IQ 600RR hjälp.

Allt inom snöskotrar
Åjpel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: mån sep 03, 2007 12:52 pm
Ort: Falun

IQ 600RR hjälp.

Inlägg av Åjpel »

Halloj.
Finns det någon kunnig här som kan förklara detta med Variatorkit då ja själv inte kan något.
Köpte ett kit en gång och det va lite fjädrar och andra prylar i lådan. Lät en firma montera detta åt mig.
Är det en vetenskap att montera dessa grejer själv? Kan någon förklara vad alla grejer gör, fjädrar vikter etc? Nån rekomendation på vilket kit och hur det ska monteras?

Är faktist inte helt övertygad om att det blir så mycke bättre med variatorkit. Synpunkter på det?
Jag hade en gammal Edge 700 och jag lämnade in den för ombestyckning och montering av variatorkit(heelclicker), blev inte så imponerad av skillnaden.

Just nu är maskin(Polaris 600) original, vill ha en rappare maskin och tänker dreva ner den lite. Tips på Drevning?

Sen skulle jag vilja veta om nån här kan ge mig lite tips ang bestyckning. Som jag förstått det så går dom väldigt fett original.
zalsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: tor jan 19, 2006 7:06 pm
Ort: P-Town (Piteå)

Re: IQ 600RR hjälp.

Inlägg av zalsson »

Googla lite eller sök på snowmobile s forum så har du dina svar :)
Åjpel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: mån sep 03, 2007 12:52 pm
Ort: Falun

Re: IQ 600RR hjälp.

Inlägg av Åjpel »

Har googlat en del, men kan inte hitta nån som förklarar vettigt vad grejerna gör i ett variatorkit. Ser att vissa har den och den fjädern och vikten, men säger inte mig så mycke.
Hittar en massa olika trådar ang. bestyckning och drevning. Men ja va lite ute efter om nån har en väl fungerande maskin som man kan härma rakt av vad gäller bestyckning och drevning/kit.
zalsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: tor jan 19, 2006 7:06 pm
Ort: P-Town (Piteå)

Re: IQ 600RR hjälp.

Inlägg av zalsson »

Bestyckningen har att göra med ute temp och vilken höjd du kör på, möh, tex speedtech eller knr fixar variatorkit beroende på din kör stil och vad du vill åstadkomma, så slå någon av dom en signal.

Btw ingen rocket science att montera
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: IQ 600RR hjälp.

Inlägg av Johan Lindberg »

Är faktist inte helt övertygad om att det blir så mycke bättre med variatorkit. Synpunkter på det?
Tycker det är lite fel frågeställning, läser man på alla skoterforum så frågar folk, Vilka är dom bästa skidorna? Vilken är den bästa slutburken? Vilken matta är bäst?

Vad är du ute efter är den största frågan? När tillverkaren satt ihop skotern så har dom kanske tänkt bränsleekonomi och att den skall vara snäll att dra iväg från stilla stående.

Åkte en 440 crossmaskin förut, tillslag på 5800. Totalt klappkast för att starta från stillastående ute i pudret men helt klart kanon för att dra iväg fort i en crosstart.
Värdelöst att åka efter led om man inte fick hålla sitt tempo då man inte kunde åka på ingrepp i variatorn hela tiden vilket gjorde att de slira lite varje gång man fick släppa av å låta den före åka iväg lite, sönderslirad variator skiva var ett resultat efter 200mils ledåka, på en konsument maskin hade de varit kasst.

Så vad är du ute efter? en sak som ofta är gjort är lite snabbare backshift, att sekundären växlar tillbaks fortare så du har full varv/kräm när du släppt av å ger på gas igen.
Tillslagsvarv vill vissa ha lite högre än orginal medans andra gillar att kunna smyga iväg när man är i skogen å bökar.

Vad som ändrar vad är svårt att säga eftersom allt påverkar varandra å du säkert kan sätta i olika saker å ändå uppnå ungefär samma resultat. Därav de säljs kit där nån provat ut, dock är de inte säkert det är exakt du vill ha så medans det är bättre för en annan så kan det var sämre för dig.

Tyngre vikter i primären slungar ut fortare, sen har du formen på dom "rampen" som påverkar också.
Fjädern brukar vara progressiv ett tryck i början å ett i slutet, högre starttryck högre tillslag men fjäder påverkar väll också sen hur den håller emot slungkraften från vikten.
sen har du ju en sekundärvariator också med en helix där de finns olika vinklar för att styra hur den skall växla i samverkan med fjädern...

Så om det är BÄTTRE är en omöjligt utan att veta syftet, de är upp till den som använder grejjorna helt enkelt.
Skriv svar