Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
Jag har lyckats stå emot i snart 18 år sedan jag flyttade norrut men nu börjar det vara dags att köpa skoter. Tanken är att det inte ska konkurrera för mycket med bilhobbyn, så det får inte bli för roligt.
Tanken är en touring/sporttouring (finns det begreppet?) som man kan åka två vuxna på, den ska ha drag och back, helst elstart.
Under två helger har jag lånat gamla långbandare (Lynx 5900, Aktiv Alaska) och kommit fram till att jag vill ha modernare framvagn, dvs inte bladfjädring. Annars har det känts som de gamla bussarna räckt till hyfsat motormässigt.
Grundtanken var att lägga 10 000 kr (tillräckligt lite för att skotern ska vara "disposeable". Jag kan dock tänka mig att gå upp till runt 20k men bara om det blir väldigt mycket bättre (=mindre skruvning) skoter för pengarna.
För en som inte kan så mycket om skotrar blir ju Blocketsurfandet rätt virrigt...
I den lägre prisklassen har jag kollat på saker som;
Arctic Cat Prowler 1992 (1100 mil)
Polaris XLT SKS 1993
Polaris Indy 500 SKS 1992
Polaris Indy Supertrak 1989
Polaris Indy Trail
Går man upp mot 20k har jag sett;
SkiDoo Summit 583 1996
Lynx Grand Touring 1997
Polaris SKS 800 2001
SkiDoo Touring 380F 2001
Yamaha Venture 480 -99
Yamaha Venture 600
Yamaha Mountain Max 700 1997
Givetvis är skicket avgörande men det jag har noll koll på är eventuella svagheter som hör till vissa modeller/motorer. Nånstans har jag läst att tripplar i gamla Arctic Cat är tveksamma till exempel...
Är det någon som har lust att försöka upplysa mig?
Skulle jag få för mig att lägga ännu mer pengar ska det i så fall vara fyrtaktare så man slipper lukten. Men så långt har jag inte tänkt sträcka mig.
/Gustaf
Tanken är en touring/sporttouring (finns det begreppet?) som man kan åka två vuxna på, den ska ha drag och back, helst elstart.
Under två helger har jag lånat gamla långbandare (Lynx 5900, Aktiv Alaska) och kommit fram till att jag vill ha modernare framvagn, dvs inte bladfjädring. Annars har det känts som de gamla bussarna räckt till hyfsat motormässigt.
Grundtanken var att lägga 10 000 kr (tillräckligt lite för att skotern ska vara "disposeable". Jag kan dock tänka mig att gå upp till runt 20k men bara om det blir väldigt mycket bättre (=mindre skruvning) skoter för pengarna.
För en som inte kan så mycket om skotrar blir ju Blocketsurfandet rätt virrigt...
I den lägre prisklassen har jag kollat på saker som;
Arctic Cat Prowler 1992 (1100 mil)
Polaris XLT SKS 1993
Polaris Indy 500 SKS 1992
Polaris Indy Supertrak 1989
Polaris Indy Trail
Går man upp mot 20k har jag sett;
SkiDoo Summit 583 1996
Lynx Grand Touring 1997
Polaris SKS 800 2001
SkiDoo Touring 380F 2001
Yamaha Venture 480 -99
Yamaha Venture 600
Yamaha Mountain Max 700 1997
Givetvis är skicket avgörande men det jag har noll koll på är eventuella svagheter som hör till vissa modeller/motorer. Nånstans har jag läst att tripplar i gamla Arctic Cat är tveksamma till exempel...
Är det någon som har lust att försöka upplysa mig?
Skulle jag få för mig att lägga ännu mer pengar ska det i så fall vara fyrtaktare så man slipper lukten. Men så långt har jag inte tänkt sträcka mig.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: ons jan 26, 2011 1:47 pm
- Ort: skellefteå
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
Hej! skulle i din sits köpa en ski-doo grandtouring med rotax 583 motor. motorn är skottsäker och känd att hålla bra. farsans grandtouring bara stampar och går. skotern är lättkörd osv. inga direkta svagheter heller utom att eventuellt temp och tankmätare kan ge upp. bör vara -97 och frammåt //mvh jens
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
OK, tack. Är det skillnad på den som heter Grand Touring Rave och bara Grand Touring eller är det bara säljare som inte skriver ut allt?
700, med trippel, är inte lika driftsäker har jag fått för mig.
Synd att det inte fanns nån närmare på Blocket, Kiruna eller Sundsvall är lite långt för att kolla.
