shimsa om hårda dämpare
Postat: fre apr 05, 2013 11:12 pm
Min -05 F7 sno pro och jag kommer inte riktigt överens.
Jag tycker den är skitjobbig i boggin på knölig led upp till 30-35 km/h
Samma led i 50-70 (eller snabbare) och den funkar super.
Under de år jag haft den har jag aldrig fått fjädringen att slå igenom, alltså är den för hård (för mej, och nej -jag kör inte som en "kärring")
Någon med kunskap som har förslag på vilka shims i kompressions (bound) stacken som ska ändras?
10-15% mjukare skulle nog vara en bra början.
Retur (rebound) - den sparkar mej inte i arslet och hinner "fjädra ut" innan nästa knöl eller grop så det behöver inte ändras eller?
Jag antar att båda boggie dämparna behöver justeras.
Jag har grejer för att byta olja och fylla nitrogen, men om shimsning har jag inte pysslat med.
så här sitter shimsen nu.
Bakre boggie dämpare
Bound
Washer, Top Out
0.900 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
1.300 x 0.010 in.
1.425 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
0.800 x 0.008 in.
0.900 x 0.008 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
Piston, 0.055 in. – Orifice
rebound
1.425 x 0.015 in.
1.425 x 0.012 in.
1.300 x 0.012 in.
1.100 x 0.012 in.
1.000 x 0.012 in.
0.900 x 0.015 in.
0.800 x 0.015 in.
Washer, Backup
Nut, Lock
Främmre boggie
Bound
Washer, Top Out
1.250 x 0.010 in.
0.800 x 0.010 in.
0.900 x 0.010 in.
1.000 x 0.012 in.
1.100 x 0.012 in.
1.300 x 0.012 in.
Piston, 0.055 in. – Orifice
1.250 x 0.012 in.
1.250 x 0.010 in.
1.100 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
0.900 x 0.010 in.
0.800 x 0.010 in.
Washer, Backup
Nut, Lock
Jag tycker den är skitjobbig i boggin på knölig led upp till 30-35 km/h
Samma led i 50-70 (eller snabbare) och den funkar super.
Under de år jag haft den har jag aldrig fått fjädringen att slå igenom, alltså är den för hård (för mej, och nej -jag kör inte som en "kärring")
Någon med kunskap som har förslag på vilka shims i kompressions (bound) stacken som ska ändras?
10-15% mjukare skulle nog vara en bra början.
Retur (rebound) - den sparkar mej inte i arslet och hinner "fjädra ut" innan nästa knöl eller grop så det behöver inte ändras eller?
Jag antar att båda boggie dämparna behöver justeras.
Jag har grejer för att byta olja och fylla nitrogen, men om shimsning har jag inte pysslat med.
så här sitter shimsen nu.
Bakre boggie dämpare
Bound
Washer, Top Out
0.900 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
1.300 x 0.010 in.
1.425 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
0.800 x 0.008 in.
0.900 x 0.008 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
Piston, 0.055 in. – Orifice
rebound
1.425 x 0.015 in.
1.425 x 0.012 in.
1.300 x 0.012 in.
1.100 x 0.012 in.
1.000 x 0.012 in.
0.900 x 0.015 in.
0.800 x 0.015 in.
Washer, Backup
Nut, Lock
Främmre boggie
Bound
Washer, Top Out
1.250 x 0.010 in.
0.800 x 0.010 in.
0.900 x 0.010 in.
1.000 x 0.012 in.
1.100 x 0.012 in.
1.300 x 0.012 in.
Piston, 0.055 in. – Orifice
1.250 x 0.012 in.
1.250 x 0.010 in.
1.100 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
0.900 x 0.010 in.
0.800 x 0.010 in.
Washer, Backup
Nut, Lock