Rotax 670

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Rotax 670

Inlägg av Spiidfriik »

Jag har fått för mej att lägga ner tid och pengar på min gamla Lynx BigPipe -98. Lätt förlängning till 345 med 44mm kammar, allmän översyn av chassiet (behövs!) lite målarfärg och pyssel. Men givetvis måste jag ju trimma motorn också! =)
Wiseco smidda kolvar är givet, men frågan är om jag bara ska borra ö.d. eller satsa på Big Bore?
Tänkte snikporta genom att höja cyllarna lite (2mm?) och svarva av dem motsvarande. Ska man ta lite extra för höjt komp?
Törs nog inte ge mej på att ändra porttider, men en liten putsning av kanalerna blir det.
Tänkte däremot porta slidskivan, någon som vet vart jag kan hitta mallar? Läste mej till att 169 grader öppning är bra (?).
Korta insugen från Xen, ska ju ändå ha nya gummin.
Större fuggar?
Skulle vilja ha dubbla pipor. Någon som ligger på ett par finska Totaltek? Annat märke?
Tips vart man kan köpa matta i Finland?
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Rotax 670

Inlägg av Robert Markström »

jag har 2 st 45mm mikuni å bigpipens pipa. portad lite i block å tillsnyggade kanaler. cyllar höjda. packning + 1mm aluplåt + packning. gjutna snoprokolvar.
borrad o.50. hyffsat bestyckad.

uppskattningsvis 140-145hk. hänger av rotax 800 & hänger på polaris storm 800 bra : )
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Blommen
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: fre maj 27, 2011 2:09 pm
Ort: Fagersta

Re: Rotax 670

Inlägg av Blommen »

"Tänkte snikporta genom att höja cyllarna lite (2mm?) och svarva av dem motsvarande. Ska man ta lite extra för höjt komp?
Törs nog inte ge mej på att ändra porttider, men en liten putsning av kanalerna blir det. "

När man höjjer/svarvar av cyllarna är det just för att få längre porttider.
Användarvisningsbild
exc
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 12, 2007 7:03 pm
Ort: Umeå

Re: Rotax 670

Inlägg av exc »

Jag hade ett par omsvetsade CrankShop pipor till min, de var egentligen till ski-doo chassiet men det såg ut som de bara var kapade och vridna inga större mod. Du bör ju ha lite högre komp för att få ut krämen med twin pipor. försök få tag i en Polar topp (Tror de hette så) de hade lösa förbr.rum och bättre utformade förb.rum. Samt valfri komp. Jag ligger annars på några cylfot shims (laserskurna i plåt) minns inte vad de var för tjocklekar, kan kolla? Sen Wiseco kolvar är inget måste vid trimmning, men förmodligen så får du dubbla ringar och de är lite lättare, men de slits fortare än gjutna kolvar eftersom de är mjukare och flexar mer i storlek beroende på värme.
//Simon J

O==00==O

Turbo byggartråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148341

Turbo Upgrade tråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175651

North Side Tech
Utför Chassieriktningar på snöskotrar. Renoverar stötdämpare.
070-3644743 Simon
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Rotax 670

Inlägg av Spiidfriik »

Robert: Sweet! =)

Blommen: Därav benämningen "snikportning". =) Jag vill dock inte börja härja med ett slipstift eftersom jag lär förlora mer än jag vinner eftersom jag inte vet vad jag håller på med. Att höja cyllarna är då ett fail-safe sätt att "porta" med den skillnad att portarna ju inte blir större utan bara uppflyttade.

exc: Ok, jag har hittat en uppsättning Totaltek till SkiDoo. Kanske man skulle hugga dem ändå... Har även sett en Polartopp på annons, dock utan förbränningsrum. Såna kan iofs farsan tillverka åt mej. Vore fint om du hittade cylfot schimsen så slipper jag trolla fram såna. Tänker mej 1-1,5mm nånstans. Wiseco är måste i mina 2-taktare! =) Har köpt minst 22 Wisecokolvar genom tiderna. Slitaget är i princip ointressant, jag kör så lite och det går ändå oftast sönder innan slitage är ett problem. Men som du säger, man måste vara noga med varmkörning när man kör med smidda kolvar (mkt stort kolvspel kall). En del av tjusningen med 2-takt enligt mej! =)

