rotax tändsystem

Allt inom snöskotrar
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

rotax tändsystem

Inlägg av moddlaren »

Hej

jag håller ju på att bygger en yamarotax och är så långt att rotax 800 hq cylindern passar i blockhalvorna på yamaha yz 250, veven som har 68mm i slag är bytt till den nyare veven som kom 1999> den har 72 i slag, men den har större diameter så blocken fick fräsas ur så vevskinkorna fick plats.

72mm veven sändes iväg och strokades till 75,3mm vilket var max som gick att åstakomma med rotax vevstake och vevbult vevstaken fick fräsas ned i storändan så det blev något kvar av vevhusets gods, nu är det ca 2mm som tätar och det räcker gott.

Men nu kommer nästa fundering har köpt en rotax BMP pipa som jag skall mäta av och kröka om runt ramen hur nu den boaormen skall få plats det vet jag inte men det funkar väll som benvärmare eller något liknande, dock är ju denna pipan för två 400cc cylindrar så min fundering är hur grova är singel pipornas stingrar när man hänger på trimpipor på rotax800?

och som sista fundering,, jag har läst massor om rotax tändsystem och skall man varva skall man tydligen ha 440 tändsystem för där ligger tillåtet rpm betydligt högre än på 600-800 rotax tvinnar, vad skiljer alla dessa tändsystem mer än att 440 har 290 watt spole trefas och 600-800 har 360 watt enfas, om jag nu har fattat rätt.

helt enormt tacksam för svar som kan hjälpa mej iallafall med tändnings biten.

mvh
jkruus
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Re: rotax tändsystem

Inlägg av Patrik E »

Helt annan tändkurva i 440 boxen.
Dom har väldigt hög tändning på mellan så det är inte så svårt att steka motorn om man fisåker.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: rotax tändsystem

Inlägg av moddlaren »

tackar då verkar det ju vara rätt bra till mc bruk för jag antar att en motard rullar betydligt lättare än en skoter i snö, om utväxling stämmer så kommer hon klara av ca 170-175 km vid ca 8500 rpm kanske något högre.

du råkar inte ha några mått på stator o svänghjul,, höjd och diameter.
jkruus
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: rotax tändsystem

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag har stator och svänghjul lösa. vilka mått ska du ha??
Dänniz 073-8447664
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: rotax tändsystem

Inlägg av moddlaren »

hej

dom måtten jag behöver är diametern/bredden och höjden på svänghjulet och diametern/bredden på tändplatta som monteras i fästena på motorn.

detta för att kunna avgöra om det finns en möjlighet att få plats med rotax systemet i yamaha motorn.

mvh
jkruus
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: rotax tändsystem

Inlägg av Dennis Öhman »

kan mäta nå, är från en 800 men är samma som från 440 storlekarna då man kan använda samma stator och svänghjul från 800 i 440, enda fördelen med 440 förutom tändkurvan som "KAN" vara vassare är att du slipper dess nyckeln..
"KAN" innebär att boxen kan vara backad eller avancerad i tändning. Det vet du endast om du går in med BUDS i boxen som måste sitta kabelhärvan under inläsningen.
BUDS är brp:s eget program för att läsa felkoder, släcka servicelampor etc i BRP produkter..
Väl inne i BUDS kan du labba lite med att plussa och minus på tändningen..
Har använt det i gamla jobbet i några år förut så jag vet hur det funkar..
Dänniz 073-8447664
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: rotax tändsystem

Inlägg av moddlaren »

Det låter som om du vet vad du talar om och jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få i detta då jag skälv inte vet ett dugg om snöskotrar förutom den gammla yamha limosine 440 som står i ladan sedan 15 år vi har ju inte snö här nere längre.

Anledningen att jag undrar över rotax tändningen är att med yamaha original tändning så kan jag inte få mer än 50-60watt till belysning o dyligt och när det är mörkt är det som att köra med fotogenlampa fram på hojen, rotaxen har ju ström i överflöd gämfört med yaman.
jkruus
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: rotax tändsystem

Inlägg av moddlaren »

Hej Dennis kunde du hjälpa mej med måtten på systemet?

mvh jerker
jkruus
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: rotax tändsystem

Inlägg av Johan Lindberg »

Nånstans har jag tändkurvorna i 440 och 800 på mailen skall jag göra ett försök att leta?
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: rotax tändsystem

Inlägg av moddlaren »

hej

som jag skrev är jag mycket tacksam för all info om systemen det är ju lite surt att lägga ett hög tusenlappar på fel grejor då jag har förstått att spolar i box måste vara samma annars brinner dom upp.

mvh
jkruus
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: rotax tändsystem

Inlägg av Dennis Öhman »

Jao,
svänghjulet
tjocklek 51mm
diameter 124-125mm, hade bara tumstock.
innerdim för statorn 105mm..
hålet för krysskilen 24mm.

statorn rymms ju mer eller mindre precis innuti så..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: rotax tändsystem

Inlägg av Dennis Öhman »

spolar i box??
Du kan ju göra om tillcohmed SDI systemet för att köra förgasare, kasta om 6-800 HO system hur du vill på dom motorerna och dom funkar kanon, samma 440 systemen bara montera direkt på 6-800or och ännu mer pulver än dess systemen,
Eller RS-arnas system som mer eller mindre är 440 system..
Dänniz 073-8447664
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: rotax tändsystem

Inlägg av moddlaren »

Kanon:-))

skall genast gå o mäta!! du skrev att du hade ett löst. om det skulle vara genomförbart är det något du skulle kunna tänka dej att sälja?

Eller vet du någon bra firma/skrot som man kan finna ett system på, allting blir troligen enklare då tändläge stämmer med staklängd, samt överflödet av watt ur systemet.


Fan vad allting låter enkelt :shock: :thumbright:

mvh
jkruus
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: rotax tändsystem

Inlägg av moddlaren »

spolar OCH box/cdi menade jag
jkruus
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: rotax tändsystem

Inlägg av moddlaren »

Ja då vet jag att det är möjligt att få plats med ett rotax Tändsystem i en yamaha yz250 motor lite pyssel och att fräsa bort lite material på ett par ställen men inget större bekymmer.

Tack Dennis för måtten det löste en del funderingar.

mvh
jkruus
Skriv svar