Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,
Postat: mån jan 30, 2017 12:49 pm
Egentligen inte en Skoter relaterad fråga, men jag tänkte att kunskapen finns här.
Fordonet i fråga är en Yamaha RD 350 LC YPVS. Den har en kusin som heter Banshee, en Quad racer, som har massor med trevliga trimprylar. Vevaxlar med olika slaglängder och cylindrar med olika borrning, självklart i olika kombinationer.
Erfarenhet från cross och för den delen andra motorcyklar så är nästan alla motorer kvadratiska, 2-t alltså, samma slag som borr.
Men dom här Yamaha-motorerna är förhållandevis kortslagiga. Borr 64 slag 54 orginal.
Vevaxlar finns som är 4, 7, 10, 16 mm längre än orginal. Cylindrar är det 68 och 73mm som är dom vanligaste. Finns ytterligare storlekar också.
7mm veven (61 i slag) kan man montera i med smärre justering av vevhuset. 10mm och längre kräver svetsning då man fräser hål i vevhuset.
Vinner man överhuvudtaget någonting på att gå på längre slag på en 2 takt?
500cc är ju en "Frän" volym just för motorcykel. B 73 och slag 61 x 2 cyl =500cc
Men en MC ska ju helst varva lite om man vill vara "GP500 replika" så 58 i slag och 30cc mindre kanske inte spelar så stor roll...
Eller ska man gå på mer slag för att få de mer kvadratisk och nöja sig med 68 i borr
Hur ska man tänkta? Vill gäran hamna på +100hk
Har kört några 500-crossar väldigt brutala. Svåra att köra då det är svårt att ge lagomt lite gas för att få fäste.... Stor volym kanske inte är så kul ändå!!!
Mats
Fordonet i fråga är en Yamaha RD 350 LC YPVS. Den har en kusin som heter Banshee, en Quad racer, som har massor med trevliga trimprylar. Vevaxlar med olika slaglängder och cylindrar med olika borrning, självklart i olika kombinationer.
Erfarenhet från cross och för den delen andra motorcyklar så är nästan alla motorer kvadratiska, 2-t alltså, samma slag som borr.
Men dom här Yamaha-motorerna är förhållandevis kortslagiga. Borr 64 slag 54 orginal.
Vevaxlar finns som är 4, 7, 10, 16 mm längre än orginal. Cylindrar är det 68 och 73mm som är dom vanligaste. Finns ytterligare storlekar också.
7mm veven (61 i slag) kan man montera i med smärre justering av vevhuset. 10mm och längre kräver svetsning då man fräser hål i vevhuset.
Vinner man överhuvudtaget någonting på att gå på längre slag på en 2 takt?
500cc är ju en "Frän" volym just för motorcykel. B 73 och slag 61 x 2 cyl =500cc
Men en MC ska ju helst varva lite om man vill vara "GP500 replika" så 58 i slag och 30cc mindre kanske inte spelar så stor roll...
Eller ska man gå på mer slag för att få de mer kvadratisk och nöja sig med 68 i borr
Hur ska man tänkta? Vill gäran hamna på +100hk
Har kört några 500-crossar väldigt brutala. Svåra att köra då det är svårt att ge lagomt lite gas för att få fäste.... Stor volym kanske inte är så kul ändå!!!
Mats