En frisk motor tänder på varje varv! =D
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Rotax 670

Inlägg av Spiidfriik »

Har hittat slidskivor i kolfiber. Måste ha!!! Frågan är hur många graders öppning jag ska ha? Har siktat in mej på 169 graders duration, men jag vet egentligen inte hur vasst/extremt det är. Som regel anges bara öppning (BTDC) och stängning (BTDC), inte duration. Logiskt sett borde durationen = öppning + stängning. SkiDoos vassaste fabriksslid är på 146/75. De skulle ge 139 i duration om man räknar så. Isf låter ju 169 nog så extremt. Å andra sidan har jag sett en snubbe som kör 145/82 vilket ger 227...
Nån som har koll?

Lutar åt Big Bore (ca720cc) också när jag ändå håller på. Då måste jag byta foder, men det har jag gjort förr...
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Rotax 670

Inlägg av Enok »

Hur räknar du nu? 146+75=221. 169 grader är väldigt lite på slidmatat.
Peter Olson
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Rotax 670

Inlägg av Jonas N »

Nu måste ni tänka...... Jag åkte 145/80 = 225 men man måste dra bort graderna för hålet vilket är olika för hur man portar blocket.
225- hål ca 50 till 60° = 165-175° duration på skivan. Pga av att 670 har för små kanaler sa kan man gå upp på vassare tider jämfört med en 454 som får skaplig fyllnadsgrad vid redan snällare tider, Men börja med Mach 1 670X skivan tror den var typ 146-75 om jag inte minns fel.

Åkte med polar topp crankshop pipor till Formula 2000 chassiet i min Lynx 670-93 men den är öppnare än bigpipe i motor rummet. Gick bra.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Rotax 670

Inlägg av Enok »

Ok,kan inget om skotrar med normalt är att
att första siffran anger öppning BTDC och
andra stängning ATDC.Iallafall på andra
slidmatade motorer.170 graders duration
är väldigt lite på slidmatat.
Peter Olson
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Rotax 670

Inlägg av Jonas N »

Du har rätt ang BTDC/ATDC. Men skivorna är märkta med antalet grader som det saknas material, Durationen som det sedan bli på motorn är något helt annat. Kolla på skivan som heter 924500 den har 164° duration. Den sitter 1996 på Formula 670 & summit 670 men beroende på vilken så får dom olika duration.

1997 fick alla 670 samma block och får därför samma duration med samma skiva. Total motor duration med 164° skiva blir 145+71°=216° alltså har hålet i blocket en öppning på 216-164=52°

Bild

Bild

Hoppas det är till hjälp.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Rotax 670

Inlägg av Enok »

Ja nu förstår jag.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Rotax 670

Inlägg av Spiidfriik »

Enok skrev:Hur räknar du nu? 146+75=221.
Eh, ja det kan man ju fråga sej... Måste varit lite trött fastän klockan bara var 02.31. =)
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Rotax 670

Inlägg av Spiidfriik »

Jonas N:Som vanligt är det krångligare än man tror. Men detta betyder att 169+52=221 iaf inte är värst extremt. Kan nog passa rätt bra.
Tack för bra förklaring!
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
exc
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 12, 2007 7:03 pm
Ort: Umeå

Re: Rotax 670

Inlägg av exc »

Har kollat vika spacrar jag hade en 1,6mm och en 1,8mm fyra st 1,95mm ,troligen är 1,8:an bortlovad. 1,6 an är urtagen en aning för större cyl. tror det var Totaltek 747 bygge på g.
//Simon J

O==00==O

Turbo byggartråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148341

Turbo Upgrade tråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175651

North Side Tech
Utför Chassieriktningar på snöskotrar. Renoverar stötdämpare.
070-3644743 Simon
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Rotax 670

Inlägg av Spiidfriik »

Har fått hem Polartoppen nu, dock utan förbränningsrum. Nån som vet vart (USA) man får tag på såna?
Ska beställa slidskiva också.
Och cylinderfotsschims verkar ju också lösa sej. Ta steget ut och köra på 1,95mm?
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Skriv svar