porta, polaris storm 800 (797)

Allt inom snöskotrar
ErikB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön sep 17, 2006 10:00 pm
Ort: Luleå

porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av ErikB »

blev tvungen att renovera motorn (storm 800) så tänkte passa på att porta lite.
hur ska jag forma vevhuset?
hitta en tråd där en har portat en storm, vevhus och cylinder men blev fundersam
om det kan vara vettigt att slipa så (kolla bilder 2) för gaserna går ju ner i vevhuset sen upp i cylindern så då borde det ju nästa sabba mer än det hjälper? den väggen ska väl styra gaserna mot överströmmarna och det va mycket material borttaget ur vevhuset så vevhuskompet minskar ju och det ska ju tydligen vara lågt redan.
eller tänker jag helt fel?

tänkte slipa så här, (bilder 3) sett ingenom insuget, runda va hörnen på väggarna lite, runda till den där knölen i golvet, runda kanterna lite i boost-porten , hörnen i taket tänkte jag ta en del så det blir en mjuk övergång eller hur man ska säga. blir det bra tror ni? synpunkter?

ska jag fila till övergången mellan dom små avgasportarna till den stora eller låta dom va? bild 4

org vevhus:
Bild

2, va den här jag prata om:
Bild
Bild
Bild


3, här ska jag ta har jag tänkt.
Bild
Bild
Bild

4: ska jag snygga till kanten på den där avgasporten eller låta den va?
Bild

hoppas ni fattar vad jag är ute efter för info :wink: Mvh Erik
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av Christer Söderman »

Tanken bakom portningen av blocket på bilden2 är inte så tokig, vevhuset används ytterst lite i en vevhusmatad motor. om du vill påverka volymen så lite som möjligt är det bara att göra mindre radier. Att runda av kanterna i avgas ger ingenting.
Mvh Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av Dennis Öhman »

En kul grej jag läst och hört mycket om på tripplarna är ju att slipa trapstegs insugskanaler, för att få olika durationer och få maskin grymt vridstark..
Du har tankarna rätt i portningen, men lägg gärna cylindrarna ovanpå vevhuset och kolla hur mycket gods du har att ta på, och se till att dom matchar perfekt varandra.
Dänniz 073-8447664
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av Christer Söderman »

En kul grej jag läst och hört mycket om på tripplarna är ju att slipa trapstegs insugskanaler, för att få olika durationer och få maskin grymt vridstark..

Ett tips i så fall är att låta första trans vara den högsta å stega neråt...
Mvh chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av Jonas N »

Christer Söderman skrev:En kul grej jag läst och hört mycket om på tripplarna är ju att slipa trapstegs insugskanaler, för att få olika durationer och få maskin grymt vridstark..

Ett tips i så fall är att låta första trans vara den högsta å stega neråt...
Mvh chrille
Stämmer bra, men man får lätt en motor som vill ha lite extra bränsle när man höjer boost porten över dom övriga transferportarna och gäller även enstånk och twin. Tycker även att hörnet på bild 3 ska jämnas ner för att öka arean, men för den skull inte göra någon större radie ner i transferkanalen. annars tycker jag du tänkt rätt.
Senast redigerad av Jonas N den tor jan 06, 2011 9:28 am, redigerad totalt 1 gånger.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av Christer Söderman »

Stämmer bra, men man får lätt en motor som vill ha lite extra bränsle när man höjer boost porten äver dom övriga transferportarna och gäller även enstånk och twin. Tycker även att hörnet på bild 3 ska jämnas ner för att öka arean, men för den skull inte göra någon större radie ner i transferkanalen. annars tycker jag du tänkt rätt.[/quote]



Det känns som rejäl överkurs att diskutera transfer höjder samt blowdown tider när det frågas om lite putsn i ett vevhus. Ett gått råd Erik B.. rör inte transferportar överhuvudtaget om du inte vet exakt vad som påverkar vad, det är ljusår i skillnad på att putsa kanter i vevhuset och ändra portvinklar, portarier samt blowdowntider.
Mvh Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
ErikB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön sep 17, 2006 10:00 pm
Ort: Luleå

Re: porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av ErikB »

har inte tänkt att ändra nå tider, känns lite overkill första gången man filar T2 :wink: men det där men trappstegs porta lät ju intressant så det ska jag läsa på om :) i kanalerna har jag bara tänkt ha bort ojämnheterna utan att ändra radie/area eller funderar på att putsa lite på delningsväggen i överströmmarna men den kanske jag ska låta vara?

filar som jag tänkt då i vevhuset= kort radie på väggarna, höret uppe lite längre, tycker ni jag ska göra kort radie eller lite längre eller inget på boostporten?

någon tidigare stjärthjärnan som äget den har varit och filat till kanterna i portarna intill cylinderloppet, han har inte tänkt så långt när han va och härja i avgasporten så han har höjt den, cyl 1: 0.81mm och cyl 2: 1,15mm (3an är skrot) UTAN att grada va kanten i loppet sen! :angryfire:
förändras karaktären av det mycket? bör jag höja dom övriga lika mycket?
jag ska grada till kanten och och snygga till i utblåset iallafall. något jag ska tänkta på när man håller på i nicasil?

