Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 26, 2017 11:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dumpventil på avgassystem
InläggPostat: tis jan 19, 2016 12:57 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jan 19, 2016 12:38 am
Inlägg: 3
Nu har jag suttit och funderat väldigt längen på en tanke som slagit mig, och nu vill jag höra vad ni tror om denna (mest troligt korkade) idé. jag undrar ifall man kan stoppa en dumpventil på avgassystemet som man där efter kopplar till laddtrycket, för att motvärka för högt mottryck i avgassystemet eftersom att man inte vill ha högre mottryck än laddtryck i en 2-takt.
Tanken är inte att jag ska förlita mej på det här konstruktionen, utan mer som en försäkring.
Jag har ingen aning ifall ventilen tål den värme som bildas, men antar att jag kommer få svar på det också.

motorn är en polaris 700 utan avgasportar och turbon är en 16t ifrån en mitshubishi, ifall någon undrar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 19, 2016 3:59 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm
Inlägg: 341
en dumpventil och westgate är ju rätt lika varandra så använd en westgate så behöver du inte fundera på det, det andra har jag inte en susning om

_________________
Fredrik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 19, 2016 3:42 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jan 19, 2016 12:38 am
Inlägg: 3
Jo men en wastegate har jag ju för att reglera laddtrycket. Men en dumpventil skulle ju påvärkas mer av avgastrycket än en wastegate gör.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 19, 2016 4:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1430
Ort: Timrå
Wastegate med klen fjäder och laddtryck till undre porten. Då kommer den att stå öppen om du har laddtryck som övervinner fjädertrycket.

Varför skulle en dumpventil påverkas mer? Och hur hade du tänkt koppla den? Du har ju knappast vakum att öppna med samtidigt som du har laddtryck...

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 19, 2016 9:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Om du ska dumpa mottrycket om de blir för högt kan du ju ta en wastegate me laddtryck uppe och mottryck nere sen hyfsat klen fjäder då upptar den ju så fort mottrycket börjar jaga ikapp laddet:)


Mvh Max


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 19, 2016 9:36 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jan 19, 2016 12:38 am
Inlägg: 3
Ojdå. Har varit helt insnöad på interna wastegates och uteslutit externa ur min tankegång helt och hållet. klart man ska använda en extärn wg istället för en dump på ett avgassystem [FACE WITH TEARS OF JOY] nu får jag sätta mej och skämmas med dumstruten på huvudet [FLUSHED FACE]

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010