rotax 377cc hållbarhet?

Allt inom snöskotrar
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

rotax 377cc hållbarhet?

Inlägg av Filip L »

ska införskaffa en ski doo citation 4500 som har stått å skräpat i chefens garage i några år nu och har lite funderingar.
orginal har 377an (är 90% säker på att den motorn sitter i) ca 35hk vid 6.5k rpm.
det jag undrade va ungefär hur många hk stakarna tål innan dom klir krokiga :wink:
ska den trimmas kommer jag lägga toppeffekten på 7.5k rpm skulle jag tro.
är det värt att göra nå mer seriöst trim (gasare, bygga pipor, porta osv) i hopp om att ta sig till 50-55hk eller är motorn för klen för att klara sådana effekter?

mvh
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: rotax 377cc hållbarhet?

Inlägg av benkoilovikka »

Det lilla jag vet om de motorerna är iaf att dom oftast går varm på cylindern närmast variatorn! Även som orginal!
Användarvisningsbild
niklasrudolf
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
Ort: Sävar

Re: rotax 377cc hållbarhet?

Inlägg av niklasrudolf »

Tror inte du behöver oroa dig för stakarna i första taget så länge lagren är bra, sitter väl samma stakar som i de andra gamla 61 slagarna, tex 354 och 454. Det är en mycket bra motor och jag vet att folk har skrämt upp dom ordentligt:-).
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: rotax 377cc hållbarhet?

Inlägg av Gunnar S »

Trevliga skotrar, tycker jag. Har haft en som gick riktigt bra. Räknar med återfall, nån gång.
:thumbright:

Dessa motorer är av en beprövad konstruktion. Satt ju bl a. i både Lynx & Ski Doo och i en massa ultralätta flygplan, etc.
Här har du bromspapper på en MXZ 380 H.O. Uppåt 60hp!!
http://www.m-performance.com/Grafik/Dyn ... 0ho-03.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske de kan svara på hur Bombardier lockade fram dessa hästkrafter.

Så nog finns det dolda hästkrafter för den som kan laborera och porta med slipstift, dubbelförgasare, transistortändning och avstämda pipor.
Frågan är väl bara om man har så mycket marginaler kvar. Det är ju trevligt med livslängd också.

Citation kom ju med en prestandamodell: SS. Den hade dubbla Mikuni, men inte mycket mer. Osäker på effekten där.
Knappt 40, kanske.
Med avstämd pipa, bättre tändning, lite portat och dubbla fuggar så börjar det röra på sig.
Akilleshälen är, som benkoilovikka skriver: kylningen av cylindern på variatorsidan.
Livet går vidare...
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: rotax 377cc hållbarhet?

Inlägg av Filip L »

kul att höra att det inte är en motor som bara faller isär efter lite vässning iaf :D
hur är variatorn för övrigt orörd på dem?
blir nog att snöra på dubbla gasare, storlek orginal på ss motorn med dubbla gasare?
bygga nå pipor och gå lös med dremmeln i cylindrarna :thumbright:
är det reedinsug på dem?

mvh
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: rotax 377cc hållbarhet?

Inlägg av Gunnar S »

Den är ju cirka 30 år gammal så lite variatorservice är ju bra. Primären är väl en Comet och där räcker det med rengöring och se till så den inte fastnat.
Sekundären i aluminium behöver också lite kärlek. Se till så plastklackarna finns kvar så att den inte börjat käka på aluminiumet.
SS-motorn är samma som 4500, förutom dubbelknasare 32:or? Inga reeds på dessa modeller, tråkigt nog. Konstruktionen är gammal men beprövad.

Kolla in på http://www.retroskoter.com/" onclick="window.open(this.href);return false; så kan du läsa mer om trimtips för äldre skotermotorer.

Detta är också en guldgruva. Visserligen på engelska men den innehåller allt man behöver veta.
http://www.vintagesleds.com/library/man ... ndbook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Gunnar S den tis jan 24, 2012 6:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Livet går vidare...
Användarvisningsbild
niklasrudolf
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
Ort: Sävar

Re: rotax 377cc hållbarhet?

Inlägg av niklasrudolf »

Om det sitter originalvariator sitter det nog bombardiers egna med fyrkantaxel och orange kåpa, inte så rolig att hålla på med och inte helt lätt att hitta fjädrar. Comet-fjädrarna passar nästan, kanske går svarva ur fjäderkoppen lite, rullarna brukar ofta vara nötta så de är platta, stora fiberrullar. Om det inte är den trearmade varianten som påminner lite om tra. Vikterna kan man nog slipa eller svetsa i men själva ramperna går det inte göra så mkt med eftersom de helt enkelt är formen på locket, finns några olika.
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: rotax 377cc hållbarhet?

Inlägg av Gunnar S »

Just det, hade nästan glömt det där om Bombardier-primären. En tråkig jäkel. Kan fastna och släppa med en smäll!!
När man väl gjort i ordning motorn så kanske det är dags att byta upp sig på variatoravdelningen.
Finns ju en hel del som passar och är mycket nyare och friskare.
Livet går vidare...
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: rotax 377cc hållbarhet?

Inlägg av Filip L »

okej kan ju tillägga direkt att jag inte kan något om variatorer mer än att om vikterna är lättare blir det lättare för variatorn att "växla"(eller tvärt om? vet att det blir lättare att varva iaf) och då har ju fjädrarna funktion som typ "motstånd" i sekundär variatorn? kommer nog förstå mig på det när jag ser det.
själva trimningsdelen borde jag dock klara ganska fint:)

jo, ska hämta skotern till helgen så ska börja med att kolla igenom den så allt ser bra ut sen ska jag porta litegrann och sen bygga ppipor och fixxa dubbla gasare :D
tycker jag inte att utväxlingen med variatorn fungerar bra nog så kommer jag kolla efter en annan då :thumbright:

mvh
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: rotax 377cc hållbarhet?

Inlägg av Filip L »

har fått hem skotern nu, den var i bättre skick än vad jag hade väntat mig, båda cylindrarna är fria från repor och allt förrutom 1 bussning och hastighetsmätaren verkar funka bra på den :thumbright:

har bara en fundering angående portning, avgas låg redan på 180 grader så jag skulle tro att jag inte kommer höjja den nå mer, bredden var ca 65% av borret så även där kommer jag inte göra något. det var även ganska feta trans portar så jag är ganska nöjd med utseendet i cylindern.
180 avgas avstämt på 7500 borde väl fungera fint på en sånhär skoter?
ska hämta effekt på pip bygge och dubbel gasare, std insug va inget att hurra över :?
Skriv svar