R1 top på Rx-1.

Allt inom snöskotrar
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

R1 top på Rx-1.

Inlägg av Gabbe_96 »

Hej. Ja nu har jag som sagt lite funderingar kring detta med att montera ditt en topp från en R1 på Rx-1an. R1an varvar ju som sagt 13000rpm vilket resultera i att om jag monterar ditt en R1 topp så ska jag få 180hk. Men saken är den att R1motorerna varvar 13000rpm och Rx1motorerna varvar 8500 så jag måste med största sannolikhet fräsa ett nytt reducerings drev som drevar från 13000-8500rpm
Det jag funderar kring är, om jag nu pytsar ditt en topp från en R1, vad mer behöver jag göra än att dreva ner reducerings drevet yttligare några procent (för er som ej visste så är rx-1 motorerna nerdrevade 20% från 10500-8500 för att variatorerna slutar fungera efter 8500rpm) samt bestycka om?
Kom gärna med förslag samt idéer kring detta!
MVH/G.
M30 turbo
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: R1 top på Rx-1.

Inlägg av stecka »

De är ju bara vevaxeln som är reducerad 20%..
En rx-1 varvar inte 8500 jo på variatorn.
Finns drev att köpa i USA.
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: R1 top på Rx-1.

Inlägg av Gabbe_96 »

jojust, någon aning om vart de finns att få tag i sånt reducerings drev?
M30 turbo
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: R1 top på Rx-1.

Inlägg av stecka »

AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: R1 top på Rx-1.

Inlägg av AntonD »

rx1an varvar väl ändå närmare 11000 (10400 tro ja?) men har nerväxling till variatorn. 3cylindriga Nytron varvar dock mer lämpligt under 9000rmp utan nerväxling
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: R1 top på Rx-1.

Inlägg av Gabbe_96 »

Ja mycket riktigt så varvar Rx-1 motorn 10500rpm men är nerdrevad te 8500prm, dessa 8500rpm är ju inget som är i själva motorn utan enbart på PTO-axeln. ner-drevningen sitter i en liten låda bredvid PTO-axeln som då drevar ner 20%
M30 turbo
diskaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: mån maj 28, 2012 9:18 am
Ort: Boden

Re: R1 top på Rx-1.

Inlägg av diskaren »

man borde behöva byta täning oxå för att få den att varva mera. har för mig att varvreggen ligger på 10800rpm?
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: R1 top på Rx-1.

Inlägg av stecka »

Ja de måste man göra vet inte riktigt var varvstoppet är.
Skriv svar