Sida 1 av 1

shimsa om hårda dämpare

Postat: fre apr 05, 2013 11:12 pm
av snowmad
Min -05 F7 sno pro och jag kommer inte riktigt överens.
Jag tycker den är skitjobbig i boggin på knölig led upp till 30-35 km/h
Samma led i 50-70 (eller snabbare) och den funkar super.
Under de år jag haft den har jag aldrig fått fjädringen att slå igenom, alltså är den för hård (för mej, och nej -jag kör inte som en "kärring")
Någon med kunskap som har förslag på vilka shims i kompressions (bound) stacken som ska ändras?
10-15% mjukare skulle nog vara en bra början.
Retur (rebound) - den sparkar mej inte i arslet och hinner "fjädra ut" innan nästa knöl eller grop så det behöver inte ändras eller?
Jag antar att båda boggie dämparna behöver justeras.
Jag har grejer för att byta olja och fylla nitrogen, men om shimsning har jag inte pysslat med.
så här sitter shimsen nu.

Bakre boggie dämpare
Bound
Washer, Top Out
0.900 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
1.300 x 0.010 in.
1.425 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
0.800 x 0.008 in.
0.900 x 0.008 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.

Piston, 0.055 in. – Orifice

rebound
1.425 x 0.015 in.
1.425 x 0.012 in.
1.300 x 0.012 in.
1.100 x 0.012 in.
1.000 x 0.012 in.
0.900 x 0.015 in.
0.800 x 0.015 in.
Washer, Backup
Nut, Lock

Främmre boggie
Bound
Washer, Top Out
1.250 x 0.010 in.
0.800 x 0.010 in.
0.900 x 0.010 in.
1.000 x 0.012 in.
1.100 x 0.012 in.
1.300 x 0.012 in.

Piston, 0.055 in. – Orifice

1.250 x 0.012 in.
1.250 x 0.010 in.
1.100 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
0.900 x 0.010 in.
0.800 x 0.010 in.
Washer, Backup
Nut, Lock

Re: shimsa om hårda dämpare

Postat: lör apr 06, 2013 5:28 am
av The
Om den funkar super i 50-70 så måste den väl vara rätt bra ändå?
Man kör väl inte sportmaskin för att krälla fram i 30 blås?
Korta sportskotrar går ju alltid rätt stötigt i låga farter,.

Re: shimsa om hårda dämpare

Postat: lör apr 06, 2013 1:53 pm
av snowmad
Jag frågade hur jag ska shimsa om för att närma mej optimal dämpning.
Inget annat. :angryfire:

Re: shimsa om hårda dämpare

Postat: lör apr 06, 2013 10:48 pm
av snowmad
Spontant ”känns” det som om jag flyttar 1 stort shims uppåt förbi flutter shimsen blir den mjukare när det gäller tvättbrädor i lagom fart, för nu tar den i princip ingenting.
alltså från :

0.900 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
1.300 x 0.010 in.
1.425 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
0.800 x 0.008 in.
0.900 x 0.008 in.
1.600 x 0.010 in. nuvarande placering
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
kolv
till

0.900 x 0.010 in.
1.000 x 0.010 in.
1.300 x 0.010 in.
1.425 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in. ny placering
0.800 x 0.008 in.
0.900 x 0.008 in.
1.600 x 0.010 in.
1.600 x 0.010 in
kolv

då har man samma totala dämpning men lite mjukare - tillåter mer rörelse över tvättbrädor.
frågan är hur stor skilnad förändringen gör, om det ens är lönt?
men om man räknar enkelt (fast fel) ändrade man i så fall första steget på dämpningen med 33% utan att ändra totalen
( jag vet att det inte är 100% sannt, men nått åt det hållet?
Är det ingen på det här forumet som pular med dämpare??

Re: shimsa om hårda dämpare

Postat: tis dec 29, 2015 8:38 pm
av snowmad
svarar själv min gamla tråd även om det är ett bra tag sen..
..fick till skotern så pass att jag efter några varv på min "test runda" (min skoter testrunda är typ 2-2,5 mil med allt från slät sjö till riktigt j..a sönder körd led och även flygturer på +20 meter å dropp på 3-3,5m) med både "kärring och "slöngel" körnings varv kom på mej själv med att ha börjat fundera var i h..vete all kick back kom ifrån....
men eftersom rebound var orörd insåg jag att den var som den var tidigare och att fjädringen/comp delen nu fungerade så pass att detta nu var kvar att åtgärda...så då fixade jag det åxå.
fick alltså en för mej perfekt skoter 8)
ps. kan för den o-invigde påpeka att det krävs en hel del flås för att ha koncentration/fokus att lymmel köra teststräckan utan att sluta som trädkramare :-) men än så länge har man tydligen nog ork ..peppar peppar...