Factory pipe styrs vattenmängden i röret efter varvtal i en MSD box, men det krävs minst 93 - 95 oktan amerikansk mätning.
men vårat 95 oktan motsvarar bara 91 oktan ( us mätning )
hur gör ni på snöskotrar???
Fick detta svar på ett vattenskoter forum i usa om tuned pipes ( avgasrör )
The European octane ratings are only higher on paper. 95 octane RON Euro = 91 road octane in the USA. We normally have 91 octane here in the USA, with an occasional gas station in some states that carry 92 octane gasoline.
The difference between the North American ratings and the European octane ratings :
We use the MON system octane number plus the RON system octane number divided by 2 = our road octane number for measuring the octane of the gasoline. RON + MON / 2 = Road Octane Number ( do not confuse road octane number with research octane number ), or 87 MON plus 95 RON = 182 divided by 2 = 91 road octane.
In Europe, they only use the RON octane ratings for their publicly published grades of petrol
Motor Octane Number ( MON ) , Research Octane Number ( RON ). Motor octane is stringently tested to a higher standard test, Research octane is more loosley defined and not tested to such a high standard as are the MON testing methods.
There was a time, not too many years ago, that the MON system test for octane was the normal test and the gas pumps worldwide all had MON rated octane grades of gasoline written on the gas pumps.
No doubt some clever marketing type in recent years came up with the RON measuring system and the European gasoline pumps have RON octane numbers so that people think they are buying some great fuel, when in reality, it is the same old stuff.
lågt oktan på svenk bensin
Re: lågt oktan på svenk bensin
Jag kör min prox2 700 på v-power, numera så kommer jag även använda någon form av oktanbooster då jag bytt pipor bla, bara man hittar någon som verkligen fungerar...
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Re: lågt oktan på svenk bensin
Blev fundersam .. vad är det som kräver 93-95 oktan?? Är det kompressions förhållandet? el. att du monterat pipa? el. något annat?
På skotrarna så spelar det inte någon större roll vad du har för oktan om du kör med annan pipa/pipor . Däremot komressionen påverkar mycket. Jag kör 12,8:1 på min 800 mod och det funkar då att åka med svensk 95 men går du upp på runt 13,0:1 och mer så bör du åka 98, mod crossåkarna kör 14,0:1 och då kan de bara hålla stumt ja typ rakan på skotercrossbanan.
På skotrarna så spelar det inte någon större roll vad du har för oktan om du kör med annan pipa/pipor . Däremot komressionen påverkar mycket. Jag kör 12,8:1 på min 800 mod och det funkar då att åka med svensk 95 men går du upp på runt 13,0:1 och mer så bör du åka 98, mod crossåkarna kör 14,0:1 och då kan de bara hålla stumt ja typ rakan på skotercrossbanan.
//Simon J
O==00==O
Turbo byggartråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148341
Turbo Upgrade tråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175651
North Side Tech
Utför Chassieriktningar på snöskotrar. Renoverar stötdämpare.
070-3644743 Simon
O==00==O
Turbo byggartråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148341
Turbo Upgrade tråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175651
North Side Tech
Utför Chassieriktningar på snöskotrar. Renoverar stötdämpare.
070-3644743 Simon