Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 10:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör nov 11, 2017 4:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1223
Ort: Varberg
Som titeln säger, är det godkänt (SFRO/ Bilprovningen) att kapa bort fästena för org. bromsok på en bakaxel och svetsa dit nya?

Man kan ju tycka att det borde vara ok med tanke på att man får svetsa dit alla andra fästen, momentarm, fjäderskålar och dämpare, utan att göra ett förstörande prov..
Axeln är inget exotiskt, en vanlig 1031.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 8:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1223
Ort: Varberg
Klipper in svaren från Rejsa.nu, dom är lite snabbare i svängarna... :hey: :hihi: :lol: (Mycket kul..)

Ja...kan man bygga fästen i svetsbart material, och helst svetsa i axelrören, så brukar det inte vara några problem.

Behöver man svetsa i "gjutgods" kan man behöva kolla vilket tillsatsmaterial och svetsmetod som är lämpligt.

Gustaf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tackar för svaret.
Om inte fästet ska bli onödigt krångligt så är det nog lämpligast att svetsa i det i axeländen som är i gjutgods, Google säger gjutstål i Danas axlar?, hur ser "bevisbördan" ut vid en eventuell diskussion vid registreringsbesiktningen?
Räcker det att säga att man har svetsat med den och den pinnen eller är det mer djuplodande svar än så som krävs?

/David
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Normalt sett är det OK om man kan visa upp svetselektroden man använt, gärna tillsammans med specifikation på den. Jag skulle också rekommendera att man gör och dokumenterar ett svetsprov i gjutstålet, lika mycket för din egen skull, så man inte behöver vara så orolig för att det brister.

Gustaf

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 15, 2017 10:52 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 737
Viktigt att tänka på är att när du svetsar i axelröret så slår det sig alltid, mer eller mindre. Vilket kan resultera i att lagerläget inte är parallellt och i linje med difflagerlägena. Att svetsa ute i axeländen kan deformera rundheten på hjullagerläget. Båda dessa saker kan skapa problem med hållbarheten på hjullagerna och du kan få underliga hjulvinklar på bakhjulen.

Det är viktigt att sätta upp axelhuset i en jigg efter arbetena och kontrolera att axelhuset fortfarande är rakt.

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 19, 2017 11:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 151
Ort: Järfälla Stockholm
Svetsade nyligen dit okfästen på min axel. Lager och drivaxlar gick lätt i efter svetsning så slog sig nog minimalt.
Bild

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 8:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1223
Ort: Varberg
Nova Jörgen: Yes, jag är med på detta. Vinkelförändringen är nog inte en faktor så långt ut på axeln, men förstår vad du menar. Jag har ju svetsat på fjäderskålar och fästen för krängningshämmare med. Axeln har ju sannolikt slagit sig mer eller mindre av denna svetsningen, men det är en risk jag har varit beredd att ta. Man får lägga ribban någonstans.
Av ren nyfikenhet, hur ser din jigg ut? Låser du axeln över axelrören eller hur ser uppspänningen ut?

Robban76: Svetsat med MAG? Vad är det för ok?

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 8:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 151
Ort: Järfälla Stockholm
Jo svetsar med mig/mag sålde tigen. Det är några Ford ok köpte de beggade. Har slagit på nr någon gång men minns inte vad jag hittade :)
När jag svetsade dit 4-link plattorna drog jag 360 grader för det inte skulle slå sig allt för mycket. Märkte inte av något slag vid montering av drivaxlar.
Tänkte först lägga 360 grader igen när jag svetsade okfästena. Men provade utan och det gick ju bra. Som du säger så är det långt ut på axeln så slaget påverkar mindre.

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 9:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1024
Ort: Torpshammar
Det är så lite som det slår sig så det påverkar nog inget annat än psyket. Skulle byta axelrör på en cheva astro en gång när jag jobbade på verkstad och den var säkert 30-40mm krokig och den gick utan problem annat än att den åt däck. Tyvärr vart det inget byte då de hade fått hem fel och sen rann det nog ut i sanden.
Man kan ju rikta axelrör lite grann genom att värma på rätt ställen och kyla och det ska till ganska mycket värme flera ggr för att få de att röra sig mätbart.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010