Toppackningsras

Allt inom snöskotrar
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Toppackningsras

Inlägg av »

Tjo jag har en 92as polaris indy 500 som har fått en dålig egenhet till och skjuta toppackningar.
Det började med att den första for förra vintern då hade skotern gått 50-100 mil sedan kolvar packningar osv byttes (dvs mindre än ett halvår gamla packningar) sen byttes toppackningen och for igen efter endast nån timmes körning.
Då sesongen började vara slut så fick den stå men i somras då det var vattenkörning på G så fick jag toppen och blocket planstruket då jag trodde det var felet men det höll en varmkörning efterdragning och sen 5 minuters gasande sen var nästa packning trasig.
Lagom till vintern nu så kollade jag så topp och block verkligen var rakt spolade ur kylsystemet och kollade efter veckade slangar mm skruvade isär och kontrolerade vattenpumpen sänkte tändningen lite (inga spikningsmärken alls på kolvarna men för säkerhets skull) och bytte ut pinnbultarna/muttrarna till toppen var riktigt noga med momentdragningen och varmkörde och luftade systemet i omgångar och efterdrog bultarna iaf 3 gånger och några nm hårdare än rekomenderat.
Kollade så vattnet cirkulerade i kylsystemet och alla kylare tog åt sig värme mm och då höll det hela förra helgen men idag då vi skulle ut några kompisar tog jag mig en halvmil lugn körning innan det sprutade vatten ur expantionskärlet och skotern slutade vilja gå :/
Varje gång har toppen blivigt efterdragen till rekomenderat moment (utom sista då det blev lite hårdare) den har inte kokat och inte gått snålt stiften har sett bra ut tills packningarna har farit och det har varit jämn komp (ca8kg komptryck) packningarna har gett upp på olika ställen men generellt mest på avgassidan på bägge cylindrarna.
varje gång har systemet blivit luftat och kollat med jämna mellanrum så det inte blivit någon luftficka i toppen och har provat 2 olika märken på packningarna
finns det något jag har glömt som kan påverka?
för börjar ledsna på och ha samma problem utan och hitta något direkt fel då allt jag kan komma på ser bra ut :P
mvh
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Toppackningsras

Inlägg av »

ingen som har någon ide :P
Kondensator
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jul 03, 2014 4:41 pm

Re: Toppackningsras

Inlägg av Kondensator »

Fått ordning påt?

100% på att topp och block är rakt? känns konstigt att att en orginal skoter ska skjuta topppackningar, speciellt när kompan bara är på 8kg i en sån motor..
Andreas Norberg
Skriv svar