Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twin?

Allt inom snöskotrar
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Tänderna på variatoremmarna är för kylning har jag för mig,kan ju oxå vara för att den lättare ska kunna böja sig.
Alltså tänderna på innsidan då.
Dom fungerar ju som en kilrem,tryck från sidorna.

Tandremmar finns ju som är riktigt starka,finns till snöskotrar istället för kedjehuset.

http://images.search.conduit.com/ImageP ... t=70&pos=0" onclick="window.open(this.href);return false;
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Ahaa, på så sätt. Ja, jag såg ingen nytta med tänderna först med kylning kan ju vara bra att ha :) Men att hitta en tandrem som håller är nog det lilla bekymret :hihi:
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av AntonD »

lahi skrev:
Angående tandremmen så kollade jag lite på remmarna till till snöskotrarna. De verkar ha tandrem trots variator :?: Vetefan varför. MEN, de 800 och 900 cc tvåtaktarna på 150-160 hästar jag kollade på hade 35-37 mm bred rem, och det är ju helt ok.
nu har jag inte läst riktigt, men ska du ha variatordrift på hojjen? eller tandrem till växellåda? :)

ribborna på ovansidan är som sagt till för kylning. Finns turbomaskiner på 300+ som inte har den minsta tendens till högt remslitage, sen finns det orignalmaskiner med 130hästar som äter remmar. Mycket har med linjering och kalibrering att göra.

tandrem kan dom ha istället för kedjehus ner till drivaxeln

Bild
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Nej, ingen variator. Det blir tandrem till en torrkoppling som sitter på en separat växellåda som håller på att byggas. Så det stora remhjulet ska fräsas ur och sitta som en ytterring på kopplingskorgen. De skotrarna som har runt 150 hk, har de rem med ca 35 mm bredd?

Här ses lådan med ena gaveln. Ett hus till detta kommer om en stund efter lite hjälp av en mycket hjälpsam norrlänning :D En vettig byggtråd kommer sen med massor av bilder och mer info.
Bild
Bild
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av AntonD »

som ja trodde då! lite väl eu-moppe varning med variatordrift på hoj ;)

antar du menar belten? det är inte så många slädar som har det så vet inte riktigt, försökte kolla upp på nätet men hittade aldrig några måttangivelser
variatorremmen är 35-40mm på dom skotrarna. Arctics 800cc har ~37mm bred rem
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Hehe, ja, variator på en sån här hoj är nog helt fel. Detta ska bli lite åt GP-hoj-hållet. Dvs. lätt, smal, kort hjulbas, väldigt svängig och mycket effekt. Variator passar nog inte riktigt in då ;)

Jaha, så det heter belt på skoterspråk :) Ja, det är nog den jag menar. Den som syns på din bild. 37 mm är ändå helt ok bredd. Kopplingskorgen är bredare än så, men belten får gå i "ytterkant" på korgen så jag får in växellådan mot mitten av hojen, och så att remhjulen på vev och kopplingskorg är lika långt ut åt höger (remmen kommer att vara på höger sida eftersom jag vänder på motorn så avgasportarna pekar bakåt = raka pipor)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av AntonD »

nejnej, ja skrev bredden på variatorremmen. som du nu inte ska använda till något, så jag bidrog bara till förvirring istället!

den där namnlösa remmen (som jag kallade för belt) som sitter istället för kedja är väldigt ny inom skoterkretsar. Polaris blir först ut till vintern med det! men när jag spanade in några visningsex i våras va ju den remmen också runt 40, kanske 45mm. Så om det håller borde det vara lugnt på hoj då också



låter som en smidig hoj! som ja förstått det är det väl en himla gyrokrafts-hets när det gäller banhojjar. så lätt roterande massa som möjligt osv. Där tjänar du nog mycket på en 2taktare! :D sen har den ju mindre yttermått osv mot en radfyra
+dom går ju också att överladda med vettig motorstyrning ;)
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Belt istället för kedjehus är inget nytt påfund,Ockelbo hade det på den svartvita tiden....eller ja på 80talet.
Har också funnits länge på eftermarknaden,speciellt på special mountainmaskiner typ CMX:
http://search.babylon.com/imageres.php? ... bsrc=SP_ss" onclick="window.open(this.href);return false;
Att hitta nått som pasar ditt användningsområde Lahi kanske inte blir jättelätt....HD finns det ju också belt till men dom är väl för långa kanske.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

