matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har bytt matta på min gamla skidoo olympic som jag haft sen jag va 10 år gammal.

men jag har problem med att mattan klättrar lite på bak hjulen.

mattan jag fått tag i är från bombardier 1980 står det så mest troligt från typ en citation eller skandic?? den hade klackar för glidboggy som jag rondellade bort men jag trodde det skulle lira :(

fans det olika kugg avstånd redan på 70-talet på olika skidoo? det kan inte va så mycket fel heller den går att snurra men den kliver upp ibland.

nån med tipps eller liknande erfarenheter?

fins det nya mattor att få tagi till hjulboggi maskiner annars? kanske dyrt och onödigt men denna skoter har ett högt nostalgi värde för mig :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?

Inlägg av Jens Gustavsson »

har forskat lite och det värkar ju va 1.97 i delning på alla gammla men lite olika bredd på kuggen???

http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/ ... 135849.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
skoterraven
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 15, 2012 9:29 pm

Re: matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?

Inlägg av skoterraven »

förmodligen måste du byta kugghjul
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?

Inlägg av Holländaren »

Det är en j-vla röra det där med 1,97 delnings mattorna, vissa är 1,93 och andra är 1,99 osv. Med lite tur så funkar det om du skaffar bredare drivhjul till en äldre maskin med glidboggi. Mitten 70 tals Olympic med glidboggi tror jag har 9 kuggars drivhjul som borde funka, nåt större går inte att få dit på gamla Olympicen. Iaf inte om du ska ha plats kvar för mattan också ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja vilken djungel det värkar va detta. men nu har det löst sig :thumbright: sven och roger berglund sponsrade mig med en gammal dubbelbandare med fina orginal mattor och fin boggy i almenhet så nu har dubbelt av allt :thumbright: jag och casper satsar på provkörning nästa helg :)
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: matt kugning på olympic -69 VS skidoo -80?

Inlägg av Holländaren »

Om det är en Alpine du tog grejerna ifrån så är ett hett tips att inte använda nån av dom drivaxlarna på en Olympic, för dom är för kort.
Iofs var man kanske lite sen med det här svaret men jag tänkte det kanske är bra å veta iaf, så slipper du göra samma fel som jag gjorde. Jag får byta kedja en gång per säsong på enstånksräsern pga att dreven inte är linjerade (ides inte byta drivaxeln igen efter att ha satt på nya drivhjul på Alpine axeln..)
Skriv svar