Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Allt inom snöskotrar
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av Sten »

Vi är ett gäng som återupptäckt maskinerna från våran "ungdom",alltså Lynx 3900(före Syncro),Ockelbo 3500/4500,Polaris Longtrack och även en JAG 3000 lång. Alltså maskiner med bladfjädring och fläktkylt,tror nyaste maskinen är -87. Tanken är att hålla oss där så det ska bli rätt likvärdiga maskiner så ingen blir "överlägsen",blir lixom roligast att åka då. MEN nu har det ju självklart(?!) ballat ur och det börjas byggas om mer och mer,men det roliga är att jag (Lynx 3900) och en till som åker Ockelbo 4500 inte byggt om och ändå så går dom rätt lika som dom ombyggda?!

Vi har ju i grunden lika maskiner,men undrar nu vad som gör att en maskin blir bättre i djupsnö? Man har ju egna teorier om attackvinkel mm,men om man skulle spåna friskt vad skulle ni bygga på om man håller sig inom ramarna på nämnda maskiner? Tillsaken hör att jag har en PZ480 motor liggande med pipa till så tanken är ju att kunna använda sig av den och maskinen "måste" ha back då det är väldigt skogtrångt ibland .

Ja vad skulle ni bygga på (alltså djupsnö,hillclimbing och extremt skogtrångt är kriterierna)?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av Wikstrom »

jag skulle ha byggt med dessa faktorer : chassiet ska inte ha fotsteg hela vägen bak utan endast den bit som man faktiskt använder resten får bara fungera som tunnel åt mattan = mindre yta den kan hänga upp sig på
och gärna bygga dropbrackets så den håller sig ganska hög bak osv
hyfsat med matta så det skottar en del iaf
En smal framvagn så smal som möjligt stortsett med ett par breda belag el breda plastskidor
sen ska de gärna vara lite punch/power i motor/variatorer så man kan få lite snurr på mattan som man behöver i vissa trånga situationer.
en bekväm stå-kör ställning lagom framåtlutad
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av Sten »

Låter riktigt bra,gas på vänster och en typ burkrem på styret så är man "hemma"....
Gas på vänster sida märkte jag kan vara en riktigt bra grej då man "skråar",
fick hänga ut ordentligt ibland och gasa med höger fot.... :hihi: ....

Vad skulle du ha för skoter i grunden och vad tror du på mitt motorval?

En Karibo kanske eller GL250....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av Wikstrom »

en 3900 är nog inget dumt utgångs chassie, men skulle man ha gått hela vägen skulle man fått vränga ner nån form av äldre LC motor :hihi:
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av Sten »

Nä tror det är helt ok,kanske skulle haft aluminiumchassie för att spara vikt....

Jo LC-motor är ju ett alternativ,men för att hålla urballningen på en "normal" nivå tror jag det får bli fläktkylt.
Annars slutar det väl med en "modärn" djupsnöracer med ditsatt bladfjädring....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
KaptenKlyka
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis dec 06, 2011 3:51 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av KaptenKlyka »

Såg ett fräsigt projekt borta på snowest som kanske kan ge er lite inspiration.

http://www.snowestonline.com/forum/show ... p?t=265894

http://www.youtube.com/watch?v=9N49M-BtS7E

http://www.youtube.com/watch?v=8mlYInHLb2M

Lycka till!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en

Inlägg av The »

Om man ska köra PÅ snön och inte leka dikesgrävare uppför slänter så kommer man vääldigt långt med en ny och fräsch matta.
Tror största vinsten är att lätta där det går och att sänka boggin/kapa bort bakdelen av fotstegen.
Vitsen med sådana där lappmoppar är ju att gå ovanpå snön och inte att skotta sig framåt med höga paddlar och mycket effekt.
Ca 500cc fläktkyld motor blir en bra vikt /effekt kombination.
Men några bra klättrarskotrar blir de aldrig, då måste man offra något annat..

En Jag 4000 lång eller Lång Panther är bland de absolut bästa snömaskinerna från 80 talet.

