Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör nov 18, 2017 10:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör nov 11, 2017 4:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1222
Ort: Varberg
Som titeln säger, är det godkänt (SFRO/ Bilprovningen) att kapa bort fästena för org. bromsok på en bakaxel och svetsa dit nya?

Man kan ju tycka att det borde vara ok med tanke på att man får svetsa dit alla andra fästen, momentarm, fjäderskålar och dämpare, utan att göra ett förstörande prov..
Axeln är inget exotiskt, en vanlig 1031.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 8:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1222
Ort: Varberg
Klipper in svaren från Rejsa.nu, dom är lite snabbare i svängarna... :hey: :hihi: :lol: (Mycket kul..)

Ja...kan man bygga fästen i svetsbart material, och helst svetsa i axelrören, så brukar det inte vara några problem.

Behöver man svetsa i "gjutgods" kan man behöva kolla vilket tillsatsmaterial och svetsmetod som är lämpligt.

Gustaf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tackar för svaret.
Om inte fästet ska bli onödigt krångligt så är det nog lämpligast att svetsa i det i axeländen som är i gjutgods, Google säger gjutstål i Danas axlar?, hur ser "bevisbördan" ut vid en eventuell diskussion vid registreringsbesiktningen?
Räcker det att säga att man har svetsat med den och den pinnen eller är det mer djuplodande svar än så som krävs?

/David
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Normalt sett är det OK om man kan visa upp svetselektroden man använt, gärna tillsammans med specifikation på den. Jag skulle också rekommendera att man gör och dokumenterar ett svetsprov i gjutstålet, lika mycket för din egen skull, så man inte behöver vara så orolig för att det brister.

Gustaf

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 15, 2017 10:52 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 737
Viktigt att tänka på är att när du svetsar i axelröret så slår det sig alltid, mer eller mindre. Vilket kan resultera i att lagerläget inte är parallellt och i linje med difflagerlägena. Att svetsa ute i axeländen kan deformera rundheten på hjullagerläget. Båda dessa saker kan skapa problem med hållbarheten på hjullagerna och du kan få underliga hjulvinklar på bakhjulen.

Det är viktigt att sätta upp axelhuset i en jigg efter arbetena och kontrolera att axelhuset fortfarande är rakt.

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010