2 takt, varm vs kall pipa
Postat: ons jan 08, 2020 6:43 pm
Hej,
Har problem med att skotern tappar effekt efter att jag kört jämn gas länge. EGT är ca 650° vid halv gas.
Märks väldigt tydligt att motorn är rappare när motor/pipa är "kall" dvs om jag kört just över inslagsvarv en stund och ger full gas.
Motorn tappar heller inte effekt när jag håller full gas länge. Då ligger EGT kring 590°.
Jag ska försöka justera bort den snåla gången vid halv gas men jag undrar om min teori kan stämma att pipans effektiva område flyttas högre upp i varv när pipan är riktit varm?
Är det möjligt att svetsa om pipan för att flytta ner det effektiva området eller är det omöjligt att veta utan att bromsa motorn?
Det är en polaris 600HO portad av PF racing. Före portningen hade jag inga problem fast den gick rätt varm vid halvgas då också.
Mvh. Christoffer
Har problem med att skotern tappar effekt efter att jag kört jämn gas länge. EGT är ca 650° vid halv gas.
Märks väldigt tydligt att motorn är rappare när motor/pipa är "kall" dvs om jag kört just över inslagsvarv en stund och ger full gas.
Motorn tappar heller inte effekt när jag håller full gas länge. Då ligger EGT kring 590°.
Jag ska försöka justera bort den snåla gången vid halv gas men jag undrar om min teori kan stämma att pipans effektiva område flyttas högre upp i varv när pipan är riktit varm?
Är det möjligt att svetsa om pipan för att flytta ner det effektiva området eller är det omöjligt att veta utan att bromsa motorn?
Det är en polaris 600HO portad av PF racing. Före portningen hade jag inga problem fast den gick rätt varm vid halvgas då också.
Mvh. Christoffer