Gustaf
700, med trippel, är inte lika driftsäker har jag fått för mig.
Synd att det inte fanns nån närmare på Blocket, Kiruna eller Sundsvall är lite långt för att kolla.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: ons jan 26, 2011 1:47 pm
- Ort: skellefteå
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
endel skriver rave för att motornerna har rave avgasportar. dvs alla grandtouring med rotax 583.
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
Vill du ha en lite sportigare familjeskoter så glöm grand touring, det är en buss...
Ur sportighetssynpunkt skulle jag helt klart rekommendera venture 6/700 eller ännu hellre en viper venture de blir nog dock utanför din prisklass.
Ur driftsäkerhetssynpunkt är Yamahas motorer klart att föredra, inte ovanligt att man ser Yamaha tripplar som gått 1500-2000mil och fortfarande går bra. Bara man sköter sommarförvaringen så brukar de inte vara minsta problem med de motorerna.
Vt700 motorn går dessutom väldigt snålt om man kör snällt (för att vara en 90-talare)
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Ur sportighetssynpunkt skulle jag helt klart rekommendera venture 6/700 eller ännu hellre en viper venture de blir nog dock utanför din prisklass.
Ur driftsäkerhetssynpunkt är Yamahas motorer klart att föredra, inte ovanligt att man ser Yamaha tripplar som gått 1500-2000mil och fortfarande går bra. Bara man sköter sommarförvaringen så brukar de inte vara minsta problem med de motorerna.
Vt700 motorn går dessutom väldigt snålt om man kör snällt (för att vara en 90-talare)
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
Tack, dwt finns väl nån äldre Venture i rätt prisklass, men då med "fjäderbensframvagn".
Hur ska man sommarförvara rätt då?
Gustaf
Hur ska man sommarförvara rätt då?
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
Venture av gamla modellen är en förlängd eller lång (med fjädrande förlängning) phazer. Mycket lättkörda maskiner som har väldigt slitstarka motorer.
Nu är jag ingen Yamma fantast, men de är ett väldigt säkert kort ur hållbarhetssynpunkt när det gäller 10-15år gamla maskiner. De kanske inte har varit de mest spännande och oftast lite tyngre än konkurrenterna men kvaliten (om man nu kan tala om sånt på skotrar) och hållbarhet har i allmänhet varit av den bättre sorten.
Det som ofta dödar skotermotorer är att de står med fukt i sig och så börjar det rosta i vevlagren, så på våren när man ställer bort den så bör man varmköra ordentligt och sen dra i någon bra konserveringsolja och sen kanske dra runt den lite då och då under sommaren så att inte lagren står på samma ställe. Absolut inte göra som många gör att ha igång den och choka ihjäl den, det enda man gör då är ju att tvätta bort eventuell oljefilm med bensin.
Sen om man är riktigt seriös gör man som min käre far och tar en spruta med grov nål och oljar på alla boggielager i samma veva så behöver man i princip aldrig byta några. Annars är det rätt vanligt att man får byta dem efter några år. Problemet är ju att de blir varma när man kör och så när det frysit massa snö och is på dem och det tinar av värmen så kommer det in i lagren..
Nu är jag ingen Yamma fantast, men de är ett väldigt säkert kort ur hållbarhetssynpunkt när det gäller 10-15år gamla maskiner. De kanske inte har varit de mest spännande och oftast lite tyngre än konkurrenterna men kvaliten (om man nu kan tala om sånt på skotrar) och hållbarhet har i allmänhet varit av den bättre sorten.
Det som ofta dödar skotermotorer är att de står med fukt i sig och så börjar det rosta i vevlagren, så på våren när man ställer bort den så bör man varmköra ordentligt och sen dra i någon bra konserveringsolja och sen kanske dra runt den lite då och då under sommaren så att inte lagren står på samma ställe. Absolut inte göra som många gör att ha igång den och choka ihjäl den, det enda man gör då är ju att tvätta bort eventuell oljefilm med bensin.
Sen om man är riktigt seriös gör man som min käre far och tar en spruta med grov nål och oljar på alla boggielager i samma veva så behöver man i princip aldrig byta några. Annars är det rätt vanligt att man får byta dem efter några år. Problemet är ju att de blir varma när man kör och så när det frysit massa snö och is på dem och det tinar av värmen så kommer det in i lagren..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
OK, tack för info.
Det är väl stor risk att det blir en "buss" för jag tror att det passar det realistiska användningsområdet.
