mach 1,bra eller anus?

Allt inom snöskotrar
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

mach 1,bra eller anus?

Inlägg av nicke.t »

har köpt mej en mach1-91 som verkar frisk,men skoter e man inte så jättehaj på. så va säger ni är de en ok maskin?va finns för brister på dom förutom framtung.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av mattias »

Det är inte direkt en modern skoter som man kör på crossbana med, om du nu var ute efter nackdelar. Har själv en -91 med Öhlinare. Ja, den är tung (även bak) men motorn är fin (slidmatad Rotax 643 med rave-ventiler) och själv chassit är lågt och stabilt. Det betyder att om man ligger på bra led i höga farter så tar den kurvor som på räls, där en modern skoter kan ha svårt att hänga med (min uppfattning).

Alla skotrar kräver underhåll, är du ute efter specifika tips för just den här så vet jag inte att den har några specifika punkter att titta på direkt. En del kanske inte litar på separata olje-smörjningen, men det har då fungerat bra på min med rätt grundinställning på reglaget, utan att jag blandat i bränslet - slidmatningen behöver ju sitt så du kan inte ta bort den, och blandade jag som vanligt i bränslet så började den förbruka stift och märkbart ryka mer, då fick den mer än tillräckligt med olja.
Det är som vanligt : förgasare, boggiehjul, drivrem, variatorer, dämpare, se över oljan i kedjehus och fettet i alla smörjpunkter, ..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av nicke.t »

de låter ju positivt,nån crosskörning va inte tänkt de har ja hoj till. har inte hunnit köra nåt direkt så man vet hur den funkar i spåret mm,men ska börja kolla igenom den lite först.
tel 0707149931
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av Sten »

mattias skrev: En del kanske inte litar på separata olje-smörjningen, men det har då fungerat bra på min med rätt grundinställning på reglaget, utan att jag blandat i bränslet - slidmatningen behöver ju sitt så du kan inte ta bort den, och blandade jag som vanligt i bränslet så började den förbruka stift och märkbart ryka mer, då fick den mer än tillräckligt med olja.
Det är som vanligt : förgasare, boggiehjul, drivrem, variatorer, dämpare, se över oljan i kedjehus och fettet i alla smörjpunkter, ..
Det går att ta bort oljepumpen men man måste ha kvar smörjningen till slidmatningen.
Man drar då upp dom två grova slangarna och fyller dom med olja och pluggar dom,det man måste ha koll på sedan är så att det alltid finns olja i slangarna. Detta var rätt vanligt när man vässade 670 som är en vidareutveckling av 643.

Jag har oxå åkt mach1 med ppschassiet och dom går helt ok men som sagt ingen crossmaskin,förutom då Krister Johanssons specialbygge!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av nicke.t »

så är de gjort på min,sitter 2 stora bultar i slangarna.ja tycker de känns tryggare å blanda direkt i soppan.hur ofta måste man fylla olja? går de efter fort? e inte så haj på de här. :?
tel 0707149931
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av Sten »

nicke.t skrev:så är de gjort på min,sitter 2 stora bultar i slangarna.ja tycker de känns tryggare å blanda direkt i soppan.hur ofta måste man fylla olja? går de efter fort? e inte så haj på de här. :?
Brukar inte försvinna mycket ,men håll koll!
Dom är väl genomskinliga?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av nicke.t »

nä de svarta faktiskt så man ser inget. men man får väll kolla innan man drar iväg.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av mattias »

Det har jag sett tidigare - en del sätter en lämplig genomskinlig liten burk att hålla en lämplig oljemängd i som man lätt kan kasta ett öga på, en bromsvätske-behållare i storlek.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av nicke.t »

de va en bra ide,ska ja göra då har man ju kåll. :thumbright:
tel 0707149931
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av The »

Bra eller anus beror ju helt och hållet på priset och vad man har för krav.
Det är ju trots allt en 20år gammal maskin så tja :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av nicke.t »

visst. man kan ju inte gämföra me en ny skoter de fattar nog dom flästa,allt är ju bättre på en nyare . men så länge den inte rasar är man ju glad även en ny rasar ju. gav under 10k för den å allt funkar å e helt.ja är då nöjd än så länge. :)
tel 0707149931
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av Ajden »

Brossan har en till salu, som går bra och med ny rem och nya kolvar i höstas.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Sk ... m?ca=4&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: mach 1,bra eller anus?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ingen med en ruta som inte är trasig till salu? (den låga)
Skriv svar