Rotax 670 Turbo -Fastkörningar DeLuxe 31/1
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04h-15g.
jaha, testar man inte får man inget veta. satt & grunnade tidigare på en moddad
std oljepump. var över till polarn som rota fram 3 st ur gömmorna. en från en Rotax 670
samt 2 andra från nån artic cat. tänkte att man skulle kunna stressa pumpen lite & få
ut ett vettigt flöde ur den men det är nog tyvärr bara önsketänkande. flytta över
dreven från a-c pumpen för högre drevning (Snabbare) Samt filade med dremeln för
att öka pumpens slagvolvym. Det gick jättebra & det kom mer olja men inte nog.
Ok, tillbaka till pundarplanen som jag klurade ut från början. Bjuder på en bild så kanske någon
känner igen vad det är för typ av pump
Ja, vad är nu detta? kanske blev för lätt? Iaf. vid 130-140Rpm så bygger
den upp ett tryck på 2.5bar med en 5w-40 Mobil super 3000 olja vid 18 grader celsius.
Vid 700Rpm får jag upp hela 5.5bars tryck men jag vill ligga runt 2-3 bar.
Vill inte ha segspool i onödan. Har testkört i ca en timma ikv med gott resultat.
tester fortsätter imorn!
Någon bild på installationen i övrigt, inget speciellt egentligen
Kompisen ska bocka fram en tryckbox till fuggarna åt mig till helgen så den slipper bli så vind &
jävlig att jag var & handla lite supplies idag så man får en provstart nångång
Undrar om jag vinner med kortast downpipe ?
Återkommer med mera forskningsresultat imorn
///Robban
std oljepump. var över till polarn som rota fram 3 st ur gömmorna. en från en Rotax 670
samt 2 andra från nån artic cat. tänkte att man skulle kunna stressa pumpen lite & få
ut ett vettigt flöde ur den men det är nog tyvärr bara önsketänkande. flytta över
dreven från a-c pumpen för högre drevning (Snabbare) Samt filade med dremeln för
att öka pumpens slagvolvym. Det gick jättebra & det kom mer olja men inte nog.
Ok, tillbaka till pundarplanen som jag klurade ut från början. Bjuder på en bild så kanske någon
känner igen vad det är för typ av pump
Ja, vad är nu detta? kanske blev för lätt? Iaf. vid 130-140Rpm så bygger
den upp ett tryck på 2.5bar med en 5w-40 Mobil super 3000 olja vid 18 grader celsius.
Vid 700Rpm får jag upp hela 5.5bars tryck men jag vill ligga runt 2-3 bar.
Vill inte ha segspool i onödan. Har testkört i ca en timma ikv med gott resultat.
tester fortsätter imorn!
Någon bild på installationen i övrigt, inget speciellt egentligen
Kompisen ska bocka fram en tryckbox till fuggarna åt mig till helgen så den slipper bli så vind &
jävlig att jag var & handla lite supplies idag så man får en provstart nångång
Undrar om jag vinner med kortast downpipe ?
Återkommer med mera forskningsresultat imorn
///Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis mar 23, 2010 7:17 pm
- Ort: Harads
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Oljepumpsäventyr!
ja denna motor överlever den i vinter så måste ja börja ångra mig att ja sålde den
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Oljepumpsäventyr!
Bra jobbat!
Har för mig Alf på MCX påstog att man skulle ha minst 2bar oljetryck och det har ju du fixat,kanonbra!
Men....Är du säker att det där är en 670 ,är nog en av dom första iså fall före -94?!
Har för mig Alf på MCX påstog att man skulle ha minst 2bar oljetryck och det har ju du fixat,kanonbra!
Men....Är du säker att det där är en 670 ,är nog en av dom första iså fall före -94?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Oljepumpsäventyr!
jodå det är en 670 men det är en av de tidigare. Datumet på blocket är 1992 så den har nog suttit i en 93a : )
jo Pumpen eller ja pumphuset på bilden är ett ihop plock av 2 st spolarvätskepumpar från
volvo 240.
de allra tidigaste 240 har dubbla mässingdrev i pumpen. det syns på motorn som inte är helt rund högst
uppe på. + & - är flatsift.