Arctic Cat 550 ZL -01, den är väl lite sportigare?
Gustaf
Det är väl stor risk att det blir en "buss" för jag tror att det passar det realistiska användningsområdet.
Arctic Cat 550 ZL -01, den är väl lite sportigare?
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
det är mitt tips.rolig pigg och rätt fina att åka runt på.haft en själv och 2 kompisar har dom nu.saknar den skotern en del ibland ens fast jag har en 8år nyare 800nu
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis mar 23, 2010 7:17 pm
- Ort: Harads
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
Skulle väl gå på MM 700an för yammahas tripplar är jävligt drift säkra, eller summiten me 583an går åxå väldans bra, men köp då ingen gammal artic eller polaris med efi =)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
- Ort: Kiruna
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
Är Ski-doo nörd, har haft ett gäng olika dock ingen touring..
Men skulle jag köpa en driftsäker skoter för högst 20.000kr så utan tvekan en Yamaha Mountain max! Det är ju relativt lite effekt för å vara 700cc och 3 cylindrar,
men dom håller ju kanon bra! En nyare ski-doo som gått över 300mil är ju så gott som en tickande bomb, man vet aldrig när nått rasar.
Men dom äldre rotax är mer pålitliga än dom nya.
Men skulle jag köpa en driftsäker skoter för högst 20.000kr så utan tvekan en Yamaha Mountain max! Det är ju relativt lite effekt för å vara 700cc och 3 cylindrar,
men dom håller ju kanon bra! En nyare ski-doo som gått över 300mil är ju så gott som en tickande bomb, man vet aldrig när nått rasar.
Men dom äldre rotax är mer pålitliga än dom nya.
Volvo 240DL Turbo Projekt -1984
GMC Sierra 2500HD -2007
GMC Sierra 2500HD -2007
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
Mountain Max verkar fin men inte toklätt att hitta en inom rimliga avstånd.
Jag kollade på en Lynx Enduro 600 HO -03 igår, inte så mycket touring men förlängd, med elback och nån sorts dubbeldyna. Den verkade skoj men jag är bara tvåa på den...vi får se om den finns kvar.
EFI gillar jag normalt sett (i bilar...) men har ingen erfarenhet av skotrar. Haparanda är gränsfall på lite långt att åka tyvärr...
Det finns nån SkiDoo Formula III LT Touring i Luleå men jag tycker annonsen känns lite skum, får vibbar av lånade bilder.
Gustaf
Jag kollade på en Lynx Enduro 600 HO -03 igår, inte så mycket touring men förlängd, med elback och nån sorts dubbeldyna. Den verkade skoj men jag är bara tvåa på den...vi får se om den finns kvar.
EFI gillar jag normalt sett (i bilar...) men har ingen erfarenhet av skotrar. Haparanda är gränsfall på lite långt att åka tyvärr...
Det finns nån SkiDoo Formula III LT Touring i Luleå men jag tycker annonsen känns lite skum, får vibbar av lånade bilder.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Dan (gearhead)
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
- Ort: Långsele
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
Skulle tjackat fläktkyld Ski-Doo personligen, verkar hålla bra enligt min erfarenhet.
Z28
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
- Ort: Kiruna
Re: Köpråd, familjeskoter för sansade pengar
De är bra fjädring på dom där enduro
Har själv haft en summit 600 H.O -03:a.
Återförsäljaren rekommenderade att byta kolvar efter ca 300 mil. (Bara en ring per kolv )
Fick även byta insugsgummin ganska omgående.
Dom blev så torra så dom sprack, men just sånt är nog bytt på dom flesta redan.
Det finns lösningar på de flesta problemen på en rotax,
Skulle inte själv ha hållt mig till ski-doo om de bara hade varit problem med dom
Men om det ska vara en driftsäker maskin så tror jag det är Yamaha som gäller!
Har själv haft en summit 600 H.O -03:a.
Återförsäljaren rekommenderade att byta kolvar efter ca 300 mil. (Bara en ring per kolv )
Fick även byta insugsgummin ganska omgående.
Dom blev så torra så dom sprack, men just sånt är nog bytt på dom flesta redan.
Det finns lösningar på de flesta problemen på en rotax,
Skulle inte själv ha hållt mig till ski-doo om de bara hade varit problem med dom
Men om det ska vara en driftsäker maskin så tror jag det är Yamaha som gäller!
Volvo 240DL Turbo Projekt -1984
GMC Sierra 2500HD -2007
GMC Sierra 2500HD -2007