Bygga turbokit till RS vector

Allt inom snöskotrar
Jesper Eriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön nov 03, 2013 7:12 pm

Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av Jesper Eriksson »

Håller på och spånar i att snickra ihop ett turbokit till min vector, med frontmonterat aggregat. Jobbar som svetsare så konstrueringen är ingen större fara, det är bränslebiten jag inte är i hamn med ännu.

Förgasarna skall ju trycktätas, men hur? Vad jag läst om dessa fuggar (Keihin CVK) så behöver jag bara trycksätta flottörhuset via ett pitot-rör?

Har sneglat lite på MCX kiten som fanns att köpa tidigare, men inte hittat några detaljbilder över just förgasarna.
Det kanske är någon här som tillomed åker Vector turbo?

Ja men ös på med vad ni tror, så bistår jag med lite bilder!


Bild

Bild

Bild

Bild
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av Wikstrom »

Pitot-rör använder man vid 2-takts turbo för att få rätt skillnad i tryck mellan gasare o pipa (utöver laddtryck dvs)
tror inte de funkar på riktigt samma vis på förgasar turbo 4takt.., du borde ju kunna kolla på dom som bygger turbo på förgasar mc...
en bränsletrycks regulator för att matcha bränsletryck med laddtryck, sen trycksätta flottörhuset samt trottelkoppen
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av Dennis Öhman »

Du dopar förgasarna även i 4takts turbo på yama.. Se bara gamla r1 motorcyklarna med turbo..
Dänniz 073-8447664
Jesper Eriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön nov 03, 2013 7:12 pm

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av Jesper Eriksson »

Mitt recept ser ut såhär.

Td04 15g el 16t
Rostfritt hemknåpat grenrör
Rev-tank för mera plats åt turbo
Eget insug, intercooler sittandes ihop med insug(?) Fick förklarat för mig att pitot-röret bör sitta efter IC för att minska bludder vid övergång ifrån undertryck till övertryck.

Walbro el annan lämplig bränslepump.
Malpassi linjär regulator.
Aem Bredbandslambda.
Vad jag förstått så har Marklund laddat 0.5 utan kompsänkning på dessa maskiner?
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av stecka »

Ska kika lite om jag hittar någon info om detta ikväll. Men receptet låter bra även de med pitotröret.
Har en revtank liggandes om de är intressant?
Jesper Eriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön nov 03, 2013 7:12 pm

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av Jesper Eriksson »

Låter suveränt! Det är kompsänkningen jag är relativt orolig över, jag hinner inte med någon sån operation till i vinter.
Får åka på humana tryck i vinter istället.

Vart tar man ut olja till turbo? Har sett att endel användt "mag" kåpan för retur, men inte forskat i detta något själv..
bmw*alex
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: tis dec 29, 2009 1:21 am
Ort: Sundsvall

Re: Sv: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av bmw*alex »

Man ska ta vaccum/övertryck så tidigt man kan vid turbon! Pitotröret

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
Alexander lind

sundsvall

0762485272
Jesper Eriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön nov 03, 2013 7:12 pm

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av Jesper Eriksson »

Okej, jag har hört lite olika om det.. Men jag har ju inte testat något i praktiken, det finns säkert olika installationer som fungerat bra, men så nära insuget som möjligt känns ju bäst då man får lämpligen bör ha samma tryck där som strax nån millisekund vid förgasarna. Förstår du mitt resonemang?
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av stecka »

Ta olja från oljetryckskontakten och returen till svänghjulskåpan. Ladda runt 0.5 så ska de nog vara lugnt så länge du har bränsle.
Senast redigerad av stecka den ons nov 06, 2013 7:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av stecka »

http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php? ... highlight=

http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php? ... ight=pitot
http://www.ty4stroke.com/search.php?mode=results

Edit hittade lite fler länkar du kan kika på.

Edit 2 ser att de ej går att länka på sökresultat men sök i 4 stroke turbo/supercharge forumet å sök på pitot så hittar du lite matnyttigt

Där finns de lite iofs rx1 men en cylinder hit eller dit.
Jesper Eriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön nov 03, 2013 7:12 pm

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av Jesper Eriksson »

Vectorn verkar inte ha någon oljetryckskontakt.. Marklund verkar ta ut oljan via en adapter till filtret, men jag hittade en nippel på toppen där man verkar kunna plocka ut oljan. Läste att någon gjort det, tänkte testa med det.
Ska gå igenom länkarna du skickade stecka, på fredag med några kalla öl :-)
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av Moggemx »

Hade en vector med Mcx Kit på får nåt år sen, och vad jag kommer ihåg så var bara slangarna från flottörhusen ihop T-ade och gick till tryckboxen om jag inte minns fel..
Skulle fått tag i en monteringsanvisning till mcx kitet , då hade du haft all info där :)

Edit: Prova å höra med mcx om du hade kunnat få/köpa en gammal monteringsanvisning? (Kan ju säga att du fått tag i ett beggat kit men utan instruktioner eller nåt annars :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av stecka »

Ja Mcx brukar inte ha nåt problem att ge ut en mont.anvisning.
Lillnippeln i toppen fungerar oxå de vet jag att de finns turbobyggare till nytron som använder.
Jesper Eriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön nov 03, 2013 7:12 pm

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av Jesper Eriksson »

Härligt, har granskat länken du skickade. Ser ut som att mcx trycksätter fjuckarna genom pitotrrör av inkommande luft i insuget, anslutningen sitter precis i inloppet i insuget tycker jag mig se. Jag ska nog komma på nå bra där :)

Provstartade maskin idag när jag hade tagit bort pluggen i toppen, där kom de visst bra med olja. Ett problem mindre :)

Nu ikväll har jag monterat bort avgassidan, ska scanna av packningen och laserskära ut lite flänsar under nästa v :-)
capri
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: ons nov 10, 2004 6:23 pm
Ort: Tierp

Re: Bygga turbokit till RS vector

Inlägg av capri »

Jag har en RX1 med hembyggd midmount turbo och revtank.. ICn sitter ihop med tryckboxen, men med en kort rörbit emellan. I den sitter pitotröret. Just placeringen av pitot är väldigt känslig, och kan behöva en hel del utprovning för att få rätt blandning i alla lägen(min är fortfarande efter några vintrar inte riktigt hundra..
Sen behöver du tryck/vacuum till trottlarna från IC. Det brukar vara en slang ca 10 mm dia per förgasarpar, för att få tillräckligt snabb reaktion och jämn öppning på trottlarna.Vet dock inte vad som krävs på en trea. Jag skulle ha byggt med två slangar ihop-T-at till de tre förgasarna.

Hade jag byggt igen skulle jag kört med sprut som på bilarna jag byggt turbo på, betydligt lättare att få ordning på. Räkna med många timmar med munstycksbyten och ändringar innan den går bra i hela registret, om du ska bygga eget.
På RX1an behövs billet förgasarlock för plastlocken böjer sej och läcker vid tryck, så kanske inte är fallet på Vectorn, det vet jag inte.
Köp gärna en rev tank från SDI-modellen, då har du pumpen klar. Du behöver inte en lika kraftig pump som om du körde med sprut, eftersom du bara behöver övervinna laddtrycket.
Mattias F

Capri 2,9i Turbo
Impala cab 383 Turbo
Skriv svar