Dumpventil på avgassystem

Allt inom snöskotrar
rackel
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 19, 2016 12:38 am

Dumpventil på avgassystem

Inlägg av rackel »

Nu har jag suttit och funderat väldigt längen på en tanke som slagit mig, och nu vill jag höra vad ni tror om denna (mest troligt korkade) idé. jag undrar ifall man kan stoppa en dumpventil på avgassystemet som man där efter kopplar till laddtrycket, för att motvärka för högt mottryck i avgassystemet eftersom att man inte vill ha högre mottryck än laddtryck i en 2-takt.
Tanken är inte att jag ska förlita mej på det här konstruktionen, utan mer som en försäkring.
Jag har ingen aning ifall ventilen tål den värme som bildas, men antar att jag kommer få svar på det också.

motorn är en polaris 700 utan avgasportar och turbon är en 16t ifrån en mitshubishi, ifall någon undrar.
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Dumpventil på avgassystem

Inlägg av Ferken »

en dumpventil och westgate är ju rätt lika varandra så använd en westgate så behöver du inte fundera på det, det andra har jag inte en susning om
Fredrik
rackel
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 19, 2016 12:38 am

Re: Dumpventil på avgassystem

Inlägg av rackel »

Jo men en wastegate har jag ju för att reglera laddtrycket. Men en dumpventil skulle ju påvärkas mer av avgastrycket än en wastegate gör.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Dumpventil på avgassystem

Inlägg av JoBy »

Wastegate med klen fjäder och laddtryck till undre porten. Då kommer den att stå öppen om du har laddtryck som övervinner fjädertrycket.

Varför skulle en dumpventil påverkas mer? Och hur hade du tänkt koppla den? Du har ju knappast vakum att öppna med samtidigt som du har laddtryck...
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Dumpventil på avgassystem

Inlägg av maxn51 »

Om du ska dumpa mottrycket om de blir för högt kan du ju ta en wastegate me laddtryck uppe och mottryck nere sen hyfsat klen fjäder då upptar den ju så fort mottrycket börjar jaga ikapp laddet:)


Mvh Max
rackel
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 19, 2016 12:38 am

Re: Dumpventil på avgassystem

Inlägg av rackel »

Ojdå. Har varit helt insnöad på interna wastegates och uteslutit externa ur min tankegång helt och hållet. klart man ska använda en extärn wg istället för en dump på ett avgassystem [FACE WITH TEARS OF JOY] nu får jag sätta mej och skämmas med dumstruten på huvudet [FLUSHED FACE]

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skriv svar