Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 5:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jan 07, 2015 11:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
Inlägg: 500
Ort: lindesberg
Halloj.Köpte mig nyss en Mach Z 800 -99 och har lite funderingar.Skotern går bara på 2 cylindrar.Stendöd i mitten. Nu har jag gjort lite service på den med nya insugningsgummin då dom såg bra torra ut.Förgasarna ligger i ultraljudstvätten för närvarande. Men det jag vet som var fel på den som sagt då jag köpte den och vid provkörning var att den inte gick på center cylindern..Jag har kollat gnistan på alla spolarna och tycker det är allmänt dålig gnista på dom och lite sämre på den i mitten.Ska det vara dålig gnista på tripplarna ? Nya stift är det.Vit gnista? 9kg i komp rakt över.. Tänkte på om statorn börjar ge upp eller om spolarna är slitna.
Nån som vet om gnistan ska vara vit och svag? Eller kan det bara var nån skitsak som taskig jord till spolarna att det blir vit gnista? Kommer att undersöka mer imorgon men ville som sagt kolla om nån känner igen dilemmat.. :roll:

_________________
Ett försök att föklara spelet brännboll för en amerikan:
In Sweden we have a game called "Burned balls"
First you hit the ball and then you run like hell while the others try to burn you!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 08, 2015 7:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1435
Ort: Timrå
Ett trix för att kolla gnista är att använda en vanlig stroblampa med sensorklämma runt den misstänkta cylinderns tändkabel. Den blinkar bara om du har gnista på den cylindern. Med klen gnista blinkar den när du lägger tändstiftet mot toppen, men orkar inte när det är kompression i cylindern.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 08, 2015 11:40 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
Inlägg: 500
Ort: lindesberg
Tackar för tipset.Det ska jag testa. :thumbright:

_________________
Ett försök att föklara spelet brännboll för en amerikan:
In Sweden we have a game called "Burned balls"
First you hit the ball and then you run like hell while the others try to burn you!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 08, 2015 5:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
Inlägg: 500
Ort: lindesberg
Funkade med stroben :thumbright:
Vart likadan gnista rakt över efter jag gjort rent kontaktstyckena.
Funderade över en annan sak.Ska det sitta jordfläta mellan motor och chassi? Sitter ingen på skotern vad jag kan se.Tänkte om det kan påverka gnistan i såna fall eller om det är jordat direkt ifrån tändssystemet standard så jordfläta är överflödig..Nån som vet?
Fortfarande svag gnista..

_________________
Ett försök att föklara spelet brännboll för en amerikan:
In Sweden we have a game called "Burned balls"
First you hit the ball and then you run like hell while the others try to burn you!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 08, 2015 7:20 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön aug 12, 2012 9:57 pm
Inlägg: 7
Knacka ihop elektrod-avståndet när du monterar nya stift mach-z skall ha endast 0,45mm elektrod-avstånd om avståndet är för stort brukar dom ha lust att "tappa" någon cylinder.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 08, 2015 10:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
Inlägg: 500
Ort: lindesberg
Tack för tipset.Knackade ner dom till 0,5..Tyckte jag läste det nånstans.Provar med det först.Nya tändhattar och gasvire imorgon sen provstart så får vi som den lever :roll:

_________________
Ett försök att föklara spelet brännboll för en amerikan:
In Sweden we have a game called "Burned balls"
First you hit the ball and then you run like hell while the others try to burn you!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 08, 2015 11:06 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Bjurholm
Tyvärr tycker dom att tändplattor är gott.

_________________
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 08, 2015 11:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
Inlägg: 500
Ort: lindesberg
Ok.Hur blir symptomen då? Stendöd.missar,orkeslös men går..Vad händer så man vet:) Går det att mäta lindningarna och isåfall mellan vilka kablar och vilket Ohm ska en frisk platta ha?

_________________
Ett försök att föklara spelet brännboll för en amerikan:
In Sweden we have a game called "Burned balls"
First you hit the ball and then you run like hell while the others try to burn you!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 10, 2015 9:59 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Bjurholm
Kan bli stendöd eller bara klen, har du vit gnista är ju risken stor att den är lat.
Sök reda på en rephandbok på nätet, där står värdena.

_________________
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010