bifogar en lite film också :P

org:
Bild
tjusigt filat av någon... :doh: :angryfire:
Bild
:thumbdown:
Bild
Bild

funderar på att fila till nocken och och lite på den där knölen på vänster sidan. eller ska jag låta det vara?
Bild
så här porta han som portat vevhuset. tänkte nått i den stilen men kanske inte lika spetsig nock
Bild

lite film på kanalerna om man föredrar det :P
View My Video
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av Dennis Öhman »

Är du säker på att det ens är filat? Verkar mer som om en bit släppt tycker jag, var dålig övergång, för att veta vad skillnaden blir måste du mäta porttiderna så ser du hur många grader det skiljer. Den kan tom bli bättre, i värstafall sämre. Men grada försiktigt av kanterna och sen gör övergången inne i tunneln mjukare.

Nu såg jag ju något mer nytt ErikB, du finns ju i lilla luleå :hihi:
Ang nocken på sista bilden så brukar dom smalnas ner.
Dänniz 073-8447664
ErikB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön sep 17, 2006 10:00 pm
Ort: Luleå

Re: porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av ErikB »

Dennis Öhman skrev:Är du säker på att det ens är filat? Verkar mer som om en bit släppt tycker jag, var dålig övergång, för att veta vad skillnaden blir måste du mäta porttiderna så ser du hur många grader det skiljer. Den kan tom bli bättre, i värstafall sämre. Men grada försiktigt av kanterna och sen gör övergången inne i tunneln mjukare.

Nu såg jag ju något mer nytt ErikB, du finns ju i lilla luleå :hihi:
Ang nocken på sista bilden så brukar dom smalnas ner.
ja man kan ju inte tro att nån filar sådär men så illa är det :doh: det ser lika dan ut på dom övriga cylindrarna och ingen är fasad :shock:
ska in till stan och köpa sliprullar sen hem och börja porta :D ska bli kul att se om mina nya långa slipstift duger till nå :)
okej, vart kan man hitta en gradskiva i fyrkanten området?

yes, i en by 2mil utanför stan finner du mig :P och överkalix värkar du hålla till, har ni mycket snö? snöar för fullt här så man sitter ju med spasmer i tummen :revs:

man luras av bilden, längsta är 105mm :hey:
Bild
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av Christer Söderman »

För att undvika nicasil släpp när man gradar portkanter funkar diamantstift el stenstift doppad i 2takts olja my bra. roterande fil kan sprätta upp nicasilen om du roterar åt fel håll mot underlaget.
Min åsikt är att du bör låta nocken (delningen mellan portarna) vara helt, det finns anledn till utseendet i transfer och dom som tillverkar cylindrarna är inte dum i huvet...
Ta istället och mät my noga vilken cyl som nån har "tafsat" mest i avgasporten, jämna till den perfekt, slipa kort,inte för långt in i avgasporten, Rulla en aluminium tub som har sugpassning i cyl loppet, gör ett fästöra så du kan låsa tuben i läge, porta tuben exakt efter avgasporten, flytta över tuben till dom andra cyl å gör dom likadant. Nu har du garanterat hittat nån hp pga att storm motorerna mår bra av mera area i avgas.
mvh Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
ErikB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön sep 17, 2006 10:00 pm
Ort: Luleå

Re: porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av ErikB »

Christer Söderman skrev:För att undvika nicasil släpp när man gradar portkanter funkar diamantstift el stenstift doppad i 2takts olja my bra. roterande fil kan sprätta upp nicasilen om du roterar åt fel håll mot underlaget.
Min åsikt är att du bör låta nocken (delningen mellan portarna) vara helt, det finns anledn till utseendet i transfer och dom som tillverkar cylindrarna är inte dum i huvet...
Ta istället och mät my noga vilken cyl som nån har "tafsat" mest i avgasporten, jämna till den perfekt, slipa kort,inte för långt in i avgasporten, Rulla en aluminium tub som har sugpassning i cyl loppet, gör ett fästöra så du kan låsa tuben i läge, porta tuben exakt efter avgasporten, flytta över tuben till dom andra cyl å gör dom likadant. Nu har du garanterat hittat nån hp pga att storm motorerna mår bra av mera area i avgas.
mvh Chrille
okej, ja en mall hade ju varit en smidig sak, men har inge alu eller nå att rulla med :( men man kanske kan mixtra till nå av 0.8mm plåt, får klura lite på det där
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: porta, polaris storm 800 (797)

Inlägg av Dennis Öhman »

Bor på hertsön i luleå. men är från överkalix :thumbright:

Haha ja snö, kom ju idag på morgon typ 1dm bara :hihi:
Dänniz 073-8447664
Skriv svar