Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 26, 2017 11:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor feb 05, 2015 3:19 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:27 am
Inlägg: 25
Ort: Luleå
Tjenare, funderar på att ta bort oljepumpen och blanda direkt med bensinen. Problemet är att pumpen trycker in olja till veven.
Jag vill inte gärna bara plugga anslutningarna.
Är det någon som har koll på hur mycket olja pumpen matar till veven?

Funderar på att antingen skaffa en liten elpump som bara matar veven alternativt köra med självtryck från olje behållaren.
Är det någon som har gjort nåt liknande och har lite tips?

_________________
Volvo S60 AWD -02


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 05, 2015 7:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Inlägg: 3248
Ort: Överkalix
Om du ska ta bort oljepumpen helt, och köra med olja i bensinen, så måste du borra kanaler från vevhuset till MAG och PTO lagren. Och sen måste du antingen ibland öppna och fylla olja vid olje/vattenpumps axeln, eller om du gör en täckplåt med slang anslutning till behållare typ som på RSarna..

_________________
Dänniz 073-8447664


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 05, 2015 7:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:27 am
Inlägg: 25
Ort: Luleå
Du tror inte självtryck från oljebehållaren skulle räcka som smörjning till lagrena?
Där pumpen sitter räcker det nog med ett täcklock, pumpen drivs av ett "flat mejsel spår" i ändan på vattenpumps axeln.
Det är torrt där, ingen olja. Den jätte billiga remmen som driver vattenpumpen sitter bakom magnapull kåpan.

_________________
Volvo S60 AWD -02


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 06, 2015 5:11 pm 
Offline
HK Performance

Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Inlägg: 1835
Ort: Lycksele
har då åkt med självtryck till lagren, fick till och med strypa oljan med lågfartsmunstycken

_________________
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 06, 2015 5:41 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:27 am
Inlägg: 25
Ort: Luleå
Låter ju positivt att självtrycket måste bromsas! Hur gick din maskin utan lågfartsmustyckena som strypning?

_________________
Volvo S60 AWD -02


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 18, 2015 8:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 14, 2007 8:55 am
Inlägg: 31
Ort: Jörn
Dennis Öhman skrev:
Om du ska ta bort oljepumpen helt, och köra med olja i bensinen, så måste du borra kanaler från vevhuset till MAG och PTO lagren. Och sen måste du antingen ibland öppna och fylla olja vid olje/vattenpumps axeln, eller om du gör en täckplåt med slang anslutning till behållare typ som på RSarna..


jag kör med borrade kanaler, har till och med en liten primer och behållare så att man kan ge den en liten hutt olja ifall man vill :revs:
Polaris hade inte den typen av vattenpumpsdrivning på den tiden som sagt, sitter monterad framför/utanpå magnapullen :)

_________________
//William Landin
Volvo 245 -88 B204L
Mercedes c250dt -97


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010