mitt fel eller kolvens fel rotax 670

Allt inom snöskotrar
P Jakobsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 23, 2007 8:19 pm
Ort: Holmsund

mitt fel eller kolvens fel rotax 670

Inlägg av P Jakobsson »

Köpte ett objekt i fjol som jag renoverat motorn på.
mach1 670 -95

proffsrenoverad vev balanserad enl. konstens alla regler
Variatorn balanserad
blockportad av mig
cylindrar borrade 1mm
nya kolvar
squish 1,7mm
rengjorda 44mm förgasare med orginalbestyckning 430/410
i övrigt orginal luftburk dubbla pipor.
Jag har justerat vikterna på nummer 3 vilket ger strax under 8000rpm.
kört lugnt ca 20mil (15mil ifjol 5mil i år)
sist jag körde (5 mil i lördags)så dog skotern ca 100meter hemifrån.
motorn har aldrig överhettat.
Tog in den i garaget och upptäckte att jag inte har någon komression på den ena cylindern(pto)
Slet upp toppen och det har flygit en flisa ur kolven.

Bild

Hur vet jag vad som orsakat detta?

-kolvfel ,dålig kvalité (SPI kolvar)
-för lite spel till rave ventil
-spikningar pga för dåligt bränsle samt för hög komression

jag vet att kolvringen har det jobbigast vid avgasporten eftersom det är varmt där samt att porten är som störst där.

/Pelle
Diesel Fiat 2.8jtd + MB Vito 115CDI
4-takt saab B234 med B235topp TD04-19
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: mitt fel eller kolvens fel rotax 670

Inlägg av Sten »

Det där ser ut som den slagit i....är stiften som hindrar kolvringarna att snurra kvar,eller har kolvringen snurrat ett halvt varv och hakat i?

Är det kolvringsänden man ser där så har du felet där.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: mitt fel eller kolvens fel rotax 670

Inlägg av Robert Markström »

Röstar på att stiftet som håller ringen på plats krypit in i kolven & ringen har roterat. har nog sett
5-6 motorer med dett fenomen.

Lillbrorsan är expert av nån anledning, lyckats på 50cc moppe, rotax 440 fc, samt spirit 440 fc haha


Har det skrotat cylindern eller klara den sig?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
P Jakobsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 23, 2007 8:19 pm
Ort: Holmsund

Re: mitt fel eller kolvens fel rotax 670

Inlägg av P Jakobsson »

Jag har nu hittat och åtgärdat felet.
Rave ventilen tog i kolvringskanten.
Inget fel på cylindern som tur är så nu fungerar den igen.
Dock så en gummibälg trasig till en av rave ventilerna så måste försöka skaka fram en sådan (HJÄLP!)
Tänkte också borra ett litet hål i skyddslocket till justeringsskruven längst upp på rave ventilen och limma fast en liten plastpinne som får titta upp genom hålet så att man kan synka ihop rave ventilerna till rätt varvtal.

/Pelle
Diesel Fiat 2.8jtd + MB Vito 115CDI
4-takt saab B234 med B235topp TD04-19
Skriv svar