jag har bytt matta på min gamla skidoo olympic som jag haft sen jag va 10 år gammal.
men jag har problem med att mattan klättrar lite på bak hjulen.
mattan jag fått tag i är från bombardier 1980 står det så mest troligt från typ en citation eller skandic?? den hade klackar för glidboggy som jag rondellade bort men jag trodde det skulle lira
fans det olika kugg avstånd redan på 70-talet på olika skidoo? det kan inte va så mycket fel heller den går att snurra men den kliver upp ibland.
nån med tipps eller liknande erfarenheter?
fins det nya mattor att få tagi till hjulboggi maskiner annars? kanske dyrt och onödigt men denna skoter har ett högt nostalgi värde för mig
matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?
har forskat lite och det värkar ju va 1.97 i delning på alla gammla men lite olika bredd på kuggen???
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/ ... 135849.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/ ... 135849.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön jan 15, 2012 9:29 pm
Re: matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?
förmodligen måste du byta kugghjul
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Re: matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?
Det är en j-vla röra det där med 1,97 delnings mattorna, vissa är 1,93 och andra är 1,99 osv. Med lite tur så funkar det om du skaffar bredare drivhjul till en äldre maskin med glidboggi. Mitten 70 tals Olympic med glidboggi tror jag har 9 kuggars drivhjul som borde funka, nåt större går inte att få dit på gamla Olympicen. Iaf inte om du ska ha plats kvar för mattan också
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?
ja vilken djungel det värkar va detta. men nu har det löst sig sven och roger berglund sponsrade mig med en gammal dubbelbandare med fina orginal mattor och fin boggy i almenhet så nu har dubbelt av allt jag och casper satsar på provkörning nästa helg
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Re: matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?
Om det är en Alpine du tog grejerna ifrån så är ett hett tips att inte använda nån av dom drivaxlarna på en Olympic, för dom är för kort.
Iofs var man kanske lite sen med det här svaret men jag tänkte det kanske är bra å veta iaf, så slipper du göra samma fel som jag gjorde. Jag får byta kedja en gång per säsong på enstånksräsern pga att dreven inte är linjerade (ides inte byta drivaxeln igen efter att ha satt på nya drivhjul på Alpine axeln..)
Iofs var man kanske lite sen med det här svaret men jag tänkte det kanske är bra å veta iaf, så slipper du göra samma fel som jag gjorde. Jag får byta kedja en gång per säsong på enstånksräsern pga att dreven inte är linjerade (ides inte byta drivaxeln igen efter att ha satt på nya drivhjul på Alpine axeln..)