Polaris Indy XLT SP. Hjälp sökes! Han går inte som den ska..
Polaris Indy XLT SP. Hjälp sökes! Han går inte som den ska..
Tjenare!
Jag har en Polaris Indy XLT SP, Årsm 94.
Problemet är det, att den bara går på två cylindrar, vi har gjort ett komptest och det låg på just över 8 på alla samtliga. Förgasaren är rengjord på den cylinder som inte går.
Nya NGK BR9ES stift i.
Den gick idag på alla cylindrar, men slutade senare och gick bara på två.
Vad kan det vara för fel?
Tacksam för ideér och hjälp. Allt uppskattas.
Mvh, Matte
Jag har en Polaris Indy XLT SP, Årsm 94.
Problemet är det, att den bara går på två cylindrar, vi har gjort ett komptest och det låg på just över 8 på alla samtliga. Förgasaren är rengjord på den cylinder som inte går.
Nya NGK BR9ES stift i.
Den gick idag på alla cylindrar, men slutade senare och gick bara på två.
Vad kan det vara för fel?
Tacksam för ideér och hjälp. Allt uppskattas.
Mvh, Matte
Senast redigerad av Mathiass1 den tis jan 15, 2013 5:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Polaris Indy XLT SP
Framgår inte av texten om du har gnista på döda burken?
När maskin är död ta en lång tång och ryck tändhatt för tändhatt och se vilken burk som är död först..
När maskin är död ta en lång tång och ryck tändhatt för tändhatt och se vilken burk som är död först..
Dänniz 073-8447664
Re: Polaris Indy XLT SP
Den har gnista stark gnista på alla cylindrar.
Det har jag gjort, det är den längst till vänster som inte vill gå.
Det har jag gjort, det är den längst till vänster som inte vill gå.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Polaris Indy XLT SP
närmast primären alltså? då har du nog vridit veven
Prova annars byta plats på spolarna Å kolla om det fortfarande är samma cylinder.
alla stift tänder samtidigt på dom där & spolarna är seriekopplade om jag inte minns
helt fel.
Vrider man veven mellan 2 & 3an så halkar tändningen efter på 3an & den blöter stiftet
& slutar gå på den cyllan
Prova annars byta plats på spolarna Å kolla om det fortfarande är samma cylinder.
alla stift tänder samtidigt på dom där & spolarna är seriekopplade om jag inte minns
helt fel.
Vrider man veven mellan 2 & 3an så halkar tändningen efter på 3an & den blöter stiftet
& slutar gå på den cyllan
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Polaris Indy XLT SP
Men om den hade vridit sig så hade han väl inte kunnat gå idag ett tag?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Polaris Indy XLT SP
jodå den går en stund men den går nog inge vidare på den cylindern tiss den surar & slutar tända.
Hur är synkningen på gasarna? om trotteln på nämnda cylindern ligger lägre, mindre öppning
så kommer den gå fet & släcka stiftet. Kolla dessa grejjer först.
för att se om veven är vriden plockar du bort magnapullen
& tittar på de tre triggerpunkterna. Kolla vart kolven är på alla
cylindrar när triggerpunkten ligger mot triggern, är en cylinder
off så är veven vriden.
//Robban
Hur är synkningen på gasarna? om trotteln på nämnda cylindern ligger lägre, mindre öppning
så kommer den gå fet & släcka stiftet. Kolla dessa grejjer först.
för att se om veven är vriden plockar du bort magnapullen
& tittar på de tre triggerpunkterna. Kolla vart kolven är på alla
cylindrar när triggerpunkten ligger mot triggern, är en cylinder
off så är veven vriden.
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Polaris Indy XLT SP
Jag har nu bytt mellan två förgasare, den längst till primären och mitten förgasaren.Resultatet blev att mitten förgasaren slutade gå och cyllen längst till primären gick. Så därför är inte veven vriden/sne. Men jag har ju en gång redan rengjort förgasaren, vad äre som kan göra att förgasaren inte vill fungera?
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Polaris Indy XLT SP
kommer det soppa som det ska till gasaren ur soppa pumpen?
Dänniz 073-8447664
Re: Polaris Indy XLT SP
Ja eftersom båda cylindrarna går med en viss förgasare, men inte med den tredje..
Byta förgasare? Kanske
Byta förgasare? Kanske
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Polaris Indy XLT SP
Plock isär den i atomer.
Luftskruv, lågfartsmunstycke, högfart, e-röret(?), Nålventil, ja precis allt & blås igenom från alla håll & kanter.
Kolla åxå så du inte har nå tjurigt skräp I lågfartmusntycket för det kan vara lite bökigt få dom rena
ibland.
byta förgasaren låter som en drastisk åtgärd, dom brukar sällan vara så dåliga
att dom är helt obrukbara. Har den legat med vatten i flera år är de ju en annan
femma men.
Luftskruv, lågfartsmunstycke, högfart, e-röret(?), Nålventil, ja precis allt & blås igenom från alla håll & kanter.
