rotax 377cc hållbarhet?
rotax 377cc hållbarhet?
ska införskaffa en ski doo citation 4500 som har stått å skräpat i chefens garage i några år nu och har lite funderingar.
orginal har 377an (är 90% säker på att den motorn sitter i) ca 35hk vid 6.5k rpm.
det jag undrade va ungefär hur många hk stakarna tål innan dom klir krokiga
ska den trimmas kommer jag lägga toppeffekten på 7.5k rpm skulle jag tro.
är det värt att göra nå mer seriöst trim (gasare, bygga pipor, porta osv) i hopp om att ta sig till 50-55hk eller är motorn för klen för att klara sådana effekter?
mvh
orginal har 377an (är 90% säker på att den motorn sitter i) ca 35hk vid 6.5k rpm.
det jag undrade va ungefär hur många hk stakarna tål innan dom klir krokiga
ska den trimmas kommer jag lägga toppeffekten på 7.5k rpm skulle jag tro.
är det värt att göra nå mer seriöst trim (gasare, bygga pipor, porta osv) i hopp om att ta sig till 50-55hk eller är motorn för klen för att klara sådana effekter?
mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: rotax 377cc hållbarhet?
Det lilla jag vet om de motorerna är iaf att dom oftast går varm på cylindern närmast variatorn! Även som orginal!
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
- niklasrudolf
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 172
- Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
- Ort: Sävar
Re: rotax 377cc hållbarhet?
Tror inte du behöver oroa dig för stakarna i första taget så länge lagren är bra, sitter väl samma stakar som i de andra gamla 61 slagarna, tex 354 och 454. Det är en mycket bra motor och jag vet att folk har skrämt upp dom ordentligt:-).
- Gunnar S
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
- Ort: I ett garage i Höga kusten...
Re: rotax 377cc hållbarhet?
Trevliga skotrar, tycker jag. Har haft en som gick riktigt bra. Räknar med återfall, nån gång.
Dessa motorer är av en beprövad konstruktion. Satt ju bl a. i både Lynx & Ski Doo och i en massa ultralätta flygplan, etc.
Här har du bromspapper på en MXZ 380 H.O. Uppåt 60hp!!
http://www.m-performance.com/Grafik/Dyn ... 0ho-03.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske de kan svara på hur Bombardier lockade fram dessa hästkrafter.
Så nog finns det dolda hästkrafter för den som kan laborera och porta med slipstift, dubbelförgasare, transistortändning och avstämda pipor.
Frågan är väl bara om man har så mycket marginaler kvar. Det är ju trevligt med livslängd också.
Citation kom ju med en prestandamodell: SS. Den hade dubbla Mikuni, men inte mycket mer. Osäker på effekten där.
Knappt 40, kanske.
Med avstämd pipa, bättre tändning, lite portat och dubbla fuggar så börjar det röra på sig.
Akilleshälen är, som benkoilovikka skriver: kylningen av cylindern på variatorsidan.
Dessa motorer är av en beprövad konstruktion. Satt ju bl a. i både Lynx & Ski Doo och i en massa ultralätta flygplan, etc.
Här har du bromspapper på en MXZ 380 H.O. Uppåt 60hp!!
http://www.m-performance.com/Grafik/Dyn ... 0ho-03.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske de kan svara på hur Bombardier lockade fram dessa hästkrafter.
Så nog finns det dolda hästkrafter för den som kan laborera och porta med slipstift, dubbelförgasare, transistortändning och avstämda pipor.
Frågan är väl bara om man har så mycket marginaler kvar. Det är ju trevligt med livslängd också.
Citation kom ju med en prestandamodell: SS. Den hade dubbla Mikuni, men inte mycket mer. Osäker på effekten där.
Knappt 40, kanske.
Med avstämd pipa, bättre tändning, lite portat och dubbla fuggar så börjar det röra på sig.
Akilleshälen är, som benkoilovikka skriver: kylningen av cylindern på variatorsidan.
Livet går vidare...
Re: rotax 377cc hållbarhet?
kul att höra att det inte är en motor som bara faller isär efter lite vässning iaf
hur är variatorn för övrigt orörd på dem?
blir nog att snöra på dubbla gasare, storlek orginal på ss motorn med dubbla gasare?
bygga nå pipor och gå lös med dremmeln i cylindrarna
är det reedinsug på dem?
mvh
hur är variatorn för övrigt orörd på dem?
blir nog att snöra på dubbla gasare, storlek orginal på ss motorn med dubbla gasare?
bygga nå pipor och gå lös med dremmeln i cylindrarna
är det reedinsug på dem?
mvh
- Gunnar S
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
- Ort: I ett garage i Höga kusten...
Re: rotax 377cc hållbarhet?
Den är ju cirka 30 år gammal så lite variatorservice är ju bra. Primären är väl en Comet och där räcker det med rengöring och se till så den inte fastnat.
