Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 18, 2017 6:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 173 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån apr 08, 2013 12:33 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 792
Ort: Härjedalen.
Så fränt att den funkar,kul att du fått till det!
Var det tännspolen som ställde till det för dig förut alltså?!
Angående turbo så tänkte jag köra Mitsu 13c,alltså 940ltt turbo.
Eller kanske en Mitsu 15g dom räcker väl lite längre....

Skriv ett litet recept hur och vad du gjort för att få den att fungera,ifall man blir sugen nån gång :roll: .

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 08, 2013 12:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4490
Ort: Boden
Det står ju i tråden vad han gjort?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 08, 2013 12:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Ja Sten det verkar som om det var den som strulat. Nån liten misständning finns & kommer ibland
men det är väl 2% av tidigare problem.

Den går lite fett på låg/dellast då den bygger tryck mot trottlarna i plenumet
så regulatorn går på med 0.2 bar extra soppatryck. Ska se till hösten om det
är möjligt få ett stabilt tryck mellan fuggarna & motorn, så man kan ta tryck
där å se om den går bättre. Annars kanske ställa wg på lite glänt så den inte
laddar lika tidigt. Men steker man ventilen då kanske?

Som sagt lite tuning & justering krävs men årsbudgeten är spräckt för denna
maskin & $ kontot är liiiitet när man är arbetslös tyvärr.

Återkommer :arrow:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 08, 2013 2:42 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 792
Ort: Härjedalen.
The skrev:
Det står ju i tråden vad han gjort?


Haha,jag VET!
Tänkte bara det kunde vara kul med ett recept....
Men absolut ej nödvändigt....

Ok,men då har du ju nått att pyssla med till nästa saesong då :thumbright: .
Skulle vara kul att veta hur pass med effekt det är?!

JUST JA,FILM :thumbright: .

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 08, 2013 3:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Kan väl lägga upp lite snabbspecat.

motorn:
*78.50 borrning med portade cylindrar
*Matchportat block samt filat lite i slidmatningen.
*146/75 skiva som är justerad så att den just börjar
stänga vid TDC.
*Drygt 3mm klämspalt. Kompf okänt men lägre iaf.


Bränsle:
*Volvo 740 turbo 025 pump till soppan
me Malpassi regulator. 0.20 grundtryck.
*Tryck till regulator från plenum.
*45mm vm gasare. 35 på lågfart & 470/490 mainjet.
*Nålventil i gasare borrad från 2.0 - 2.3mm samt filat nålarna på
sidorna för bättre genomströmning.
*trottlarna är trycksatta genom locken.

Överladdning:
*TDO4HL-13G turbo från en C70T5
*K&N luftfilter med 3" ansl.
*20mm 2.5" downpipe ut genom buksidan.
*2" tryckrör med 2st 90g svetsböjjar.
*pitorör på 6mm inv dia monterat i tryckrörets centrum.
Pitoröret förser förgasarnas flottörhus med övertryck.
*Plenumboxen är bygg så symmetrisk som möjligt så
båda förgasarna skall få lika mycket luft.

Smörjning:
*KLr btr till oljtrycket
*1.6L oljetank med ca 1.2L olja.
*10mm invändiga slangar.
*Biltema pump till oljetrycket. Borrat ur backventiler &
andra flödeshämmande kanter & otyg.
*Mobil Super 3000 helsynt 5/30

grov anslutning i botten på oljetanken bakåt. går
upp till pumpen som sitter lågt monterad i buken.
Från pumpen går det en slang på 10 inv. till turbon
där det sitter en dubbelbanjo m12. Från banjon går det
till Btr & sen retur till oljetanken. Btr justerar upp oljetrycket
vid ladd.


Att göra nästa år är att fixa bättre avluftning till oljetanken
då det vill på söla lite olja genom slangen.

kolla veven.

byta kolvar.

365x38x44 back country matta.

ev. chassiebyte då detta börjar bli
lite sargat. Blir indychassie givetvis :wink:


Tror jag fick med det viktigaste :)

Bara fråga på om det är nå ni undrar över! :thumbright:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 09, 2013 8:36 am 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 792
Ort: Härjedalen.
Sedärja,intressant att läsa vad som "behövs".

Varför har du slipat nålarna,det är inte därför den går fett på låg/dellast?!