Kolla åxå så du inte har nå tjurigt skräp I lågfartmusntycket för det kan vara lite bökigt få dom rena
ibland.
byta förgasaren låter som en drastisk åtgärd, dom brukar sällan vara så dåliga
att dom är helt obrukbara. Har den legat med vatten i flera år är de ju en annan
femma men.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Polaris Indy XLT SP
Och Kolla synkningen ordentligt, både tomgångs skruvaran & gaswire synk. Oerhört viktigt : )
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Polaris Indy XLT SP
Jag tror synkningen på alla förgasare är helt åt hel****e.. Hur får ja alla i ballans?
Köpte ny förgasare, samma problem..
Sen märkte jag att om jag stängde av bensinkranen så gick den på alla, sen om man slog på den så gick den på två burkar ingen.. Sen kunde det också bli att den inte gick vid avstängning på kranen samt gå på alla när den var öppen..
Vad ska jag göra?
HJÄLP!
Tack för att ni vill hjälpa!
Mvh, Mathias
Köpte ny förgasare, samma problem..
Sen märkte jag att om jag stängde av bensinkranen så gick den på alla, sen om man slog på den så gick den på två burkar ingen.. Sen kunde det också bli att den inte gick vid avstängning på kranen samt gå på alla när den var öppen..
Vad ska jag göra?
HJÄLP!
Tack för att ni vill hjälpa!
Mvh, Mathias
Re: Polaris Indy XLT SP
Låter som att den flödar på den gasare den inte går på. Dålig nålventil eller flottörproblem?
Edit: såg att du testat med en annan gasare oxå.
Bränslepumpen som är sär, eller stock i någon slang.
Synkningen på en sån motor är inte sååååå jäkla känslig att den inte går för att det är någon mm fel..
Edit: såg att du testat med en annan gasare oxå.
Bränslepumpen som är sär, eller stock i någon slang.
Synkningen på en sån motor är inte sååååå jäkla känslig att den inte går för att det är någon mm fel..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Polaris Indy XLT SP
Kan men öppna upp en bränslepump? Rengöra?
Okej.. Men hur gör man för att få alla synkade?
Okej.. Men hur gör man för att få alla synkade?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Polaris Indy XLT SP
Wirar är ju lite roliga, man synkar gasen, lägger wiren åt sidan katt strypar fast etc sen är synkningen off.
670Rave:n min är känslig iaf men då är det ju inte vm34or längre utan vm44 borrad så det blir
väl lite mer area på dem.
Kolla synkningen, speciellt nu när du bytt gasare. Sen kan du ju även, som The säger kolla
så det inte är strul med nå slangar, bränslefilter som är tätt? skit i soppa kran osv.
Ta lös alla gasare med trottlarna kvar i gasarna. vänd på dem så du ser trotteln från motorns sida.
justera tomgångs skruvarna så alla trottlar ligger lika högt, ca 1.5-2mm.
Montera tillbaka på motorn, stoppa in fingrarna i gasarna mot trottlarna (Om du inte kommer åt att
se dom på plats) & känn så att båda trottlarna öppnar samtidigt. kolla först mellan tex 2 & 3ans cylinder,
lyfter dom inte samtidigt justerar du på wiren där den sitter i locket på förgasaren (10mm nyckel) tills
2 & 3an lyfter samtidigt. Sen upprepar du proceduren med 1 & 2ans cylinder.
Såhär går jag tillväga & det funkar bra, finns säkert andra varianter åxå.
Tänk på att sätta fast wirarna där dom skall ligga innan du synkarna gasarna, när du flyttar eller böjer på
wiren ändrar sig synkningen.
Tänk även på att inte wiren uppe vid gashandtaget blir slapp för då startar den inte. polaris
har 2 st säkerhetsbrytare inne i gashandtaget så när gaswiren fryser klipper det tändingen
& du slipper skita ner dig
Vart i landet håller du till?
//Robban
670Rave:n min är känslig iaf men då är det ju inte vm34or längre utan vm44 borrad så det blir
väl lite mer area på dem.
Kolla synkningen, speciellt nu när du bytt gasare. Sen kan du ju även, som The säger kolla
så det inte är strul med nå slangar, bränslefilter som är tätt? skit i soppa kran osv.
Ta lös alla gasare med trottlarna kvar i gasarna. vänd på dem så du ser trotteln från motorns sida.
justera tomgångs skruvarna så alla trottlar ligger lika högt, ca 1.5-2mm.
Montera tillbaka på motorn, stoppa in fingrarna i gasarna mot trottlarna (Om du inte kommer åt att
se dom på plats) & känn så att båda trottlarna öppnar samtidigt. kolla först mellan tex 2 & 3ans cylinder,
lyfter dom inte samtidigt justerar du på wiren där den sitter i locket på förgasaren (10mm nyckel) tills
2 & 3an lyfter samtidigt. Sen upprepar du proceduren med 1 & 2ans cylinder.
Såhär går jag tillväga & det funkar bra, finns säkert andra varianter åxå.
Tänk på att sätta fast wirarna där dom skall ligga innan du synkarna gasarna, när du flyttar eller böjer på
wiren ändrar sig synkningen.
Tänk även på att inte wiren uppe vid gashandtaget blir slapp för då startar den inte. polaris
har 2 st säkerhetsbrytare inne i gashandtaget så när gaswiren fryser klipper det tändingen
& du slipper skita ner dig
Vart i landet håller du till?
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban