lågt oktan på svenk bensin

Allt inom snöskotrar
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

lågt oktan på svenk bensin

Inlägg av redheat »

Factory pipe styrs vattenmängden i röret efter varvtal i en MSD box, men det krävs minst 93 - 95 oktan amerikansk mätning.

men vårat 95 oktan motsvarar bara 91 oktan ( us mätning )

hur gör ni på snöskotrar???




Fick detta svar på ett vattenskoter forum i usa om tuned pipes ( avgasrör )





The European octane ratings are only higher on paper. 95 octane RON Euro = 91 road octane in the USA. We normally have 91 octane here in the USA, with an occasional gas station in some states that carry 92 octane gasoline.

The difference between the North American ratings and the European octane ratings :


We use the MON system octane number plus the RON system octane number divided by 2 = our road octane number for measuring the octane of the gasoline. RON + MON / 2 = Road Octane Number ( do not confuse road octane number with research octane number ), or 87 MON plus 95 RON = 182 divided by 2 = 91 road octane.

In Europe, they only use the RON octane ratings for their publicly published grades of petrol

Motor Octane Number ( MON ) , Research Octane Number ( RON ). Motor octane is stringently tested to a higher standard test, Research octane is more loosley defined and not tested to such a high standard as are the MON testing methods.

There was a time, not too many years ago, that the MON system test for octane was the normal test and the gas pumps worldwide all had MON rated octane grades of gasoline written on the gas pumps.

No doubt some clever marketing type in recent years came up with the RON measuring system and the European gasoline pumps have RON octane numbers so that people think they are buying some great fuel, when in reality, it is the same old stuff.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: lågt oktan på svenk bensin

Inlägg av NikkO »

Jag kör min prox2 700 på v-power, numera så kommer jag även använda någon form av oktanbooster då jag bytt pipor bla, bara man hittar någon som verkligen fungerar...
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
exc
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 12, 2007 7:03 pm
Ort: Umeå

Re: lågt oktan på svenk bensin

Inlägg av exc »

Blev fundersam .. vad är det som kräver 93-95 oktan?? Är det kompressions förhållandet? el. att du monterat pipa? el. något annat?

På skotrarna så spelar det inte någon större roll vad du har för oktan om du kör med annan pipa/pipor . Däremot komressionen påverkar mycket. Jag kör 12,8:1 på min 800 mod och det funkar då att åka med svensk 95 men går du upp på runt 13,0:1 och mer så bör du åka 98, mod crossåkarna kör 14,0:1 och då kan de bara hålla stumt ja typ rakan på skotercrossbanan.
//Simon J

O==00==O

Turbo byggartråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148341

Turbo Upgrade tråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175651

North Side Tech
Utför Chassieriktningar på snöskotrar. Renoverar stötdämpare.
070-3644743 Simon
Skriv svar