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 09, 2013 3:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Det är ju flottör nålarna jag slipat på sidorna. För att öka flödet
av bränsle in i gasarna.

Varför den går fett på låg/del är för att turbon bygger ca 2 hekto
ladd i plenumet vilket höjer bränsletrycket till 0.4-0.45 bar & pressar
då inte lite för mycket soppa. Den bygger 2 hekto vid fiskörning så
alltså med väldigt liten trottelöppning.

Ska nog prova glänta lite på wg så den "läker" & senarelägger
laddet lite så jag får bort problemet.

Ska ta in den i garaget idag & kika över boggien lite
samt kolla oljenivån i smörjsystemet :thumbright:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 09, 2013 5:45 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 792
Ort: Härjedalen.
Jaha ok,trodde det var trottelnålarna....

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 22, 2013 7:25 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Inlägg: 581
Ort: Lit/Jämtland
Kul tråd, har missat denna.. Alltid skoj med 2t turbo, byggde en f7 med snurra själv ifjol som gått hela vintern utan några större bekymmer alls. Använde själv en kullagrad garrett snurra å en walbro fra pump till oljan.. Sjukt roligt, dock är min en efi så det underlättade en hel del med bränsledelen om man säger så :)

Såg att du körde portat och höjda cylindrar? Har fått förklarat för mig att det inte ska funka riktigt bra med överladd i 2t då du blåser ut för mycket bränsle i pipan och skapar kluriga bestyckningsbekymmer.
Kanske skulle prova med std portning och utan cylindershims? Oljesystemet till turbon verkar du ju ha fått till fint.

2t turbo= allt som höjer effekt till sugmotorutförande skapar bekymmer i turboutförande, har jag fått höra ett par gånger :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 29, 2013 9:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Inlägg: 712
Ort: Arvidsjaur
Har du mixtrat nått mer med skapelsen i vinter ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 29, 2013 11:35 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Vilken vinter? :?

Nej inte ännu. Det enda jag tänkt göra är att sätta i tyngre viktpinnar. Har 18.8 nu men jag måste nog ha runt 3g tyngre. Har någon 21-23g
pinnar får ni hojjta till!

Jag ska byta olja i systemet till 0-30 fullsyntet & hoppas det är lite mer lättflytande.

Det jag hade behövt egentligen är en 365 38 44 matta så jag får lite motstånd
men det verkar vara svårfunnet förutom nytt & det räcker inte budgeten till :roll:

Jag var & röck igång den några gånger i somras å den startar utan protest så jag kan köra
fram den nu men utan snö (25cm snöblask på gården) så ids jag it :)

//robban

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 29, 2013 5:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Inlägg: 712
Ort: Arvidsjaur
Jaha du har så pass lite snö :)
Hadde de varit normal längd på mattan så hadde de ju inte vart några problem...
Får hoppas vädergudarna är med oss så du får ut å testa den lite mer. Jag har sj'lv blivit sugen på ett liknande bygge så ja kommer troligtvis att bygga nån variant av ditt smörjsystem till turbon :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 29, 2013 5:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Do it! Det är värt varenda svordom & blånagel att bygga 2t turbo : )

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 31, 2013 9:30 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Inlägg: 3249
Ort: Överkalix
Jag har en speedtech variatorvikter justerbart kit för TRA variatorer..
Tror du kunde köra mellan 14-15g upp till över 27g.. är billig på det..

_________________
Dänniz 073-8447664


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 31, 2013 12:52 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 792
Ort: Härjedalen.
lord_nordkvist skrev:
Såg att du körde portat och höjda cylindrar? Har fått förklarat för mig att det inte ska funka riktigt bra med överladd i 2t då du blåser ut för mycket bränsle i pipan och skapar kluriga bestyckningsbekymmer.
Kanske skulle prova med std portning och utan cylindershims? Oljesystemet till turbon verkar du ju ha fått till fint.

2t turbo= allt som höjer effekt till sugmotorutförande skapar bekymmer i turboutförande, har jag fått höra ett par gånger :)


Så har jag också fått det förklarat,men självklart går det att optimera portarna.
Börja på en helt standard är nog inte fel och eventuellt göra om topparna,
beroende på hur mycket man vill ladda.

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 173 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010