Sen finns det den lite nyare som även den har flatstift som anslutning men den är
helt RUND uppe på samt att bara ena drevet är gjort i mässing. säkert funkar
det med denna åxå men jag har hellre båda i mässing.
Ja, oljetryck fixat. MEN motorn som sitter på pumpen orginal är alldeles för klen, visst den
får upp drygt 1 bar men då snurrar den knappt & blir ganska kortlivad så en motor ska ordnas.
lutar åt skruvdragarn som ligger på bänken. kan man ju reglera trycket steglöst
Som det kanske märks så är det lågbudget som gäller
ska bygga mig en hållare för pump & motor ikv sen blir det ett stresstest på 12 timmar
med ett lastbils batteri
jo Pumpen eller ja pumphuset på bilden är ett ihop plock av 2 st spolarvätskepumpar från
volvo 240.
de allra tidigaste 240 har dubbla mässingdrev i pumpen. det syns på motorn som inte är helt rund högst
uppe på. + & - är flatsift.
Sen finns det den lite nyare som även den har flatstift som anslutning men den är
helt RUND uppe på samt att bara ena drevet är gjort i mässing. säkert funkar
det med denna åxå men jag har hellre båda i mässing.
Ja, oljetryck fixat. MEN motorn som sitter på pumpen orginal är alldeles för klen, visst den
får upp drygt 1 bar men då snurrar den knappt & blir ganska kortlivad så en motor ska ordnas.
lutar åt skruvdragarn som ligger på bänken. kan man ju reglera trycket steglöst
Som det kanske märks så är det lågbudget som gäller
ska bygga mig en hållare för pump & motor ikv sen blir det ett stresstest på 12 timmar
med ett lastbils batteri
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Oljepumpsäventyr!
Tjenare sten, japp jag har sett hulkens monster... skit cool (tror du att jag har börjat me ett litet projekt nu )
jag tror inte att din oljepumpen kommer fixa jobbet, kul med lågbudet men kosta på en bättre pump.
ta en efi pump, har läst om dom som har kört med det.
och sätt dit en vanlig BTR så har du 3bar oljetryck.
jag tror inte att din oljepumpen kommer fixa jobbet, kul med lågbudet men kosta på en bättre pump.
ta en efi pump, har läst om dom som har kört med det.
och sätt dit en vanlig BTR så har du 3bar oljetryck.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Oljepumpsäventyr!
Om allt fungerar som det är tänkt & det funkar bra så kommer jag köpa pump
avsedd för ändamålet. Men det är ju 1000 lappen åtminstone som jag inte
känner för att lägga ut om det inte lirar som det är tänkt & det blir sugmotor
igen.
Speciellt när man är arbetslös
Tror faktiskt att pumpen fixar jobbet rätt bra faktiskt, hittils inga problem iaf
Men som sagt funkar allt som det är tänkt & turbon stannar kvar så blir det en riktig pump.
Ang. efi pumpen så borde inte den dra en massa A om den får jobba så hårt som
det blir med olja som är -15C? den är ju som gjord för lite annan viskositet än olja.
Nu blir det en kopp kaffe & sen ut å filura i lite fler pundlösningar
avsedd för ändamålet. Men det är ju 1000 lappen åtminstone som jag inte
känner för att lägga ut om det inte lirar som det är tänkt & det blir sugmotor
igen.
Speciellt när man är arbetslös
Tror faktiskt att pumpen fixar jobbet rätt bra faktiskt, hittils inga problem iaf
Men som sagt funkar allt som det är tänkt & turbon stannar kvar så blir det en riktig pump.
Ang. efi pumpen så borde inte den dra en massa A om den får jobba så hårt som
det blir med olja som är -15C? den är ju som gjord för lite annan viskositet än olja.
