Rotax 670 Turbo -Fastkörningar DeLuxe 31/1
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
sätter du 8kuggars drivhjul växlar du ner ännu mer, för toppfart gäller att ändra dreven i lådan. Större på sekundär axeln och mindre på drivaxeln..
Vore så lätt om du hade en rev eller XP hade jag haft liggande 25 kuggars xrs 800 högfarts drev, dom toppar kring 200 med 25-45 drevning med 38 matta vid 8200varv..
Vore så lätt om du hade en rev eller XP hade jag haft liggande 25 kuggars xrs 800 högfarts drev, dom toppar kring 200 med 25-45 drevning med 38 matta vid 8200varv..
Dänniz 073-8447664
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Fick ju leka smed med styrstången så kalaset får plats lite bättre.
Vid den röda ringen har jag pitorörets mynning centrerat i röret.
Tryckbox te fuggarna, påminner lite om E-T
Fuggarna.
lite slang & bängel. köpte sånna flashiga kopplingar bara för att det
är mycke lättare lossa dom än slangjävla som suger fast i nipplarna.
Sen är de ju blå slang åxå
Och så den berömda "Oljepumpen". Funkar den? Jodå, kommer köpa en för
ändamålet avsedd pump sen när jag får allt & lira som det ska.
Downpipe?`
Här är även markerat vart pitoröret sitter i röret.
o hör vart det trångt vill jag lova, fick fila på muttern
till push-in kopplingen + en liten distans till gaswiren.
borra i locket sen gängade jag för kopplingen.
Kontrollpanelen
//Robban
Vid den röda ringen har jag pitorörets mynning centrerat i röret.
Tryckbox te fuggarna, påminner lite om E-T
Fuggarna.
lite slang & bängel. köpte sånna flashiga kopplingar bara för att det
är mycke lättare lossa dom än slangjävla som suger fast i nipplarna.
Sen är de ju blå slang åxå
Och så den berömda "Oljepumpen". Funkar den? Jodå, kommer köpa en för
ändamålet avsedd pump sen när jag får allt & lira som det ska.
Downpipe?`
Här är även markerat vart pitoröret sitter i röret.
o hör vart det trångt vill jag lova, fick fila på muttern
till push-in kopplingen + en liten distans till gaswiren.
borra i locket sen gängade jag för kopplingen.
Kontrollpanelen
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Dennis Öhman skrev:sätter du 8kuggars drivhjul växlar du ner ännu mer, för toppfart gäller att ändra dreven i lådan. Större på sekundär axeln och mindre på drivaxeln..
Vore så lätt om du hade en rev eller XP hade jag haft liggande 25 kuggars xrs 800 högfarts drev, dom toppar kring 200 med 25-45 drevning med 38 matta vid 8200varv..
jo visst så långt är jag med, har ju kört moped
det jag egentligen undrade över är hur ska jag justera sekundär / primär efter
att jag drevat upp eller ner.
i mitt fall nu har jag ju drevat upp den från 1.95-1 till 1.65-1. variatorerna märkte detta
vill jag lova å dom funkar nu lite skumt.
Sen måste jag väl justera dem ju mer effekt jag har?
Nån som är bra på variatorer?
/Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
jag vet ju inte hur dom där ser ut riktigt, typ nya skidoo hamnar du isåfall på att byta helix o fjädrar.. du har justerbara viktpinnar inbyggt i deras TRA variatorer, vad heter dina kan jag läsa på lite, skruvar ju skotrar men inte så gamla
Dänniz 073-8447664
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Ta gärna nån bild på maskin i helhet, den låter lite ombyggd..?
Blir kul att höra hur du löser variator-problemet, och hoppas du inte får rem-problem.
Blir kul att höra hur du löser variator-problemet, och hoppas du inte får rem-problem.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
I sekundärn nu sitter det en 34graders helix med en blå fjäder, blå fjädern sitter i de lite motorstarkare maskinerna.
primären är en tra 2 med standard solida viktarmar, inte flyttbara extravikter eller nå sånt fancy
ramperna är 286or vilket verkar sitta i de flesta. har även en uppsättning 147ramper men en av dessa
är lite skavd så jag vågar inte köra med dessa.
fjädern är märkt vit/rosa om jag inte minns tokigt.
