Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 19, 2017 9:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 173 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jan 12, 2013 9:34 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Inlägg: 488
Ort: Lule
det går bra att överladda VM förgasarna, man får som en bränslekurva med hjälp av laddtrycket.
Bestyckade min 643a en gång, sen gick den.
Som Sten skrev först så kopplar du BTR så annars blir det svårbestyckad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 23, 2013 12:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
happ. suttit & rullat tummarna i väntan på veven. Fick en snilleblixt & köpte mig en pump. Från feltema & ska gå med vatten. var med mässingdrev så den kändes lämplig...? mmmm drog ca 12 ampere när den pumpa olja utan tryck, 5 bar 16A :doh:


Funkar ju väldigt dåligt då vi bara har drygt 200watts stator.

Kom då ihåg att jag läst antingen här i tråden (hittar inte igen det)
eller nån annan stans att nån jänkare kört med en vanlig efi pump
till bil. hm, mja, jag vet inte. låter som att den borde brinna upp..?

Hursom, igårkväll körde jag en 52-203 temapump i olja ca 3h. med olja
fritt cirkulerande drog pumpen 2.8amp vid 35graders oljetemp. med
2.0bars oljetryck tillsammans med en ställbar BTR (Ska höjja oljetrycket
när turbon börjar jobba :hey: ) drog den hela 3.5A & verkar fungera
ännu.

Det jag inte tänkte på först gången jag läste detta var ju att pumpen
kyls ju rätt effektivt av oljan fastän pumpen går sakta & trögt samt att
den får bra smörjning :thumbright:

Kommer nog montera en liten oljekyl med datapatafläkt senare, när jag får tillbaka veven...?

///Robban

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 23, 2013 6:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Enda jag misstänker är att kolen blir nog inte så långlivade. men jag har 2 st k-jet pumpar på 242an som ska bytas mot
tema 044or samt 2 st till som ligger å skräpat i garaget, så jag borde klara mig på dessa i vinter iaf. får ha en backup
under dynan :thumbright:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 30, 2013 12:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Fick tillbaka veven i Lördags så igår klämde jag ihop motorn igen & håller nu på att montera den i skotran igen.

Oljesystemet lätt modifierat med Btr & tema 52-203 pump.
Kommer i denna "version" även koppla soppa btren rätt
så håller jag tummarna för att misständingarna är borta.


Hoppas snart vara klar & få en provtur idag med hela packboxar.

Återkommer med resultat senare!

//Robban

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2013 9:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Jaha provkört med lite varierande resultat. motorns kändes bättre med Btr kopplad till plenum :whistle:

oljepumpen funka inte riktigt som det var tänkt. ska prova montera den under
oljenivån, nu sitter den ca 35cm över oljenivån. samt montera större anlslutning
på oljebyttan för sug sidan. ca 6mm inv diameter där nu å det kan ju inte bli sämre
med 9mm inv : )

Pumpen funkar till ändåmålet, måste bara se över installation & anslutningar :thumbright:


Har nu även kopplat in VARVRÄKNARE (!!) på skotran. Slog ett öga på den idag. 8600-8700rpm...... :doh:

Har satt i nya Weigth Pins på 18.8gram ist för 16.5 som satt tidigare samt bytt från Mach 1ans 286ramper
till 147ramperna (brantare) som jag hade liggandes, ena var skavd så jag har tillbringat x antal timmar idag med
att slipa till dom lika.

Imorn blir det en provtur till eventuellt om det it hinner bli försent. Försöker köra den så lite
som möjligt efter kl20:00 pga ljudnivån :wink:

Ska försöka få upp nå muggiga mobilbilder som bevis på lite aktivitet!

//Robban

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 04, 2013 12:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis dec 06, 2011 3:51 pm
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Roligt med folk som ids hålla på med gammat mök :)

Lite bilder eller varför inte en filmsnutt skulle vara smutt!

Lycka till
Anders


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 05, 2013 3:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Haha ja du man funderar ibland själv ´vad fan man håller på med men men, klåfinger ove
måst ju bara prova :hihi:

Jo tack, själv då? Provkörde Rotax 670 turbo nyss. fick köra ca 30minuter tills jag fick upp ~50graders oljetemp, då fick jag stabilt oljetryck & min varningslampa sluta blinka : )

Har även bestyckat om variatorn från 286 ramper (Mach1) till 147 (Ursprung okänt, brantare ramp) & stoppa i Weigth Pins från 16.5 - 18.8 gram. Växlingsvarvet sjönk från ~8700rpm (!!!!!) till ca 8200. behöver ca 20-21 grams pinnar. vill ligga på 7900-8000max. Annars då, jo de matar ollonborre uti löspudret då den slänger runt mattan i typ 200 blås direkt. HÖG Funfactor blev det :mrgreen:


Oljan är nu kopplad som följer.

Oljetank 9.5mm inv diameter på anslutning - ca 20cm slang 12mm inv - pump, monterad ca 4 cm från botten på buken. (i höjd med oljenivån) pumpens backventiler är ryckta & urborrad koppling så den är lite grövre inv på trycksidan
av pumpen. från pumpen går det ca 35-40cm slang, 12mm inv dia fram till turbon där jag monterat en banjokoppling
med dubbla anslutningar(8mm ansl). från andra anslutningen går det en slang, 6mm inv ca 20 cm lång upp till den blåa fräsiga BTR´n från KLRacing. sen slang ca 20 cm (8mm inv) ner till oljetanken igen.