Nu blir det en kopp kaffe & sen ut å filura i lite fler pundlösningar
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Oljepumpsäventyr!
Jag tror du är rätt ute,fortsätt att klura och testa.
Bättre det än man fastnar på det "teoretiska" stadiet som jag själv när det gäller 2T turbo.
Bättre det än man fastnar på det "teoretiska" stadiet som jag själv när det gäller 2T turbo.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Oljepumpsäventyr!
Jahapp jag kan glatt meddela att nu saknas det bara lite snö så jag får en lliten
provsväng
Varmkörde den i garaget idag (Porten vidöppen) & allt verkar fungera fin, än iaf.
Tog även & mätte upp strömföbrukning på mina pumpar.
EFI pumpen från Polaris 500Lc drar 1.5A vid o.25bar,
nyper jag slangen så den går i väggen tar den 3A.
perfekt alltså!
Oljepumpen (Skruvdragarpunderiet) drar 2.5A så jag har
kontinuerlig förbrukning på 4 ampere!
sen 2x5w positions bak +20w bromsljus - 30w
heljus (litet hella extraljus på styret) - 55w
sen oljepump & bränslepump på cirka - 55w
Kanske jag kan lyxa till det med handtagsvärmare?
såfort det kommer lite vitt så kommer provkörningsrapport!
//Robban
provsväng
Varmkörde den i garaget idag (Porten vidöppen) & allt verkar fungera fin, än iaf.
Tog även & mätte upp strömföbrukning på mina pumpar.
EFI pumpen från Polaris 500Lc drar 1.5A vid o.25bar,
nyper jag slangen så den går i väggen tar den 3A.
perfekt alltså!
Oljepumpen (Skruvdragarpunderiet) drar 2.5A så jag har
kontinuerlig förbrukning på 4 ampere!
sen 2x5w positions bak +20w bromsljus - 30w
heljus (litet hella extraljus på styret) - 55w
sen oljepump & bränslepump på cirka - 55w
Kanske jag kan lyxa till det med handtagsvärmare?
såfort det kommer lite vitt så kommer provkörningsrapport!
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Startad & varmkörd. VART ÄR SNÖN?
Justja en grejj till. tog utav toppen & kollade klämpspalten. 3.4mm.....
Tror det borde vara rätt lugn förbränning med grundladdet
Tror det borde vara rätt lugn förbränning med grundladdet
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Startad & varmkörd. VART ÄR SNÖN?
Tog av toppen och mätte....hur gör du då?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Startad & varmkörd. VART ÄR SNÖN?
En bit lödtenn kanske?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Startad & varmkörd. VART ÄR SNÖN?
Jo,men det brukar man ju göra med toppen monterad?!
Funderade bara eftersom det är så oextrem squish,har för mig dom brukar ligga runt 2mm.
Funderade bara eftersom det är så oextrem squish,har för mig dom brukar ligga runt 2mm.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Startad & varmkörd. VART ÄR SNÖN?
Driddler skrev:En bit lödtenn kanske?
Fick göra en boll
Därför jag tog av toppen, samt syna överdelen av cyllarna som såg kanonfina
ut utan vändkanter. & sen satt ena Giljotinen fast så innih----te. Måst börja
köra på nån lite bättre olja tror ja
Väntar fortfarande på snön som BLÄNDAR med sin frånvaro...
Gick alldeles för fort bygga ihop allt
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Startad & varmkörd. VART ÄR SNÖN?
Ja jösses. kolla vädret varje dag & varje gång lovar dom snö om 5-7 dagar. kollar igen dagen efter, 4-6? nej då fortfarande 5-7 dgr.
skjuta upp & skjuta upp. ska man måsta ta släpet & fara norrut?
skjuta upp & skjuta upp. ska man måsta ta släpet & fara norrut?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Startad & varmkörd. VART ÄR SNÖN?
Far söderut/västerut....Här har man snart kunnat åka en månad .
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.