Drevningen i sig för lite toppfart finns ju där men variatorna tillåter det inte verkar det som
bild i helhet får vänta, den ser inte mycket ut för världen tyvärr
//Robban
primären är en tra 2 med standard solida viktarmar, inte flyttbara extravikter eller nå sånt fancy
ramperna är 286or vilket verkar sitta i de flesta. har även en uppsättning 147ramper men en av dessa
är lite skavd så jag vågar inte köra med dessa.
fjädern är märkt vit/rosa om jag inte minns tokigt.
Drevningen i sig för lite toppfart finns ju där men variatorna tillåter det inte verkar det som
bild i helhet får vänta, den ser inte mycket ut för världen tyvärr
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Snabbpaint.
Såhär ser vikterna ut ungefär.
Körde med 147 ramperna först. då med den röda, mjukare fjädern i sekundären med samma 34graders helix.
Variatorerna lirade
Sen vred jag av bulten på primären & variatorn detonerade. så fick då tag i en annan variattor
som hade 286orna så jag körde med dem. den började backshifta svindåligt + allmänt knepig.
borrade ett extrahål för den röda fjädern i sekundären & spände ett hack extra. lite bättre.
bytte då senare rill den blåa starkare fjädern & den började växla ok igen men inte lika bra
som med 147ramperna & röda sekundärfjädern.
nu när jag drevade upp den nu vid turbobygget blev variatorbestyckningen kn--lad igen.
hur skall jag göra nu?
har nog mest haft "tur" vid tidigare justeringar av variatorn : )
//Robban
Såhär ser vikterna ut ungefär.
Körde med 147 ramperna först. då med den röda, mjukare fjädern i sekundären med samma 34graders helix.
Variatorerna lirade
Sen vred jag av bulten på primären & variatorn detonerade. så fick då tag i en annan variattor
som hade 286orna så jag körde med dem. den började backshifta svindåligt + allmänt knepig.
borrade ett extrahål för den röda fjädern i sekundären & spände ett hack extra. lite bättre.
bytte då senare rill den blåa starkare fjädern & den började växla ok igen men inte lika bra
som med 147ramperna & röda sekundärfjädern.
nu när jag drevade upp den nu vid turbobygget blev variatorbestyckningen kn--lad igen.
hur skall jag göra nu?
har nog mest haft "tur" vid tidigare justeringar av variatorn : )
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
EDIT 36Graders Helix !!!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
När man drevar ner blir ju skotern starkare den "orkar" mera om jag säger så.
Om man utgår från orginal (som i regel faktiskt brukar vara rätt bra),så kan du släppa sekundären ett "hack" och
minska 1 eller 2 steg på ramperna för att se till så den inte övervarvar.
Det är just det som brukar hända vid nerdrevning att man övervarvar,alltså man får en maskin som "bara" varvar
istället för att den matar på.
Vad varvar den nu?
Om man utgår från orginal (som i regel faktiskt brukar vara rätt bra),så kan du släppa sekundären ett "hack" och
minska 1 eller 2 steg på ramperna för att se till så den inte övervarvar.
Det är just det som brukar hända vid nerdrevning att man övervarvar,alltså man får en maskin som "bara" varvar
istället för att den matar på.
Vad varvar den nu?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Primären sköter tillslag och växlingsvarv, sekundären sköter själva växlingen och backshift.
För hård fjäder i sekundären ger effekten att den bara tomvarvar.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
För hård fjäder i sekundären ger effekten att den bara tomvarvar.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
tusen tack The, ska prova peta i den röda mjukare imorgon då!
//Robban
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Tra har väl massa konstiga inställningar för att kunna finjustera ramper hit och dit men det minns jag inte hur det var för det är ju trots allt 15 år sedan jag senast rörde i ett rotaxhärk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Gillar inte heller tra, är helt lyrisk över polaris p85a då.. Tra är lite jobbigare renovera än polaris oxå på jobbet
Dänniz 073-8447664
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
HahahaRobert Markström skrev:
//Robban
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
oljepumpen eller bromsoket?
Jag har nå jävla skitungar som är i garaget & springer
Jag har nå jävla skitungar som är i garaget & springer
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban