porta vevhus -> vevhusvolym ?

Allt inom snöskotrar
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

porta vevhus -> vevhusvolym ?

Inlägg av AntonD »

det här med vevhusportning. Det känns som att det finns mycket att tjäna på att göra radie och jämna ut alla äckliga 4kantiga former som tillverkarna lyckas gjuta in, kanske ingen större skillnad på toppeffekt med gassvar och botten borde bli bättre? men blir det bara bättre?

för, det här med vevhusvolymen spelar ju också in. tillverkarna ha väl antagligen räknat ut hur stor volym dom vill ha, så blir det märkbar skillnad om man portar?

finns det någon 2-taktskunnig där ute
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: porta vevhus -> vevhusvolym ?

Inlägg av Holländaren »

Ska du bara fixa till lite kanter så blir det nog ingen märkbar skillnad på vevhusvolymen. Det kan se tajt ut när man bara tittar ner i vevhuset men man ska tänka på att nästan hela kolven också ingår i vevhusvolymen. Ryms ju nån cc i dom flesta kolvar iaf.
Blommen
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: fre maj 27, 2011 2:09 pm
Ort: Fagersta

Re: porta vevhus -> vevhusvolym ?

Inlägg av Blommen »

Nu vet ja inte va för pipor motorn i fråga har, men en 2-t motor med en riktig pipa så spelar vevhusvolymen mindre roll när pipan har börjat jobba. Så fort man kommer upp i pipans område så drar den upp gaserna från vevhuset istället för att vevhuskompen trycker upp gaserna. Om motorn går knackigt på låg/mellan så hjälper de med större vevhus volym därav att man brukar montera reed spacer på vissa motorer. Du vinner nog på att göra fina radier och ta bort gjutskägg även om skillnaden är liten.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: porta vevhus -> vevhusvolym ?

Inlägg av Kadett4wd »

Rätt ställa att öka vevhusvolymen på är inte vid reedventilerna.
spacar man iten ut dem mest för att få dem ur vägen för eventuell boostport?
Hursom, att öka volymen gör man bäst med spacer under cylindern eller porta upp mellan cylinder och vevparti, då i direkt anslutning till spolkanalerna.
men! man får juh inte göra formen på kanalerna helt fel i flödessynpunkt, varav spaca upp cylindern är det bästa.
dock med nackdelen att man måste ha antingen en annan kolv med högre komphöjd eller längre vevstake.
Längre vevstake ger även det fördelar, då på högre varv.
Dels med geometriförbättringen och dels att tidarean ökar då portarna är öppna.
Jag vill inte direkt påstå att en vevhusvolymsökning ger en ökning på ett visst varvtal.
Utan det ger ökning i det tunade området för en bra pipa.
Volymen uppe under kolven är en volym ja, men det är inget direkt flöde där om man inte har anslutning till spolportarna i överkant av kolven, under kolvringarna.
vilket kan ha en riktigt bra fördel med att det kyler kolvbultslagret.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Blommen
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: fre maj 27, 2011 2:09 pm
Ort: Fagersta

Re: porta vevhus -> vevhusvolym ?

Inlägg av Blommen »

De du säger stämmer säkert Patrick, de ja skrev innan är av erfarenhet om de är rätt eller fel vet ja inte. Polaren hade en vass 50cc Dt50mx som med avstämt å hela paketet, den gick som en påse nötter på låg/mellan. Han fick göra en stor spacer vid reeden för att få den att gå rent i dem regionerna.
Skriv svar