Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twin?

Allt inom snöskotrar
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Undrar om den gula kabeln kan vara den du söker,det kan du ju iofs kolla sen när du fått igång den.
Du måste ha en voltregulator har jag för mig,innan du kopplar lampor.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Tackar för svaret. Ja, det går iofs att mäta fram. Hur mycket orkar en sån ljusspole driva? Lampor ska den ju driva, men extra instrument då? Behöver ju varv och hastighetsmätare. Hur många watt ger en sån?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Robert Markström »

180-200watt brukar det röra sig om på lite äldre motorer vet ja. Min
erfarenhet av ac/suzuki är att dom har ganska stadiga ljusspolar :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Låter fint. Då borde den räcka :)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Det borde ju inte vara nått problem,är ju mätare,lysen,handtagsvärmare,mm på skoter.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Holm »

Blandar mig i lite om det är okej...

Tandrem mellan vev och växellåda är inga problem, man kan gå på en mycket mindre rem jämfört med beltdrive på snöskoter precis som Lahi är inne på.
På skotrarna sitter ju beltdriven/kuggremmen efter variatorerna och får därför ta mycket mer vridmoment, upp till närmare 4ggr vad motorn kan ge...
Sitter den direkt på veven behöver den bara ta momentet som motorn kan ge...

Ang kona på veven: Det enklaste måste vara att svarva en liten hylsa med 1:10 kona inuti och sedan ha utsidan Ø45-50 med kilspår.
Denna drar man fast med bult mot veven, precis som på skotern.
Sedan köper man kuggremshjul med ursvarvat nav för taperlock bussning.
Enkelt att montera...
Köp från england, mycket bra priser.
Remhjul: http://www.bearingboys.co.uk/8M_Taperlo ... ley-1807-c" onclick="window.open(this.href);return false;
Taperlock bussning: http://www.bearingboys.co.uk/Taperlock_Bushes-1134-c" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuggremmar: http://www.bearingboys.co.uk/HTD_-_Metric-1214-c" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Det har du rätt i och bra tips/länkar!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Holm skrev:Blandar mig i lite om det är okej...

Tandrem mellan vev och växellåda är inga problem, man kan gå på en mycket mindre rem jämfört med beltdrive på snöskoter precis som Lahi är inne på.
På skotrarna sitter ju beltdriven/kuggremmen efter variatorerna och får därför ta mycket mer vridmoment, upp till närmare 4ggr vad motorn kan ge...
Sitter den direkt på veven behöver den bara ta momentet som motorn kan ge...

Ang kona på veven: Det enklaste måste vara att svarva en liten hylsa med 1:10 kona inuti och sedan ha utsidan Ø45-50 med kilspår.
Denna drar man fast med bult mot veven, precis som på skotern.
Sedan köper man kuggremshjul med ursvarvat nav för taperlock bussning.
Enkelt att montera...
Köp från england, mycket bra priser.
Remhjul: http://www.bearingboys.co.uk/8M_Taperlo ... ley-1807-c" onclick="window.open(this.href);return false;
Taperlock bussning: http://www.bearingboys.co.uk/Taperlock_Bushes-1134-c" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuggremmar: http://www.bearingboys.co.uk/HTD_-_Metric-1214-c" onclick="window.open(this.href);return false;
Helt ok att du blandar dig i :thumbright:

Så då borde det kanske funka med en HTD 8M rem med 30 mm bredd?
Hehe, precis så där hade jag tänkt göra och precis den där sidan hade jag redan sparat bland favoriterna :hihi: Tänkte beställa därifrån.
Har svarvat en 30 mm lång bit till 45 ytter (som 2012-45 Taperlockbussning ska sitta på för 44 kuggars remhjul). Nu återstår att försöka svarva konan. Går från 30 till 27 i diameter över 30 mm. 1:10 blir det väl då.

Jag har aldrig pillat med taperlockbussningar, men låser den på axeln med kil? Vilken dimension är det på en sådan kil? Blir ju lite effekt, men jag vet iofs inte vad grejorna är dimensionerade för. Jaja, får väl räkna på det när jag får hem grejorna och kan mäta på dem.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Holm »

Vet inte om du läst nåt om dimensionering?
Här finns att läsa iaf: http://www.jens-s.se/LinkClick.aspx?lin ... uage=sv-SE" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är ju momentet som bestämmer, moment gånger varvtal blir sedan effekt.
Det gör att om du har samma rem, kan du överföra oliak mycket effekt beroende på vilken storlek du har på remhjulen.
Med ett litet hjul får du mer moment ut i remmen på grund av mindre radie från centrum av hjulet ut till remmen.

Kolla sid 14 i länke.
Rem med 8mm delning, 12 mm bredd på remmen, 7000 rpm med 45T remhjul kan överföra 36kw.
Längst ner står sen olika faktorer för olika rembredder.
36mm bred rem ger faktor 3, alltså kan man överföra 36x3=108kw med den remmen och det hjulet.
Sen är det såklart en massa mer beräkningar, men det ger nog ett hum om var man ska sikta...