När oljan blir runt 50 grader varm får vi stabilt & fint oljetryck med en bränslepump från Feltema :thumbright:


Taggar gjärnet inför helgen då det blir hårdtestning. återkommer med bilder imorn :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 05, 2013 10:20 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Inlägg: 1478
Ort: Överboda, Umeå
Det sitter 147 ramper i min tra som kommer från en Mach1 643.

_________________
Gustav Sundberg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 06, 2013 4:56 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Här kommer några pics på skotran, och min vädjan till alla fordar som bör hålla sig borta :p

Bild

Lite snö har det hunnit bli häri krokarna, här ser vi även hur otroligt snygg den är.... :whistle:
Bild


oljepump : )
Bild


Slumpade bilder, rätt grötigt. både en å annan slang hålla reda på :hihi:
Bild


Bild


Otr :thumbright:
Bild


Kontrollpanelen Nasa style 8)
Bild



Indy Mountain! 144" / 365 / 38 / 38. 345 boggie bakflyttad 10cm samt droppat
fästet under kylarn framtill, sitter ca 8cm lägre fram samt ca 10cm bak.
foxdämpare bak med förstärkta fjädrar. No name fram med en framdämparfjäder
yxad dit på främre. hård & fin : )
Bild



Dubbelbanjo kopplingen som löste oljeproblemen :)
Bild

Ska försöka få ut bilderna ur tellyn jag har på variatorn!

//Robban

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 06, 2013 7:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Fundering.

Jag hade ju som bekant problem med att den baktände/misstände tidigare när jag kramade gasen ett par sekunder.

Nålventilerna i gasarna nu är 2.0 eller 2.5 (osäker lutar åt 2.0). Har norpat ett par ventiler från ett par
mc mickisar som hade 3.3. Funderar lite om det är så att det tömde trågen på gasarna eller pumpen
bara var bottnad? om vi säger att pumpen är sjysst kommer den tokflöda med 3.3 eller orkar dem
hålla mot trycket på 0.2 bar?

Ska ut på en sväng på lördag & utvärdera. misständer den igen provar jag först byta
bränslepump. Nu sitter ju en Polaris 500 efi pump dära, byter då till en Bosch K-jet pump isf.
Eller ska jag knöka i 3.3mms ventlierna?


Tips & input mottages tacksamt : )

//Robban


EDIT: Har inte stött på misständingar ännu så jag vet it om problemet är borta!

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 06, 2013 8:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Inlägg: 488
Ort: Lule
har du kolla bränsletrycket att det stiger med laddtryck?

hur mycke ström tar 500pumpen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 10, 2013 1:56 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Har kolla btr å den funkar som den ska. Har dock slopa 500 pumpen å snörde dit en 025 pump idag.

025 pumpen drar ~4.5A vid 1.5bars tryck. helt ok!

gick även från 430/450 till 450 / 470 & bytte till 3.3mm musntyckena. När man hade dom sida vid sida
å blåste genom dom med nålventilen i så märkte man stoooooor skillnad i flödeskap så det kan omöjligt bli
sämre :thumbright: satt som jag misstänkte 2.0 i mina std & huvudmunstyckena hade större hål så
kan jag ju tänka mig att det kan ha varit en bov :?:

flödet ökar ju med 0.5 bar högre bränsletryck & laddtryck med flödet ökar ju inte med 50% om jag fattat rätt.

blir en liten tur imorn om det it ska vara -23 :thumbright:


kanske filmar lite om jag får liv i brorsans hjälmkamera :wink:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 10, 2013 8:36 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Inlägg: 738
Ort: Bollnäs
Kul att det verkar funka bra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 10, 2013 4:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Har hunnit vara ute en timma å smiskat idag.

Fick ta ut 3.3mm munstyckena & borra mina från 2.0 till 2.3 samt filade
i nålarna lite för mera flöde runt om den.

gick tokfett med 3.3orna, den flöda inte så ja vette fan, nålarna i dessa hade ståltopp
& var rätt nötta. 2.0orna har gummi/viton tipp ist.

Har fortfarande lite problem med misständingar men mycket mindre så
det verkar ju vara bränsle relaterat. ska skruva i 470/490 O kolla men
det får bli nån kväll i veckan.


Kan väl säga att den fjuttiga 38as mattan hade behövt vara 68 typ. Alldeles för mycket
effekt för den, bara tokspinner överallt men jag har tyvärr inte 6800:- å lägga på en
matta nu så det blir nog nästa års projekt. då i samband med en liten nerdrevning. Har
1.62-1 i drevning nu & på en timma idag gick det en rem :thumbdown: Variatorerna
gick bra hålla handen på så det är inte för varmt iaf.


Växlingsvarvet (i lite hårdare snö) ligger fortarande lite högt, 8200/8300 så måste ha tag i
tyngre prylar till primären. Men i hårdare snö, typ dikena skjuter det på ruggigt bra :P


:arrow: Fundering. har 36 graders helix nu å funderar om jag får ner varvet med en 34 graders?


& ingen film blev det :doh:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 10, 2013 5:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
Hur funkar pipan efter turbon, blir det bättre fyllnadsgrad fastän det sitter en turbin ivägen? Kom bara att tänka på det när jag såg bilderna, antar att tryckstötarna jämnas ut nedströms. Tänkte om nån med 2t turbo har testat med annan design på pipan

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 173 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010