AntonD skrev:nejnej, ja skrev bredden på variatorremmen. som du nu inte ska använda till något, så jag bidrog bara till förvirring istället!

den där namnlösa remmen (som jag kallade för belt) som sitter istället för kedja är väldigt ny inom skoterkretsar. Polaris blir först ut till vintern med det! men när jag spanade in några visningsex i våras va ju den remmen också runt 40, kanske 45mm. Så om det håller borde det vara lugnt på hoj då också

låter som en smidig hoj! som ja förstått det är det väl en himla gyrokrafts-hets när det gäller banhojjar. så lätt roterande massa som möjligt osv. Där tjänar du nog mycket på en 2taktare! :D sen har den ju mindre yttermått osv mot en radfyra
+dom går ju också att överladda med vettig motorstyrning ;)
Ahaa, på så sätt :) Tror jag kan hitta något som funkar. Finns ju transmissionsfirmor man kan ringa och fråga om hållbarhet och grejor, så det löser sig nog :) Hojen behöver inte vara klar förrän om 3 år eller nåt :hihi:

Ja, jag tror den kan komma att bli väldigt smidig. Motorn är bara ca 300 mm bred över cylindrarna, och magnapull och lite annat smått och gott är bortplockat nu så den blir ganska smal där också. Motorn väger bara ca 35 kg och sen tillkommer fuggar och tunnväggiga pipor, men det blir inte många kilon till. Motorn i min Suzuki 1200 turbo väger 89 kg. Liiiite skillnad ;) Sen ger ju Suzukin ganska mycket mer effekt, men 60 kg mindre att släpa på i kurvorna med tvåtaktshojen kan nog bli ganska kul.
Ramen blir 300 mm bred på bredaste stället (över motorn) så hela hojens bredd borde bli ungefär som t.ex. en Aprilia RS250. Dvs. smal. En smal tank på det så man kommer in ordentligt med knäna samt kort avstånd mellan sadel och styre och väldigt kort hjulbas gör nog att man kan slänga rundor på den väldigt lätt. Skojskoj :D
Sten skrev: Belt istället för kedjehus är inget nytt påfund,Ockelbo hade det på den svartvita tiden....eller ja på 80talet.
Har också funnits länge på eftermarknaden,speciellt på special mountainmaskiner typ CMX:
http://search.babylon.com/imageres.php" onclick="window.open(this.href);return false;? ... bsrc=SP_ss
Att hitta nått som pasar ditt användningsområde Lahi kanske inte blir jättelätt....HD finns det ju också belt till men dom är väl för långa kanske.
Där ser man. Tidigt ute :)
Nja, jag har kollat runt lite nu och t.ex. Mekanex säljer belts för HTD 8M som är glasfiberförstärkta och den som är 30 mm bred pallar 4070 N i drag. Motorn borde ligga på runt 100 Nm i vrid och med remhjul på 100 mm i diameter blir det 2000 N dragkraft. Hyfsad säkerhetsfaktor. Skulle funka med 25 mm bredd också, men där säger mitt sunda förnuft stopp. Kanske för att det ser klent nu. Men 30 mm är helt ok :) De har remhjul också. T.ex. 40 kugg på veven och 80 kugg runt kopplingskorgen. Stora remhjulet med 80 kugg och 8 mm delning har 202 mm diameter så den borde gå att svarva ur och montera utanpå kopplingskorgen (som borde ligga runt 180 mm diameter).
Remmen kostar nog runt 1500 (för längd 1200 vilket borde vara lagom om jag har 100 mm och 200 mm hjul och 350 mm i c-c. Tror inte har har så mycket som 350 mm c-c men jag har inte mätt så jag bara tog en siffra. Ska ha spännare också.) och hjulen tillsammans runt 1500, men på Ebay hittade jag HTD 8M kuggrem för 300 spänn inkl. frakt. Frågan är bara om den också är glasfiberförstärkt... vi får se. Remhjul fanns också på Ebay. Det lilla iallafall. Fanns det stora också för 60 pund, men de ville ha 160 pund för frakten
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Godkväll! Nu är Guinnessen på kylning så nu hinner jag skriva lite.

Se nedanstående bild. Är det cdi:n som syns? Och vad ska kopplas till de båda kopplingsstycken som hänger där? Ett som kommer från cdi:n (om det nu är det) och en som kommer från motorn tillsammans med de andra kablarna. Finns det något elschema att komma över till en wildcat förgasarskoter? Kan det vara så bra att jag bara behöver spolar, kablar och hattar eller är det mer som saknas på elsidan?

