600 sdi hackar på fullgas
600 sdi hackar på fullgas
När jag trycker fullgas på min skoter så hackar motorn samt att den verkar kräma ur sig mer effekt om jag inte gasar lika mycket, med lite mindre gas så går skotern bra men man känner endå att den tvekar lite. Tänkte först att det skulle vara dåligt bränsle men har kört länge på nytt bränsle och problemet kvarstår, vet inte om jag vågar köra så mycket för ett haveri vore ju mindre kul då jag nyss renoverat. lite förenklat så låter det som en varvstopp. kan även smälla lite dovt när man släpper av från fullgas, låter dock inte högt.
kollade och varvmätaren visar exakt 8000. vet inte exakt när det börjar men där i krokarna men inte alls över 8000 visar mätaren. ena stiftet kan ha antydan till grått men fortfarande mot svarta hållet och det andra är mera brunsvart, den får olja och soppa, den tar inte vatten.
ska tydligen vara lågfart samt högfartspridare på den. kanske lönar sig att lämna in spridarna på rengöring?
kollade och varvmätaren visar exakt 8000. vet inte exakt när det börjar men där i krokarna men inte alls över 8000 visar mätaren. ena stiftet kan ha antydan till grått men fortfarande mot svarta hållet och det andra är mera brunsvart, den får olja och soppa, den tar inte vatten.
ska tydligen vara lågfart samt högfartspridare på den. kanske lönar sig att lämna in spridarna på rengöring?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
- Ort: Söderhamn
Re: 600 sdi hackar på fullgas
kontrollera att proben i ljuddämparen är ok och sänder "rätt info". är den inte riktigt kry kan det uppkomma my konstiga grejer....
mvh Chrille
mvh Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Re: 600 sdi hackar på fullgas
Har samma sak jag på min.
Låter som en varvstopp när mätaren kliver över 8000 Rpm...?
Jag börjar med att byta stift, mina ser lite slitna ut..
Låter som en varvstopp när mätaren kliver över 8000 Rpm...?
Jag börjar med att byta stift, mina ser lite slitna ut..
www.LynxTalk.se - Sidan för dig som åker Lynx!
Re: 600 sdi hackar på fullgas
givarens kontakt till ljuddämparen satt inte riktigt och då gck skotern inte alls, jag satte fast den och då gick skotern men då komme detta fenomen. ska se om jag vet av någon annan givare som jag kan testa.
det var inte spridarna dom är perfekta och mina stift är nya.
det var inte spridarna dom är perfekta och mina stift är nya.
Re: 600 sdi hackar på fullgas
Det skulle inte kunna vara bränslepumpen som nått pensionsålder?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: 600 sdi hackar på fullgas
kan kanske vara så men vet inte hur jag skulle kunna testa det. jag hör att den går iallafall och motorn får soppa på de lägre varvtalen :/
Re: 600 sdi hackar på fullgas
Är det ett retur-fritt system?
Om det en regulator någonstans och systemet inte är retur-fritt, ta slangen som går ut från regulatorn (tillbaks till tanken) och stoppa i något mätglas när maskin står på tomgång, kanske något förhöjd så du vet att du har bra spänning till pumpen (flödet påverkas ofta mycket av det).
Om det en regulator någonstans och systemet inte är retur-fritt, ta slangen som går ut från regulatorn (tillbaks till tanken) och stoppa i något mätglas när maskin står på tomgång, kanske något förhöjd så du vet att du har bra spänning till pumpen (flödet påverkas ofta mycket av det).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: 600 sdi hackar på fullgas
tror inte det är någon retur på skotern. utan bara pump-filter-fuelrail
inte hundra dock får dubbelkolla
inte hundra dock får dubbelkolla
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
- Ort: Söderhamn
Re: 600 sdi hackar på fullgas
Är inte helt säker på om det är relevant men på min -02 så blev det en "varvstopp" av att statorlindningen blev dålig, det var lögn i helvete att varva mer än 7800, efter omlindn. funkade det klockrent.
mvh Chrille
mvh Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Re: 600 sdi hackar på fullgas
min varvar som den ska, om man bortser från varvstopps effekten, den går upp till 8000rpm och ska tydligen inte varva mera.
jag ska testa leda bort bensinfiltret och se om det gör något.
jag ska testa leda bort bensinfiltret och se om det gör något.
Re: 600 sdi hackar på fullgas
Min varvar också som den ska upp till cirka 8200 på mätaren.
8500 kommer varvstoppet tror jag.
Kanske det är varvstoppet man når?
8500 kommer varvstoppet tror jag.
Kanske det är varvstoppet man når?
www.LynxTalk.se - Sidan för dig som åker Lynx!
Re: 600 sdi hackar på fullgas
kollade mer noggrant nu, stog rakt bakom mätaren och inte snett ovanför som först (dumma jag) och den varvar 7500-7600 på mätaren, tänkte att de sku variatorn men då borde den väll inte låta som ett varvstopp?
Re: 600 sdi hackar på fullgas
Kolla pumpen, vet att det har varit problem med dessa. Tankpumpen orkar inte hålla högtrycksbehållaren med soppa.
Varvstoppen ligger vid 8500 och brp varvräknarna brukar visa 100-200 varv för mycket.
Min sdi fick problem med en spridare, den misstände och gick skit från 6500-7000 varv och uppåt, sköt dock säkringar och varnade för det.
Vet att skidoo 600 sdi hade problemet att kontaktstycket på spridarna låg mot toppen/motorn, resulterade i att den nötte hål i skyddsgummit och sedan kablarna.
Varvstoppen ligger vid 8500 och brp varvräknarna brukar visa 100-200 varv för mycket.
Min sdi fick problem med en spridare, den misstände och gick skit från 6500-7000 varv och uppåt, sköt dock säkringar och varnade för det.
Vet att skidoo 600 sdi hade problemet att kontaktstycket på spridarna låg mot toppen/motorn, resulterade i att den nötte hål i skyddsgummit och sedan kablarna.
Rocken´n roll
Re: 600 sdi hackar på fullgas
Kolla även bränslefiltret. Ska själv göra det....man vet ju inte vad de förra ägarna har tankat ur....
www.LynxTalk.se - Sidan för dig som åker Lynx!
Re: 600 sdi hackar på fullgas
Schlorven hur menar du med pumpen?
jag blir då inte klok på skotern, nu varvade den 8500 på mätaren och hackade som vanligt, den har även börjat gå på en burk för att sedan stanna av om man kör fast och nosen står i vädret, detta händer inom 15 sekunder ungefär.
någon av variatorerna har börjat rassla vid 4000varv, låter rätt mycket sen har det börjat klonka i någon av variatorerna då jag byter färdrikting (back-fram)
jag blir då inte klok på skotern, nu varvade den 8500 på mätaren och hackade som vanligt, den har även börjat gå på en burk för att sedan stanna av om man kör fast och nosen står i vädret, detta händer inom 15 sekunder ungefär.
någon av variatorerna har börjat rassla vid 4000varv, låter rätt mycket sen har det börjat klonka i någon av variatorerna då jag byter färdrikting (back-fram)