Ang. Kilstorlek finns det en standard. 45mm axel ska ha 14mm bred kil. Källa=Verkstadshandboken
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Jag har ännu inte läst så mycket om dimensionering av kuggremmar. Är ett tag tills det är dags att införskaffa sånt. Dimensionering överlag har jag läst massor om, jag är ingenjör i maskinteknik och jobbar som konstruktör.
Tack för länken! Tabeller i massor där ju, finemang! :) Nu ska jag grotta ner mig lite i det. Intressant ju.
Effekttåligheten ökar ju också med varvet och den motor jag har ger väl max effekt runt 8-8500 eller nåt? Men det tradiga är att den Falcon 8M-remmen som du skrev om är 36 mm bred och hjulen på Bearingboys är 30, 50 eller 85 breda. Synd, de hade ju bra priser. Men det finns kanske andra också. White Hawk remmen finns som 30 mm men den pallar inte lika mycket... tror jag. Tabeller slutar på 5000 varv, men jag jämförde med Falconremmen vid 5000 varv också. (De har olika omräkningsfaktorer också eftersom effekten på Falcon är baserat på 12 mm bredd och på White Hawk på 20 mm bredd.) Jag vill inte ha 50 mm rembredd. Tar för mycket plats. Hoppas istället på att de har räknat med säkerhetsfaktor 2 eller nåt (1,5 räcker) pga. slitage och skit ;)

Anledningen till 44 kuggars drev på veven är att det ger vettig utväxling eftersom det blir 80 kuggars krans runt kopplingen. Ett sådant hjul sitter som en smäck utanpå kopplingskorgen. Lådan har ju redan sin utväxling och med t.ex. 16/42 utväxling mellan låda och hjul blir det ganska vettigt. Den sistnämnda kan iofs lätt ändras, men man måste räkna på något. Större än 44-pulley på veven blir för tight mot pulleyn på kopplingen.

Ja, jag såg det med kilbredden sen. Kalle Björk säger också 14 mm.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Holm »

Okej, konstruktör, då har du lite koll...
Jobbar som maskinkonstruktör jag med, men självlärd sådan utan utbildning :wink:

Skulle tippa på att motorn inte varvar över 8000, utan mer mellan 7500 och 8000.

Ja, dimensionering kan vara lurigt.
Man ska ju ha i åtanke att de beräkningar som finns i katalogerna är nog för långvarig drift, på industrier där de går ett antal tusen timmar om året.
Ett bygge som ditt kommer ju inte gå speciellt mycket... Kommer du upp i 100 timmar per år...?
Man kanske ska gå på 14mm delning istället, den verkar klara mycket mer effekt, men lite mindre varvtal...
Vet inte vad som är bäst, överskrida effekt eller varvtal... Känns som det är bättre med det senare...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Ja, lite koll hoppas jag att jag har ;) Sunt förnuft iallafall. Det är det som är det viktiga som konstruktör. Hur man räknar kan man alltid läsa sig till... Bra yrkesval förresten :)

Jag tror också att specarna i katalogerna är satta efter kraven långvarig drift, slitage, skit och tvärstopp med lite roterande massa bakom, dvs. åååååååhejåhå. Och säkerhetsfaktor på det. Remhjulen till 14M-rem får inte plats. Minsta hade ytter på 125 eller nåt och det krockar med hjulet runt kopplingen. 102 (tror jag det var) är mer lagom som med 40 kuggars 8M. Jag kan ju förlänga hjulbasen, men hur kul är det ;)
Tror jag kör på 8M-30 rem.
100 timmar per år är önsketänkande ;) Det skulle väl motsvara 700 mil eller nåt och i år har jag hunnit med 150 mil med turbohojen. Och det är den enda jag kör med nu... två barn tar tid. Och husrenovering på det. Så 20 timmar driftstid per år kanske. Som det ser ut nu. Men barnen växer ju så nästa år får jag kanske 50 timmar :) Byta rem en gång om året (eller två gånger om året) kan jag nog stå ut med :)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Lite rör bockade :)

Bild
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Holm »

lahi skrev:Ja, lite koll hoppas jag att jag har ;) Sunt förnuft iallafall. Det är det som är det viktiga som konstruktör. Hur man räknar kan man alltid läsa sig till... Bra yrkesval förresten :)

Ja, har varit intesserad och skruvat med maskiner nu i många år. Och sitter jag och ritar fram dem, helt kanon...

Tror jag kör på 8M-30 rem.
Måste ju funka...
Citerar mig själv från tidigare inlägg.
Holm skrev:Kolla sid 14 i länken.
Rem med 8mm delning, 12 mm bredd på remmen, 7000 rpm med 45T remhjul kan överföra 36kw.
Längst ner står sen olika faktorer för olika rembredder.
36mm bred rem ger faktor 3, alltså kan man överföra 36x3=108kw med den remmen och det hjulet.
Sen är det såklart en massa mer beräkningar, men det ger nog ett hum om var man ska sikta...
Kör man på rembredd 30mm bör det väl ge faktor 2.5 (30/12=2.5)
30mm remmen bör då fixa 36x2.5= 90kw eller 122hk.
Det är nog rätt precis vad din motor ger...
Som du säger, får man lov att byta en rem om året är det väl inte hela världen...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Skriv svar