trasig vevaxeltätning eller ??

Allt inom snöskotrar
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

trasig vevaxeltätning eller ??

Inlägg av Bjorn C »

håller som snabbt på försöka få en gammal articcat cheeta med 500 cc fläktkylda motorn att gå men de vill sig inte rikigt
den går bara på en burk och lite halvtaskigt även på den burken
nya tändstifft och den ger gnista på båda cylindrarna
har provat skifta stift och så vidare och den går fortfarande bara på samma cyl
har provat byta plats på gasarna och de är ingen skillnad

stiftet på cylindern den inte går på är blött trotts gnista
båda cylindrarna har bra komp och fina cylindrar samt kolvar
cylinderfotet topppackningarna samt insugningsgumina är bra
har slitit igång den på en cylindernoch haft den andra tändhatten i ett löst stifft jordat mot toppen och den ger gnista hela tiden moton är igång på de lösa stiftet
blev less till slut och plockade lös topparna och cylindern och hälde diesel i ena vevhuset och lät de vara så 5 min
då var de helt plötsligt bara halva vevhuset kvar men diesel så jag rev andra cylindern och hittade halva de vevhuset i diesel också så på nått sätt tar sig dieseln över och jag gissar även vevhuskompen när den är igång och därav går den inte som den ska

den hära motorn har ju inga reedventiler så de verkar vara kolven som styr pulserna
men jag hittade en ett hål i blocket som gjorde mig fundersam
jag förmodar att hålet hära är till för att smörja drevet på vevaxeln som driver oljepumpen men blåser man försiktigt i de så bubblar de i vevhuset på andra cylindern alltså är de eventuellt den vägen dieseln har tagit

rätta mig om jag har fel med dieseln ska inte kunna ta den vägen
är hålet där till för att smörja oljepumpens axel så ska de väl inte ta sig över i andra vevhuset
eller rättare sagt dieseln tog sig ju över till de andra vevhuset som har ett hål i sig
observera att endast ett vevhus har detta hålet i blocket ner till oljepumpen
båda vevhusen har i övrigt likadana hål för att smörja vevlagrena men detta hål till oljepumpen är ju på sidan av vevens lager

slänger in en bild och hoppas på lite tips för jag var inte så sugen på riva blocket i onödan om de nu inte behövs

här ser man alltså hålet i den röda ringen som man kan blåsa i så bubblar de i vänstra vevhuset
jag fylde diesel till att börja med i vänstra vevhuset men på nått sätt tog de sig över i högra vevhuset
lånad bild från internet på ett spririt 500 vevhus
Bild

och jo jag vet de finns bättre saken än att stoppa diesel i vevhuset de var bara vätskan som stog närmast till hans och luktade minst för tillfället
mvh björn