motor, vilket jag ser som det bättre alternativet efter att faktiskt ha motorn hemma, för då får du ju precis dom mått du vill ha och allt :thumbright:
Tackar för tipsen!

Humm, var hittar man en fetingrasad motor för en symbolisk summa/gratis? Någon som har en lämplig tvåtaktstwin liggande? Nä, fungera behöver den inte göra för att kunna bygga ram.

Åka och mäta på en motor kan bli lite svårt. Finns nog inte så många här i närheten. Bor i Halmstad och har väl 100 mil till närmsta snöskoter :hihi:
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

lahi skrev: Blabla

Humm, var hittar man en fetingrasad motor för en symbolisk summa/gratis? Någon som har en lämplig tvåtaktstwin liggande? Nä, fungera behöver den inte göra för att kunna bygga ram.

osv
Ingen som har något passande liggande i någon bra att ha-låda?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Inlägg av AntonD »

en vän kanske kan sälja sin motor billigt http://l17.sphotos.l3.fbcdn.net/hphotos ... 3903_n.jpg

polaris 700 ves -98, synd bara du bor så långt bort

rotax95@hotmail.com , du kan ju kolla med han. ja tyck synd om han så tipsar om motorn utan hans vetskap, tänkte om han få en liten slant till en öllåda kanske det inte var ett helt ovärt ras :hihi:

fast du får nog inte med toppen och ena cyllen å kolven, det klarade ju sig iaf..
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av moddlaren »

http://www.aaenperformance.com/V4_racing_engine.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Här har du nog en motor som passar som handsken en v4 1000 cc på 200-275 hp insprutad.
mvh
jkruus
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re:

Inlägg av lahi »

sixP skrev:en vän kanske kan sälja sin motor billigt http://l17.sphotos.l3.fbcdn.net/hphotos" onclick="window.open(this.href);return false; ... 3903_n.jpg

polaris 700 ves -98, synd bara du bor så långt bort

rotax95@hotmail.com , du kan ju kolla med han. ja tyck synd om han så tipsar om motorn utan hans vetskap, tänkte om han få en liten slant till en öllåda kanske det inte var ett helt ovärt ras :hihi:

fast du får nog inte med toppen och ena cyllen å kolven, det klarade ju sig iaf..
Har mailat för ett tag sedan men inget svar :?

moddlaren skrev:http://www.aaenperformance.com/V4_racing_engine.asp

Här har du nog en motor som passar som handsken en v4 1000 cc på 200-275 hp insprutad.
mvh
Den hade varit perfekt! Eller som vi säger i skåne (innan jag flyttade till halland...), den hade suttit som ett sviskon i en gåsaröv!

Men, och ett stort men, citat "We will only sell these engines to qualified Race Teams with solid budgets large enough to support extensive development necessary for top level racing"

Känns ju inte billigt...

EDIT: hittade något om $13,000. Men vilken av motorerna det gällde vet jag inte.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av moddlaren »

Som vanligt när det gäller 2T så får man offra något!
Ex måste hustrun verkligen ha en ny tvätt maskin? Kan inte barnen äta havregryn till middag en månad, Hustrun kan ju kanske cykla till jobbet det är bra för figuren o du kan sälj en bil, Hon älskar dej o vet ditt 2T behov.
NAAAA men ett bra försök

Men jävligt frän motor enda insprutade v4,An jag sett.
jkruus
Skriv svar