Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twin?

Allt inom snöskotrar
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Ok,men vad drygt att det blir så krångligt med frakten :doh: .
Han kan inte skicka i två lådor då....?

Det måste ju vara en miss av dom som renoverat motorn....Ska absolut inte vara ett problem att hitta kolvar!
Finns många överdimensioner så det ska inte vara nått problem,finns även många tillverkare/prislägen.
Du kan gå anda upp till 721cc utan att byta foder.

Är inte nicasil i 670,så om inte cylindrarna är så skadade så är det bara att "borra" på :thumbright: .

Tydligen så blir 150hk vid 8000rpm hög trimmningsgrad,ska ringa han sen idag och kolla om han har möjlighet/tid.

Här är föresten en diskution om 670 som jag hittade här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=22&t=62320" onclick="window.open(this.href);return false;
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Nja, han är inte sugen alls på att skicka längre. Överhuvudtaget. Den på blocket som du tipsade om kan man kanske klyva och skicka i två lådor... jag ska fråga så fort han återkommit.

Ja, en jäkla miss att borra och sen sätta i original kolvar. Måste varit ordentlig otur när han/hon (hen?) tänkte...
Ahaaa, ingen nicasil! Gött :) Men kanske 140 hk blir mer lagom då.

Tackar för länken. Lärorikt :)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av nicke.t »

skickar man variator å cylindrar typ försig så är de inga problemm med frakten. kostar ju lite mer men då får duju motorn nån gång. ja har ett väldigt fint polaris rör me aluhölje om du ska köra enkel rör för en billig peng.mvh
tel 0707149931
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Har pratat med polarn nu och han skulle kunna tänka sig att göra ritningar på pipor,topp ev portning (mot ersättning),han har ett simuleringsprogram som han lägger in hela motorspecen i och sen "kör" motorn och får fram effekten. Programmet är förvånansvärt exakt och brukar inte skilja många hk från verkligheten.

Grejen är den att han vill eventuellt att du mäter porttider,mm,han var osäker om han hade till "din" motor då det finns lite olika 670. Sen funderade han också på om du kan byta drev i lådan för att anpassa den för motorn?!
Det är iofs mer intressant om man ska bygga en riktig vass motor med "sämmre" register.

Om jag (vi) får lägga ett förslag så satsa på en ganska "orginal" motor med uppfilat vevhus,hembyggda pipor,omgjord topp,men orginal (relativt) cylindrar ev schimsade,förgasare,mm. Så borde 140hk/8000rpm vara inom ramen,kanske mer. Problemet är att man vet inte hur mycket man törs varva då motorn kommer sitta stumt i en mc med dom vibrationer som följer. Om man har 8000rpm som gräns så har man ju lite mer marginal för du kommer säkert att vara upp mot 9000rpm innan du växlar,iofs så brukar effekten dala rätt bra ovan toppefekten men ändå.

Jaja kul att fundera lite.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Tackar för att du kollat upp allt detta :) MEN, det har blivit lite ändringar nu... jag var ju på jakt efter en sån där Rotax 670 och behövde en sådan nuuuuuu och hittade ingen alls, men så fick jag erbjudande att köpa en Wildcat 700-motor billigtbilligt (behöver bara byta kolvar och ringar men cylindrarna är helt oskadade) så jag slog till på den. Till det priset kunde jag verkligen inte låta bli, och säljaren hade inga problem alls med att skicka motorn :) Till skillnad från alla andra...

Men kan din kontakt fixa med sådana motorer också (t.ex. ritningar på pipor, ordna portning mm) eller är det enbart Rotax 670 som gäller?

Angående utväxling och grejor så är det inga bekymmer att ändra på. Jag kan ändra på både slututväxling mellan låda och bakhjul samt mellan vev och låda.

Har sett en hoj tidigare med skotermotor och den vibrerade som fan... så jag tänkte försöka få till någon typ av stabil gummiupphängning.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Neeeej....skojar bara,går nog att få fart på den med har för mig att det är lite speciellt insug på dom?!

Tror nog han kan fixa till den också ska ringa och kolla,kan dock hända att han inte har så mycket "data" på den så du får mäta lite.

Jo det är klart,men inte dreven i lådan va?
Grejen är ju den att man vill ju ha en motor som inte hamnar utanför effektbandet vid växling,ska som sagt inte vara ett problem vid "moderat" trimmning.

Jo dom kan vibrera riktigt hårt på tomgång.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Gå in på denna länk: http://www.overkillperformance.se/" onclick="window.open(this.href);return false; ,klicka på DYNORUNS sen "Haxpipan".
Det är en Wildcat 700,tyvärr inte så lovande läsning för hög effekt....
Killen som har denna sida är väldigt duktig på AC.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Sten skrev:Neeeej....skojar bara,går nog att få fart på den med har för mig att det är lite speciellt insug på dom?!

