Polaris Indy XLT SP. Hjälp sökes! Han går inte som den ska..

Allt inom snöskotrar
Mathiass1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:47 pm

Polaris Indy XLT SP. Hjälp sökes! Han går inte som den ska..

Inlägg av Mathiass1 »

Tjenare!


Jag har en Polaris Indy XLT SP, Årsm 94.

Problemet är det, att den bara går på två cylindrar, vi har gjort ett komptest och det låg på just över 8 på alla samtliga. Förgasaren är rengjord på den cylinder som inte går.

Nya NGK BR9ES stift i.

Den gick idag på alla cylindrar, men slutade senare och gick bara på två.

Vad kan det vara för fel?

Tacksam för ideér och hjälp. Allt uppskattas.

Mvh, Matte
Senast redigerad av Mathiass1 den tis jan 15, 2013 5:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Dennis Öhman »

Framgår inte av texten om du har gnista på döda burken?
När maskin är död ta en lång tång och ryck tändhatt för tändhatt och se vilken burk som är död först..
Dänniz 073-8447664
Mathiass1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:47 pm

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Mathiass1 »

Den har gnista stark gnista på alla cylindrar.
Det har jag gjort, det är den längst till vänster som inte vill gå.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Robert Markström »

närmast primären alltså? då har du nog vridit veven :wink:

Prova annars byta plats på spolarna Å kolla om det fortfarande är samma cylinder.
alla stift tänder samtidigt på dom där & spolarna är seriekopplade om jag inte minns
helt fel.

Vrider man veven mellan 2 & 3an så halkar tändningen efter på 3an & den blöter stiftet
& slutar gå på den cyllan :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Mathiass1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:47 pm

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Mathiass1 »

Men om den hade vridit sig så hade han väl inte kunnat gå idag ett tag?
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Robert Markström »

jodå den går en stund men den går nog inge vidare på den cylindern tiss den surar & slutar tända.


Hur är synkningen på gasarna? om trotteln på nämnda cylindern ligger lägre, mindre öppning
så kommer den gå fet & släcka stiftet. Kolla dessa grejjer först.


för att se om veven är vriden plockar du bort magnapullen
& tittar på de tre triggerpunkterna. Kolla vart kolven är på alla
cylindrar när triggerpunkten ligger mot triggern, är en cylinder
off så är veven vriden.

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Mathiass1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:47 pm

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Mathiass1 »

Jag har nu bytt mellan två förgasare, den längst till primären och mitten förgasaren.Resultatet blev att mitten förgasaren slutade gå och cyllen längst till primären gick. Så därför är inte veven vriden/sne. Men jag har ju en gång redan rengjort förgasaren, vad äre som kan göra att förgasaren inte vill fungera?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Dennis Öhman »

kommer det soppa som det ska till gasaren ur soppa pumpen?
Dänniz 073-8447664
Mathiass1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:47 pm

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Mathiass1 »

Ja eftersom båda cylindrarna går med en viss förgasare, men inte med den tredje..
Byta förgasare? Kanske
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Robert Markström »

Plock isär den i atomer.

Luftskruv, lågfartsmunstycke, högfart, e-röret(?), Nålventil, ja precis allt & blås igenom från alla håll & kanter.
Kolla åxå så du inte har nå tjurigt skräp I lågfartmusntycket för det kan vara lite bökigt få dom rena
ibland.

byta förgasaren låter som en drastisk åtgärd, dom brukar sällan vara så dåliga
att dom är helt obrukbara. Har den legat med vatten i flera år är de ju en annan
femma men.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Robert Markström »

Och Kolla synkningen ordentligt, både tomgångs skruvaran & gaswire synk. Oerhört viktigt : )
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Mathiass1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:47 pm

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Mathiass1 »

Jag tror synkningen på alla förgasare är helt åt hel****e.. Hur får ja alla i ballans?

Köpte ny förgasare, samma problem..

Sen märkte jag att om jag stängde av bensinkranen så gick den på alla, sen om man slog på den så gick den på två burkar ingen.. Sen kunde det också bli att den inte gick vid avstängning på kranen samt gå på alla när den var öppen..

Vad ska jag göra?

HJÄLP!

Tack för att ni vill hjälpa!

Mvh, Mathias
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av The »

Låter som att den flödar på den gasare den inte går på. Dålig nålventil eller flottörproblem?

Edit: såg att du testat med en annan gasare oxå.
Bränslepumpen som är sär, eller stock i någon slang.

Synkningen på en sån motor är inte sååååå jäkla känslig att den inte går för att det är någon mm fel..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Mathiass1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:47 pm

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Mathiass1 »

Kan men öppna upp en bränslepump? Rengöra?

Okej.. Men hur gör man för att få alla synkade?
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Polaris Indy XLT SP

Inlägg av Robert Markström »

Wirar är ju lite roliga, man synkar gasen, lägger wiren åt sidan katt strypar fast etc sen är synkningen off.

670Rave:n min är känslig iaf men då är det ju inte vm34or längre utan vm44 borrad så det blir
väl lite mer area på dem.

Kolla synkningen, speciellt nu när du bytt gasare. Sen kan du ju även, som The säger kolla
så det inte är strul med nå slangar, bränslefilter som är tätt? skit i soppa kran osv.

Ta lös alla gasare med trottlarna kvar i gasarna. vänd på dem så du ser trotteln från motorns sida.
justera tomgångs skruvarna så alla trottlar ligger lika högt, ca 1.5-2mm.

Montera tillbaka på motorn, stoppa in fingrarna i gasarna mot trottlarna (Om du inte kommer åt att
se dom på plats) & känn så att båda trottlarna öppnar samtidigt. kolla först mellan tex 2 & 3ans cylinder,
lyfter dom inte samtidigt justerar du på wiren där den sitter i locket på förgasaren (10mm nyckel) tills
2 & 3an lyfter samtidigt. Sen upprepar du proceduren med 1 & 2ans cylinder.

Såhär går jag tillväga & det funkar bra, finns säkert andra varianter åxå. :)


Tänk på att sätta fast wirarna där dom skall ligga innan du synkarna gasarna, när du flyttar eller böjer på
wiren ändrar sig synkningen.

Tänk även på att inte wiren uppe vid gashandtaget blir slapp för då startar den inte. polaris
har 2 st säkerhetsbrytare inne i gashandtaget så när gaswiren fryser klipper det tändingen
& du slipper skita ner dig :thumbright:


Vart i landet håller du till?

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar