Polaris tripplar nåt att ha ?

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Polaris tripplar nåt att ha ?

Inlägg av Whiplash »

Efter lite djupdykning på Blocket i träsket av gamla Polarisar :doh: Har en liten böjelse år Polaris hållet :whistle:

Nån som kan reda ut hur pass driftsäkra de gamla tripplarna är och om nån är bättre än andra tex Ultra, Storm? Eller är alla varianter skit ? Bör man sky dom som pesten och leta tvåcylindriga alternativt leta sig en tvåcylindrig motor den dagen den skär ?
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Polaris tripplar nåt att ha ?

Inlägg av Filip L »

bara en allmän grej om tripplar, om man gillar tripplar eller inte beror på hur man tycker om att köra, jag kan haka på många 800cc skotrar på sjöar och hamnar inte efter pga vikten på leden med min 600cc triple, jag tar mig fram bättre än många 2 cylindriga skotrar i samma prisklass och årtal, beror MYCKET på hur stark/skicklig och hur mycket du väger.
min 600cc rotax tripple bytta jag 1 rasad kolv på i våras, den har gått 1320 mil och dom andra 2 kolvarna såg nästan som nya ut (orginal kolvarna) så driftsäkerheten beror mäst på vilken triple du köper dig, ett sätt att förhindra att mitten cylindern skär då det är vanligast eftersom den tar upp lite värme från de andra 2 ar att du byter till ett typ 5 strlekar större huvudmunstycke, du kanske tappar 2-3hk men då minskar risken att den ska bli överhättad.
har noll koll på polaris tripplar så där kan jag inte hjälpa dig, men jag tycker personligen inte att du ska köpa en 2 cylindrig skoter bara för att du hört mycket skit om 3 cylindriga, känslan när man drar på fullt, motorn skriker och skidorna lättar från marken är en av de bästa du kan få.

MEN kom ihåg, bara mina erfarenheter om tripplar!

mvh
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Polaris tripplar nåt att ha ?

Inlägg av The »

Whiplash skrev:Efter lite djupdykning på Blocket i träsket av gamla Polarisar :doh: Har en liten böjelse år Polaris hållet :whistle:

Nån som kan reda ut hur pass driftsäkra de gamla tripplarna är och om nån är bättre än andra tex Ultra, Storm? Eller är alla varianter skit ? Bör man sky dom som pesten och leta tvåcylindriga alternativt leta sig en tvåcylindrig motor den dagen den skär ?
Ultra och Storm håller ihop fint. En ultra med trippelpipor ger mer effekt än en storm :)

XLT motorn håller fint så länge man ger blanka fan i att trimma den. Vilket polaris själva gjorde i XCR600 (icke sp) vilket resulterade i att vevaxlarna rasade på löpande band i dem.

Personligen gillar jag tripplar, främst för det fantastist härliga ljudet. En ~700cc med trippelpipor är myyys :)
En Ultra 680 med lite portning och trippelpipor landar utan problem kring 140hk och sen slänger man dit en lättviktsboggie och en rejäl matta! :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: Polaris tripplar nåt att ha ?

Inlägg av Whiplash »

Håller med om att trippelsoundet är oslagbart :thumbright: Är väl lite småsjuk som kollar efter gamla ombyggda skotrar men fränhetsfaktorn är ju så mycket högre med en gammal maskin som hänger av nya 8) Plus att ungarna inte vill använda en skoter som dom påstår tillhör stenåldern :wink:
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
KaptenKlyka
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis dec 06, 2011 3:51 pm
Ort: Sundsvall

Re: Polaris tripplar nåt att ha ?

Inlägg av KaptenKlyka »

Jag har själv ägt en Polaris 650 trippel, kan väll säga att det inte var den driftsäkraste motorn. Den kanske håller helt ok original (105hk) med börjar man trimma så rakklar den nått kopiöst :)
Om du nu ändå vill ha en äldre 650 trippel så ska du använda den senare som kom efter -90 tror jag, där styr cylindrarna ner i blocket med en fläns. Förgasare är även att rekommendera då insprutningsmodellen var känslig och inte att lita på.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Polaris tripplar nåt att ha ?

Inlägg av The »

Rätt lustigt det där. Endel hade jättestora problem med EFI men de flesta hade inga alls. undrar om det beror på sommarförvaring etc.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
takjens
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån nov 28, 2011 3:52 pm

Re: Polaris tripplar nåt att ha ?

Inlägg av takjens »

Hade en med efi och under 3år så hade jag aldrig ett enda problem med den! Jag tog endast bort batteriet inför sommaren ställde in den under en presenning och starta den inget under sommaren!
Har alltid haft förkärlek till polaris men då man nu "sitter fast" i en arctic-cat släkt så blir det testa det ett tag

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Polaris tripplar nåt att ha ?

Inlägg av composite wizard »

En bekant hade en 650 EFI som alltid gick bra ända tills den var under vattnet. Eftersom Fuji byggde dessa motorer delar insprutningen många komponenter med systerföretaget Subaru :wink:

Han valde dock att sätta förgasare på sin istället.

I övrigt är de härliga motorer med underbart ljud, även om de kan upplevas som lite tunga och klumpiga jämfört med dagens twinar.
Torbjörn Blomfeldt
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: Polaris tripplar nåt att ha ?

Inlägg av Whiplash »

Lite tyngre motor kan man väl uppväga med en tyngre förare :wink:
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Polaris tripplar nåt att ha ?

Inlägg av The »

Eller mer rotation på mattan! ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Polaris tripplar nåt att ha ?

Inlägg av composite wizard »

Det är sant, men det innebär även större påfrestningar på skotern vid landning :whistle:
Torbjörn Blomfeldt
Skriv svar