Personligen hade jag nog gått på någon av två nämnda maskiner, kanske Jag:en för den är lite smidigare att köra i snår dock har Panthern mer matta.
Stoppa i en 500cc motor på ~60hk, modernare sekundärvariator, plocka bort packväska och lasträcket samt söka rätt på någon lättare dyna. Sen på med bra plastbelag och en modernare matta med lite mer kammar (typ 25mm).
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av Sten »

KaptenKlyka skrev:Såg ett fräsigt projekt borta på snowest som kanske kan ge er lite inspiration.

http://www.snowestonline.com/forum/show ... p?t=265894

http://www.youtube.com/watch?v=9N49M-BtS7E

http://www.youtube.com/watch?v=8mlYInHLb2M

Lycka till!
Tackar!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en

Inlägg av Sten »

The skrev:Om man ska köra PÅ snön och inte leka dikesgrävare uppför slänter så kommer man vääldigt långt med en ny och fräsch matta.
Tror största vinsten är att lätta där det går och att sänka boggin/kapa bort bakdelen av fotstegen.
Vitsen med sådana där lappmoppar är ju att gå ovanpå snön och inte att skotta sig framåt med höga paddlar och mycket effekt.
Ca 500cc fläktkyld motor blir en bra vikt /effekt kombination.
Men några bra klättrarskotrar blir de aldrig, då måste man offra något annat..

En Jag 4000 lång eller Lång Panther är bland de absolut bästa snömaskinerna från 80 talet.

Personligen hade jag nog gått på någon av två nämnda maskiner, kanske Jag:en för den är lite smidigare att köra i snår dock har Panthern mer matta.
Stoppa i en 500cc motor på ~60hk, modernare sekundärvariator, plocka bort packväska och lasträcket samt söka rätt på någon lättare dyna. Sen på med bra plastbelag och en modernare matta med lite mer kammar (typ 25mm).
Jag är inne på samma linje som du,men....Lång Panther....Är dom verkligen bättre än Lynx 3900,Ockelbo 3500/4500,Lynx Gl250,Karibo,mfl....
Jaggen vet jag är helt ok,en i gänget som har en 3000.
Men Panther lång(Alaska lång) kanske kan vara ett bra utgångsobjekt....
Har ingen efrarenhet av dom men trodde dom var tunga klumpar....

Föresten tog jag av dynan på trenian nu då den måste lagas,finns kilon att hämta bara där märkte jag....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av The »

Panthern är fin i snön, i princip samma maskin som jag:en men bredare matta (och spårvidd kanske)
Klart bättre än 3000 lång. Ockelbo är ingen i min bekantskapskrets som haft mycket till övers för som snömaskiner :-) (gubben har kört skoter sedan början av 70 talet..)

Alaska går inte att jämföra med, den är tung och klumpig version som Aktiv förstörde..

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av Sten »

Aha,trodde Panther lång och Alaska var "samma" maskin.
Bra,då får man nog titta lite efter Panther lång också då alltså.

Tack för tippsen!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av The »

Alaskan var typisk svensk.. Lyfthandag överallt, hardyskiva på drivaxeln osv osv... Massa vikt till ingen nytta.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av Gustav »

Panther lång är en mycket trevlig maskin som tar sig fram förvånansvärt bra! (uppe på snön)
Lite beroende på årsmodell så fanns dom med Polaris 440 eller Rotax 503 och säkert nån fler...
Man får passa sig för att köpa avarten som saknade växellåda bara, den finns, men är inte vanlig..
Gustav Sundberg
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av The »

Polaris 440? Den hade väl snarare en Fuji 440 ;)

Suzuki "Spirit" 440 var nog bland de vanligaste.

Den utan back var ju dock bättre framkomlighetsmässigt, men det kan ju vara skönt att ha :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Bygga grym djupsnöskoter av en "äldre" maskin.

Inlägg av Gustav »

Ja ursäkta, glömde att "mr. petnoga" var inblandad i tråden... men visst, Fuji 440 är mer rätt.
Gustav Sundberg
Skriv svar