Bild

En fråga till:
Utgående axel är ju konisk. 30 mm som mest och 1:10 i konicitet. Går från 27 till 30 mm över en sträcka på 30 mm. Variatorn sitter ju normalt där och den har jag inte (ska inte ha någon heller) så finns det lösa sådana konor till axeln att köpa någonstans? Eller är de "ett med variatorn" så jag måste svarva en egen? En konisk axel går ju att köpa, men det är inte den jag behöver utan det är konan som ska sitta på axeln...

Ytterligare en fråga :) :
Såg att en av "flärparna" (fin terminologi det här) på reedventilerna var borta. Jag behöver både leta upp den och byta reedventil och på wildcatmotorn måste cylindern bort för att komma åt reedventilerna. Nu är jag ingen ninja på tvåtakt och har aldrig skruvat i en skotermotor förr, men är det bara att skruva bort cylindern genom att skruva bort de 6 stycken muttrarna vid cylinderfoten? Thats it? Toppen sitter ju också skruvad men jag antar att den bara är skruvad i cylindern? Något annat att tänka på eller är det så enkelt som jag hoppas?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Sten »

Det där är CDI,tännspolen ska kopplas in på kablarna från CDI,
Sen kopplar du så du kan stänga av den på kablarna från "motorn".
Fick du inte med tännspolen?

Just ja....AC var lite luriga på den tiden,på övriga skotrar om man ville "tjuvkoppla" så var det bara att dra isär kablarna som går från motor till elsystem på skoter typ nyckel mm. Men på AC gick det inte utan man fick vända kontakten,alltså sätta ihop den på annat vis.
Nått att tänka på om du inte får gnista,kommer alltså inte funka utan att bygla på kontakten som inte går till tännspole (om jag inte har helt fel....).

Här har du spränskisser: http://www.brownsleisureworld.com/frame ... ile/Parts/" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka på årtal och leta igen "din" modell.

Har för mig det ska finnas konor,men vet inte riktigt var....tror jag läste det på "retroskoter".

Precis,lossa bultarna på cylinderfoten och dra av cylindern.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Gött, då fick jag med cdi:n. Nä, tändspole fick jag inte. Men det verkar finnas lite här och där. T.ex. Ebay billigtbilligt :)

Verkar som om till och med jag skulle kunna fixa elen till denna motorn då :) Enkelt och bra. Tackar för tipset angående byglingen!
Aaaa, där fanns ju lite sprängskisser att titta på. Finemang.

Ok, jag ska se om jag hittar något på retroskoter. Jag är en ninja på att googla, så kanske jag hittar något spännande ;)

Lite mer lättmekat än min andra hoj då! Kanon :)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av Dennis Öhman »

AntonD skrev:
lahi skrev:
Angående tandremmen så kollade jag lite på remmarna till till snöskotrarna. De verkar ha tandrem trots variator :?: Vetefan varför. MEN, de 800 och 900 cc tvåtaktarna på 150-160 hästar jag kollade på hade 35-37 mm bred rem, och det är ju helt ok.
nu har jag inte läst riktigt, men ska du ha variatordrift på hojjen? eller tandrem till växellåda? :)

ribborna på ovansidan är som sagt till för kylning. Finns turbomaskiner på 300+ som inte har den minsta tendens till högt remslitage, sen finns det orignalmaskiner med 130hästar som äter remmar. Mycket har med linjering och kalibrering att göra.

tandrem kan dom ha istället för kedjehus ner till drivaxeln

Bild
Det intressanta många inte vet är att service intervallet på remmen polaris har är 300mil och bultarna inte får återanvändas. 300mil är även dags för 2a stor servicen så den servicen hamnar på 6000:- med rem och bultar :thumbright:
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Dennis Öhman skrev: Det intressanta många inte vet är att service intervallet på remmen polaris har är 300mil och bultarna inte får återanvändas. 300mil är även dags för 2a stor servicen så den servicen hamnar på 6000:- med rem och bultar :thumbright:
Hehe, som hittat :hihi: Tur att jag inte kommer mer än 150 mil på ett år pga. hus och barn då :hihi: Jaja, det skär säkert innan 150 mil ändå.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Ritning/3D-modell eller annat på 700-800 cc tvåtakts twi

Inlägg av lahi »

Vilka kablar är för ljuset? Ska väl sitta en ljusspole eller vad det nu heter på en sån här? Borde ju vars från tändningssidan (enda stället där det finns kablar men de är inte så många)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Skriv svar