Varvstopp Wildcat 700?

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Varvstopp Wildcat 700?

Inlägg av lahi »

Har en motor till en Arctic Cat Wildcat 700 från -92 eller om det var -93.
Finns det någon varvstopp i cdi:n eller är varvet endast begränsat med hjälp av variation? Och om det finns varvstopp, vid vilket varv kommer det in och går det att ändra på något sätt, eller är det nytt programmerbart tändsystem som gäller då?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Varvstopp Wildcat 700?

Inlägg av AntonD »

skotermotorer utan efi har ingen varvstopp (: men frågan är hur mycket du törs varva, även då skotermotorer generellt trimmas varvas det inte mer än 9500-10000 då variatorn blir ineffektiv på så höga varv. så du hamnar på okänt område om du ska varva mer än så. men kan ju hålla :)
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Varvstopp Wildcat 700?

Inlägg av lahi »

Tack för svaret! Låter fint :) Ja, det verkar ofta vara variatorn som är problemet för varvet. Kolvhastigheterna verkar bli helt ok även uppåt 11000, men det kanske är annat som ger upp innan dess ;) Måste jag bli först att prova det också? ;)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Varvstopp Wildcat 700?

Inlägg av AntonD »

det tycker jag! med låg drevning (tätstegat) blir du ju inte lika lidande av dåligt mellanregister heller (känns som fasta avgasportar inte är riktigt optimalt på vägen kanske) om du höjer varvet rejält. Har dålig koll, men längre vevstakar och cylinderdistanser borde inte göra den mindre varvvillig, men man tjänar kanske inte så mycket. Men då kan du ju passa på att svetsa veven också när du liks byter stakar, känns som att veven kan vara den svaga länken? Är ju pressade på skotrar.. Blir kanske att plasta upp vevhuset för att hålla samma volym om du höjjer cylindrarna.. men det kanske spårade ur lite där :)

insåg förresten att jag törs inte stå för att ALLA förknasarskotermotorer är utan varvstopp såhär på det stora intranätet, men är till 99% säker iaf. din wildcat har då inte det garanterat.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Varvstopp Wildcat 700?

Inlägg av Sten »

Ska du få nån form av hållbarhet så skulle inte jag varva mer än 8500 max 9000.
Tunga kolvar och kullager på veven....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Varvstopp Wildcat 700?

Inlägg av Johan Lindberg »

Min 440 har då det iaf.
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Varvstopp Wildcat 700?

Inlägg av AntonD »

såg i en annan tråd sen att rotax har varvstopp på förgasarmotorer
Skriv svar