Sekundären i aluminium behöver också lite kärlek. Se till så plastklackarna finns kvar så att den inte börjat käka på aluminiumet.
SS-motorn är samma som 4500, förutom dubbelknasare 32:or? Inga reeds på dessa modeller, tråkigt nog. Konstruktionen är gammal men beprövad.
Kolla in på http://www.retroskoter.com/" onclick="window.open(this.href);return false; så kan du läsa mer om trimtips för äldre skotermotorer.
Detta är också en guldgruva. Visserligen på engelska men den innehåller allt man behöver veta.
http://www.vintagesleds.com/library/man ... ndbook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sekundären i aluminium behöver också lite kärlek. Se till så plastklackarna finns kvar så att den inte börjat käka på aluminiumet.
SS-motorn är samma som 4500, förutom dubbelknasare 32:or? Inga reeds på dessa modeller, tråkigt nog. Konstruktionen är gammal men beprövad.
Kolla in på http://www.retroskoter.com/" onclick="window.open(this.href);return false; så kan du läsa mer om trimtips för äldre skotermotorer.
Detta är också en guldgruva. Visserligen på engelska men den innehåller allt man behöver veta.
http://www.vintagesleds.com/library/man ... ndbook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Gunnar S den tis jan 24, 2012 6:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Livet går vidare...
- niklasrudolf
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 172
- Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
- Ort: Sävar
Re: rotax 377cc hållbarhet?
Om det sitter originalvariator sitter det nog bombardiers egna med fyrkantaxel och orange kåpa, inte så rolig att hålla på med och inte helt lätt att hitta fjädrar. Comet-fjädrarna passar nästan, kanske går svarva ur fjäderkoppen lite, rullarna brukar ofta vara nötta så de är platta, stora fiberrullar. Om det inte är den trearmade varianten som påminner lite om tra. Vikterna kan man nog slipa eller svetsa i men själva ramperna går det inte göra så mkt med eftersom de helt enkelt är formen på locket, finns några olika.
- Gunnar S
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
- Ort: I ett garage i Höga kusten...
Re: rotax 377cc hållbarhet?
Just det, hade nästan glömt det där om Bombardier-primären. En tråkig jäkel. Kan fastna och släppa med en smäll!!
När man väl gjort i ordning motorn så kanske det är dags att byta upp sig på variatoravdelningen.
Finns ju en hel del som passar och är mycket nyare och friskare.
När man väl gjort i ordning motorn så kanske det är dags att byta upp sig på variatoravdelningen.
Finns ju en hel del som passar och är mycket nyare och friskare.
Livet går vidare...
Re: rotax 377cc hållbarhet?
okej kan ju tillägga direkt att jag inte kan något om variatorer mer än att om vikterna är lättare blir det lättare för variatorn att "växla"(eller tvärt om? vet att det blir lättare att varva iaf) och då har ju fjädrarna funktion som typ "motstånd" i sekundär variatorn? kommer nog förstå mig på det när jag ser det.
själva trimningsdelen borde jag dock klara ganska fint:)
jo, ska hämta skotern till helgen så ska börja med att kolla igenom den så allt ser bra ut sen ska jag porta litegrann och sen bygga ppipor och fixxa dubbla gasare
tycker jag inte att utväxlingen med variatorn fungerar bra nog så kommer jag kolla efter en annan då
mvh
själva trimningsdelen borde jag dock klara ganska fint:)
jo, ska hämta skotern till helgen så ska börja med att kolla igenom den så allt ser bra ut sen ska jag porta litegrann och sen bygga ppipor och fixxa dubbla gasare
tycker jag inte att utväxlingen med variatorn fungerar bra nog så kommer jag kolla efter en annan då
mvh
Re: rotax 377cc hållbarhet?
har fått hem skotern nu, den var i bättre skick än vad jag hade väntat mig, båda cylindrarna är fria från repor och allt förrutom 1 bussning och hastighetsmätaren verkar funka bra på den
har bara en fundering angående portning, avgas låg redan på 180 grader så jag skulle tro att jag inte kommer höjja den nå mer, bredden var ca 65% av borret så även där kommer jag inte göra något. det var även ganska feta trans portar så jag är ganska nöjd med utseendet i cylindern.
180 avgas avstämt på 7500 borde väl fungera fint på en sånhär skoter?
ska hämta effekt på pip bygge och dubbel gasare, std insug va inget att hurra över
har bara en fundering angående portning, avgas låg redan på 180 grader så jag skulle tro att jag inte kommer höjja den nå mer, bredden var ca 65% av borret så även där kommer jag inte göra något. det var även ganska feta trans portar så jag är ganska nöjd med utseendet i cylindern.
180 avgas avstämt på 7500 borde väl fungera fint på en sånhär skoter?
ska hämta effekt på pip bygge och dubbel gasare, std insug va inget att hurra över