skidoo summit 583-94

Allt inom snöskotrar
GardRacing
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 29, 2012 1:57 pm

skidoo summit 583-94

Inlägg av GardRacing »

Hej alla skoteråkare!, har en summit 583a som är tungdragen som satan!. är det någon som vet om det går att få den att bli lättare på att dra igång? annan magnapull eller dyligt?




Mvh
Användarvisningsbild
putte67
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör sep 22, 2012 12:19 pm
Ort: Umeå

Re: skidoo summit 583-94

Inlägg av putte67 »

hej du jag har en -96 summit och den är likadan.
för liten diameter på rullen det enda man kan göra är att bygga upp sig själv tror inte det är lönt att bry sig om det för det är endast när man ska starta på morgonen som det är besvärligt,jaa ha bjudit fler än en kamrat på att starta vid -20 och dom har skrattat före åt att ja har klagat ibland trots bara 600cc men efter dom har provat så skrattar dom inte längre tur den alltid startar på andra rycket.
bmw*alex
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: tis dec 29, 2009 1:21 am
Ort: Sundsvall

Sv: skidoo summit 583-94

Inlägg av bmw*alex »

Så jävla högt komp i de motorerna så det är därför

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Alexander lind

sundsvall

0762485272
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: skidoo summit 583-94

Inlägg av Sten »

bmw*alex skrev:Så jävla högt komp i de motorerna så det är därför
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Nja större magnapull är lösningen. Kom på senare årsmodeller dock annan innfästning,"slangklämma" istället för skruv.
Har inte provat,men passar nog inte utan modifikation på vevhuset.
putte67 skrev:hej du jag har en -96 summit och den är likadan.
för liten diameter på rullen det enda man kan göra är att bygga upp sig själv tror inte det är lönt att bry sig om det för det är endast när man ska starta på morgonen som det är besvärligt,jaa ha bjudit fler än en kamrat på att starta vid -20 och dom har skrattat före åt att ja har klagat ibland trots bara 600cc men efter dom har provat så skrattar dom inte längre tur den alltid startar på andra rycket.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Re: skidoo summit 583-94

Inlägg av Patrik E »

Ha ha ät mer gröt, eller köp elstart.
snålversionen är väl att modda dit en nyare magnapull med större remhjul.
Då är det väl inte lönt att ringa då jag vill ha 1240in(2cyl) igångdragen?
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: skidoo summit 583-94

Inlägg av Sten »

Sedärja! Får man vara nyfiken å fråga vad det är för special?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Re: skidoo summit 583-94

Inlägg av Patrik E »

Den är baserad på Rotax 995.
Cylindrarna är gjutämnen från CS som jag portade och gjorde färdiga, 98mm kolvar.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: skidoo summit 583-94

Inlägg av Sten »

Jaha,Mach Z twinnen?

CrankShop cylindrar,funkar den bra?
Har det inte varit mycket "problem" med Rotax stor twin?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Re: skidoo summit 583-94

Inlägg av Patrik E »

Jag fick tag på råämnen som behövde maskinbearbetas,portas och nikasilas.
Den har varit lite problem att bli vän med pga styrboxens egna ideer, går in och ändrar efter behag utan att tala om det.
Nu funkar den bra, 5500-6000= 160hk plus,7000= 200hk peak på 7800 =200hk+++++++ :whistle: :whistle:
Går på handelsbränsle och är väldigt snäll, men INTE med remmarna då man använder TRA junket med BRPs sekundär.
Har inte kunnat mata på så mycket som motorn orkar för då slirar det i variatorn, har tvingats fismata så det bara tomvarvar för att remmen ska hålla.
Nu har jag köpt en Micro Belmont 4 arm och så blir det en Hyperlight sekundär, då kommer det garanterat att funka.
995an har oförtjänt dåligt rykte, dom behöver nån som förstår sig på dom som servar dom.
Luftfilter i boxen är ett måste, annars skottar veven pga remdamm.
Rätt programvara och rätt justerade avgasventiler och ett vettigt variatorkit så går dom BRA.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Skriv svar