Sm 340 släcker stift.. Går fett?

Allt inom snöskotrar
Flincken
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:40 pm

Sm 340 släcker stift.. Går fett?

Inlägg av Flincken »

Tjena håller på att fixar farsgubbebs sm 340.. Har nyss fått 345 boggi från en 87ans et och nya lager överallt i drivningen.. Men nu vill den bara slå igen på stiften..? Bytt till nya flera ggr går en stund sen går den bara på en och det andra är tok surt.. Det är inte alltid samma så det är inget fel på spolarna.. Fin och blå gnista är det med.. Hittar bara en justerskruv på förgasaren men vet inte åt vilket håll den ska skruvas? Det står bara adjust skrow på sprängskissen med.. Någon som har några idéer ? Vilka stift är minst känsliga för att slåigen? Har provat både resistor stift och vanliga.
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Sm 340 släcker stift.. Går fett?

Inlägg av vebotrimmarn »

om det är en mikuni så finns det bara en justerskruv och den är endast för lågfart. skruva ut den för att ge den mindre och skruva in den för att ge den mer. kan ha kommit skit i luftkanalen som justerskruven sitter i och då går den också fett.
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Sm 340 släcker stift.. Går fett?

Inlägg av nicke.t »

min moppe pajja alla slags stift när den gick för fett.
tel 0707149931
Flincken
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:40 pm

Re: Sm 340 släcker stift.. Går fett?

Inlägg av Flincken »

Ok men det sitter en kehin fugge.. Men tror jag har fått ordning på den nu :) bytte till 2nya br8hs stift backade lite på trycket från pumpen (sitter en justerskruv) under förgasaren blir som att justera flottör nivån typ.. Och så öppnade jag justerskruven (luftdriven?) ett halvt varv.. Gick den iaf utan att så igen.. Körde en stund men märkte att den linpoffade lite på fullgas så öppnade 3/4 varv och nu går den som en klocka! Roligaste skotern jag kört i puder! Har en 95ans rmk med 800 stormmotor och 365/51 matta.. Men pappas sm är ju roligare ;) tar sig fram överallt och vänder på en 5öring. Haha får nog bli långt band på min gammla ss440 till nästa vinter ;)
furt
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 08, 2012 5:43 pm
Ort: fu (mora)

Re: Sm 340 släcker stift.. Går fett?

Inlägg av furt »

Hade samma fel på min sm för länge sedan.
Surade ofta ner sig vid start.
Tog av chokespjället en bit i nederkant. Ca 5mm.
Fick dra någon extra gång men felet var väck.
Avståndet på stiftet ska vara 0,5-0,6 på dessa.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Sm 340 släcker stift.. Går fett?

Inlägg av Robert Markström »

ska passa på å tjata lite om dessa luftskruvar. jag har vm44or på min rotax 670. borrade till 45mm.

hade lite trubbel tidigare i vinter att den gick fett på låg & lite upp på mellan register.

alla säger ju då: - dra ut luftskruven lite.

sagt å gjort å direkt slockna stiftet. bytte stift. släckte det direkt. drog in skruven det jag drog ut den + 1 varv extra. gick mycket bättre!

Alltså in med skruven. mindre sås. ut med skruven. mer sås. :?:

Tänk såhär annars. ta tex en wire trottel gasare med choke spjäll. stäng spjället. vad händer? jo, den chokar. varför?

motorn måste ju ha luft nånstans alltså tvångssuger den mer luft genom luftkanalerna för munstyckena, ist för att ta det förbi
trotteln, å på så sätt får den i sig mycket mer bränsle!

passerar det mer luft förbi munstyckena så får den ju i sig mer soppa? :?:

Detta är bara min teori men den verkar mest logisk för mig iaf!

dålig på att formulera såna här "avancerade" saker när man skriver, vet liksom inte hur jag ska förklara det jag tänker :hihi:


Nu vill jag gärna reda ut detta då jag irriterat mig på detta i flera år!!!!!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Sm 340 släcker stift.. Går fett?

Inlägg av vebotrimmarn »

så som jag berskrev är det iaf på äldre mikuni gasar :) VM heter dom väl? jag har hållt på med dom i några år och det har då alltid varit så men de kan ju va annars på nyare gasare som du säger.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Sm 340 släcker stift.. Går fett?

Inlägg av Robert Markström »

det jag har är också VM gasare. från en 93a. men kikar man på tex en äldre 32a så ser dom likadana ut i kanaler, och de jag har justerat har betett sig likadant? :?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Sm 340 släcker stift.. Går fett?

Inlägg av nicke.t »

ja har alltid trott att skruv in mindre sås gäller på alla förgasare,men de kanske inte är så?
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Sm 340 släcker stift.. Går fett?

Inlägg av Robert Markström »

jag vill inte säga att det är så men det är så jag upplevt det :?

hade vart trevligt om någon förgasarguru kunde flika in lite? :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar