Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: ons nov 10, 2004 4:20 pm
Ort: Lycksele

Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av Pakert »

När kontakt med en sten igår kväll sluta illa för min skoter :( 2 på bilden: Det är här den är intryckt. 1 på bilden: Här har det spruckit då andra sidan blev intryckt. Går detta att rikta tror ni?

Bild
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av Dennis Öhman »

aj, bättre att crossmembern alltså nr 1-6 eller din röda 1a blir krökt.. den är lättare byta, dock ersätter vi på jobbet stora nitarna med bult som på RS chassina..
Vi har aldrig testat ens rikta långa chassiet, eller vi har testat på XP, med halvhyfsat resultat. Du får det aldrig klockrent igen tyvärr..
Reven är mer kritisk då motorn inte har lösa motorfästen som du kan vrida motorn mot variatorn med som xp har.
Rev har ju fasta motor infästningar.
Skulle jag testa repa hade jag nog skurit bort den slagna biten, sen nitat dit typ rostfriplåt och gjort infästningarna i, hardox borde oxå gå..
Du har ingen vagnsskade försäkring??
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: ons nov 10, 2004 4:20 pm
Ort: Lycksele

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av Pakert »

Men om jag tar bort crossmembern och motorn så finns det ett litet hopp att det kan funka? Tror inte motorn har flytta sig. Intryckt som mest kanske 2cm överst på 2an. Ska man värma innan man riktar. Hur mycket?

Ändring. Kolla extra noga och ser att chassit veckat sig under variatorn, precis där det röda sträcket på bilden går.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av Dennis Öhman »

hördu den är skev, får du ihop den ska du tacka gud den inte tar remmar.. Man ser på plattorna under variatorn och bakom ljuddämparen och det veckat och din har gjort det.

Hade du vagnsskade försäkring`?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: ons nov 10, 2004 4:20 pm
Ort: Lycksele

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av Pakert »

Tro jag måste grin nån skvätt. Ingen vagnskade. Tips på hur jag på bästa sätt riktar den så gott det bara går. Måste göra ett försök.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av The »

Ett tomt chassi är väl inte katastrofalt dyrt..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: ons nov 10, 2004 4:20 pm
Ort: Lycksele

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av Pakert »

Byta chassi vore ju fint men jag har då inte än hitta nått.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av Dennis Öhman »

En fråga först, om du kollar på a-armarna ovanifrån framifrån så du ser bägge samtidigt. Står stötdämparna snet? Dvs tar ena dämparen nästan i a-armen?
Dom ska ligga centrerade i mitten.
Har spindlarna samma vinklar fram/bak?

Hur du ska rikta är väl slägga alt portopover i något jävligt stadigt och dra det så rakt du kan, sen förstärka genom att nita stadiga plåtar, typ hardox eller rostfria plåtar över..
sen hoppas den linjerar motorn rätt så den inte äter rem..
Dänniz 073-8447664
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av The »

Går det att få ski-doggarna att inte käka rem? ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av Dennis Öhman »

Haha jo faktiskt, 2011 fick ju freeride o summit otroligt dåligt rykte att ta rem, och dom tog faktiskt rem då.. Första åtgärd blev nerdrevning, hälften av maskinerna klara sig efter det trotts att vi justerade dom som stod snett i XP chassina och kollade linjeringar som var rätt. Nästa steg var PVC kåpa som gör att remmen går kallare, efter det hade väl egentligen 99% slutat ta rem. Vet att hos oss var det bara 1 maskin kvar som gjorde, den fick 2012ans setup med annan sekundärfjäder, annan helix, annan sekundär axel (3mm längre) för annan linjering.¨2012 har ingen tagit onormalt rem, nu nya skidoo chassiet har inte haft problem heller hos oss..
Polaris har väl bästa systemet idag med flytande sekundär, fast går ju göra om skidoo till perfektion om man orkar.
Min vision på det är ju sekaxel från RS tävling modellerna, sen deras team sekundär variator som är flytande.
Drivaxeln från RS som har slirdrev. då banan :)
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: ons nov 10, 2004 4:20 pm
Ort: Lycksele

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av Pakert »

Funkade kanon att rikta! Bytte crossmember, plåten bakom 518323239. Även ny plåt som sitter bakom variatorn 518323241.
Värmde med en värmepicka och banka allt så rakt som bara gick. Använde mig sedan av den gamla 518323239 för att göra förstärkning på chassit bakom variatorn. Har nu kört runt 40 mil på min rem från ifjol utan problem. En bild säger mer än ord, så här vinn var plåt som sitter bakom variatorn 518323241.


Bild
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av Dennis Öhman »

du borde bli plåtslagare. du förstärkte då med en rostfri plåt eller? annars kommer den va mjuk..
Hur stämmer stötdämparna i centrum på a-armarna ovanifrån samt spindelvinklarna`?
Dänniz 073-8447664
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Går mitt chassi att rikta? Bild. Summit -07a

Inlägg av Ferken »

Huum, på min lynx 800re 09 körde jag på nått elände på fjällen i 100km cirka

krossade hela motorfästet som du markerade med en 2a,

rev isär rubb å stubb och köpte hela biten ny, allt lirar idag iaf,ingen aning om hur man ska linjera en skoter men många håll som ska passa, som jag sedan bulta med rostfria skruv och locking muttrar
Fredrik
Skriv svar