Sida 1 av 1

Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Postat: mån jan 30, 2017 12:49 pm
av mats757
Egentligen inte en Skoter relaterad fråga, men jag tänkte att kunskapen finns här.
Fordonet i fråga är en Yamaha RD 350 LC YPVS. Den har en kusin som heter Banshee, en Quad racer, som har massor med trevliga trimprylar. Vevaxlar med olika slaglängder och cylindrar med olika borrning, självklart i olika kombinationer. :roll:

Erfarenhet från cross och för den delen andra motorcyklar så är nästan alla motorer kvadratiska, 2-t alltså, samma slag som borr.
Men dom här Yamaha-motorerna är förhållandevis kortslagiga. Borr 64 slag 54 orginal.
Vevaxlar finns som är 4, 7, 10, 16 mm längre än orginal. Cylindrar är det 68 och 73mm som är dom vanligaste. Finns ytterligare storlekar också. :thumbright:

7mm veven (61 i slag) kan man montera i med smärre justering av vevhuset. 10mm och längre kräver svetsning då man fräser hål i vevhuset.
Vinner man överhuvudtaget någonting på att gå på längre slag på en 2 takt?
500cc är ju en "Frän" volym just för motorcykel. B 73 och slag 61 x 2 cyl =500cc
Men en MC ska ju helst varva lite om man vill vara "GP500 replika" så 58 i slag och 30cc mindre kanske inte spelar så stor roll...
Eller ska man gå på mer slag för att få de mer kvadratisk och nöja sig med 68 i borr
Hur ska man tänkta? Vill gäran hamna på +100hk :mrgreen:

Har kört några 500-crossar väldigt brutala. Svåra att köra då det är svårt att ge lagomt lite gas för att få fäste.... Stor volym kanske inte är så kul ändå!!! :doh:

Mats

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Postat: ons feb 01, 2017 10:18 am
av Kadett4wd
Jag har strokat ned en kawa kx250 motor till 61.1mm slag och 66.4mm borr (211.6cc)
Den har jag toppeffekt vid 11700rpm
Så 61mm slaglängd kan fortfarande varva.
Jag har 2.24 i stake/slag förhållande för att den inte ska döda sig själv, jag hade gärna haft 2.3 men hittade ingen längre stake.

Mer slaglängd ger dig mer 'tidarea' spolkanalerna är öppna, det kan ge ett kraftigt tillskott.
Och i kombination med längre stake ger det dig än mer tidarea.
Jag har 200 i avgasduration samt 138 i spolduration.
Trots denna höga duration har jag ~40hk redan vid 8000rpm och över 60hk vid peak(62.16).
12500rpm är motorn död, hela 15hk där *S* (planerat, för den ska överleva ett tag)
Motorn är långt ifrån färdigtunad och jag förväntar mig ca 5hk till då den trivs.
(allt är hjul hk)

Så samma kombo x2 skulle ju kunna bli en apfrän hoj ;)

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Postat: mån feb 06, 2017 8:21 am
av mats757
Låter intressant... men borde inte en kort vevstake ge mer "tid" när kolven är nere? Eftersom att vändningen i ÖD går fortare, så borde den gå motsvarande långsammare i ND.... Kanske har otrur när jag tänker.

Dock ser jag bara fördel att ha lång vevstake för att få lite livslängd på maskinen.

Vilket fall verkar det lite klurigt med geometrin på 2-t. inte alls lika enkelt som på 4-t.
Jag får helt enkelt prova mig fram.

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Postat: mån feb 06, 2017 10:38 am
av Kadett4wd
Är nog jag som har otur då jag tänker *S*
Men fördelen isåfall blir att de tål väldigt med duration eftersom det går fortare =)

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Postat: mån feb 06, 2017 5:55 pm
av DreRacing@
mats757 skrev:Låter intressant... men borde inte en kort vevstake ge mer "tid" när kolven är nere? Eftersom att vändningen i ÖD går fortare, så borde den gå motsvarande långsammare i ND.... Kanske har otrur när jag tänker.
nej det måste bli precis samma tiden på vändingen uppe ock nere. tiden tas inn på kolv accelrationen.

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Postat: tor feb 23, 2017 6:06 am
av Kadett4wd
En liten filmsnutt då jag tomvarvar lite ;)
https://www.facebook.com/patrick.wetter ... 061714475/

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Postat: mån feb 27, 2017 1:25 pm
av JoBy
DreRacing@ skrev:
mats757 skrev:Låter intressant... men borde inte en kort vevstake ge mer "tid" när kolven är nere? Eftersom att vändningen i ÖD går fortare, så borde den gå motsvarande långsammare i ND.... Kanske har otrur när jag tänker.
nej det måste bli precis samma tiden på vändingen uppe ock nere. tiden tas inn på kolv accelrationen.

Jag håller inte med.

Två extremfall:

1) Oändligt lång vevstake ger en perfekt sinusrörelse som är symetrisk uppe och nere.

2) Extremt kort vevstake = halva slaglängden. Om det nu var möjligt så skulle kolven tillbringa halva vevaxelvarvet (nedre) i nedre vändpunkten. Hela slaglängden skulle ske under det andra (övre) halva vevaxelvarvet.

Re: Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Postat: mån feb 27, 2017 6:50 pm
av DreRacing@
jag håller med JoBy