Tror nog han kan fixa till den också ska ringa och kolla,kan dock hända att han inte har så mycket "data" på den så du får mäta lite.

Jo det är klart,men inte dreven i lådan va?
Grejen är ju den att man vill ju ha en motor som inte hamnar utanför effektbandet vid växling,ska som sagt inte vara ett problem vid "moderat" trimmning.

Jo dom kan vibrera riktigt hårt på tomgång.

Gå in på denna länk: http://www.overkillperformance.se/" onclick="window.open(this.href);return false; ,klicka på DYNORUNS sen "Haxpipan".
Det är en Wildcat 700,tyvärr inte så lovande läsning för hög effekt....
Killen som har denna sida är väldigt duktig på AC.
Hehe, ja, jag hoppas det går att få upp flåset i denna också :) Angående insuget så har jag ingen aning överhuvudtaget :hihi: Men motorn är svart och den brölar när man drar i snöret. Hjälper det? :lol: :lol: Jag kan ta lite bilder när den anlänt.

Har du lust så får du gärna höra med honom när du har tid! Jag kan mäta på den. Inga problem.

Jaha, nä, dreven i lådan kan jag inte byta. Eller, kan och kan, det finns olika utväxlingar att köpa (eftermarknadsdelar för Superbike och sådant) men en sådan ny låda kostar lätt 30000:-... och det är liiiiite för mycket för min budget :hihi:

Tackar för länken! Hmmm, ingen jätteeffekt men vridet var rätt så ordentligt. Skulle kanske maila honom och se vad han säger också. Bromsningen är från 2005 så lite har kanske hänt sedan dess. Kanske.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Har diskuterat lite och han skulle kolla om hans program tar det insuget som är på Wildcatten,är ju som sagt lite special på den.

Vet dock inte om "alla" gamla AC 700or har det insuget?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Låter fint! :) Ingen aning om alla har det. Denna motorn är en -92:a iallafall. Jag tar en massa bilden när den dyker upp och slänger upp dem här på forumet!
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Sten skrev:Har diskuterat lite och han skulle kolla om hans program tar det insuget som är på Wildcatten,är ju som sagt lite special på den.

Vet dock inte om "alla" gamla AC 700or har det insuget?!
Motorn är hemma! :)

Två bilden nedan i ramjiggen. Glömde ta bilder på insuget men det är det där speciella. Två portar in till kolven och en litenliten reedkorg neråt till vevhuset från varje cylinder.

Bild
Bild
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av nicke.t »

kan ju bli ballt bygge de där. :thumbright:
tel 0707149931
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Sedärja!

Tyvärr så stödde inte programmet han hade den typen av insug,men han trodde att det kunde fungera om man räknade som ett reedinsug.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av mats757 »

Har du utvärderat potentsialen i utombordsmotorer. Finns Feta V4:or och V6:or som blotta tanken på trimmning kan ge betydligt högre effekt. Men delade vevstakar och knasiga avgasrör kanske inte borgar för så lätt arbete.
Men det skulle vara ganska fränt med en V6:a !!!

Det var ett rent misstag att jag började läsa den här tråden, men jag blev väldigt inspirerad.
Hur mycket effekt kan man överföra med tandrem? I måttligt bredd förståss...

Mats
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Nja, jag har klurat lite på de där tvåtakts utombordarna och till en början verkade de balla, men jag har fått för mig att de är både tunga (pga. många cylindrar) och har skumma avgasrör och grejor. Utblår ur toppen som är gemensamma för flera cylindrar mm. Att volymen är 2 liter och uppåt gör ju inte att vikten hålls låg. Jag är ute efter körklar vikt på under 130 kg och hjulbas på 1360 mm, och en V6:a på 2,8 liter (även V4:orna) lär inte gå att klämma in mellan hjulen om jag ska behålla den hjulbasen. Ska ju ha en växellåda också däremellan. Det är knappt det går med den 700:a parallelltwin jag har ;) Men det ska gå. Och den är bara ca 150 mm mellan insugsfläns och avgasfläns. Denna motorn väger ca 35 kg, och en V4:a eller V6:a utombordare väger säkerligen över 70 kg. Alldeles för mycket. Nja, så två cylindrar tycker jag är lagom. Och två pipor är nog max vad jag får plats med. Men det hade sett ganska tufft ut med 6 st pipor ;) Får nog plocka av bakhjulet om de ska få plats...

Angående tandremmen så kollade jag lite på remmarna till till snöskotrarna. De verkar ha tandrem trots variator :?: Vetefan varför. MEN, de 800 och 900 cc tvåtaktarna på 150-160 hästar jag kollade på hade 35-37 mm bred rem, och det är ju helt ok.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Skriv svar