Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 12, 2017 8:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tis aug 08, 2017 4:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 510
Nu förstår jag inte vad du säger, det är väl asballt med en bil som skjuter ifrån snyggt vid gaspådrag ;)

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor okt 05, 2017 6:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6108
Ort: Linköping
Om man skulle bygga en torque arm som på den andra bilden i början av tråden, som går under kardanstången och således inte kan vara speciellt hög i profil. Hur skulle man dimentionera den då?
Skulle tex. 40x40x3 kunna vara ett vettigt utgångsläge?

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: lör nov 25, 2017 8:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 761
Ort: Skåne Kristianstad
Håller på med mitt bygge men inte gjort något på hela sommaren :P men ska på den nu :) fundera lite hur blir det om man bockar rören på armen så man flyttar in det mot mitten av bilen .. såna fall kan man ha längre stag som alla säger är bästa att ha .. för annars blir staget drygt 100mm kortare än volvo 740 har.. så armen o under bärarma kommer bli lika långa.. För o nackdelar tack :)

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: ons nov 29, 2017 8:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 843
Ort: bjursås
Hej på er om jag får lägga mig i så skulle jag göra moment staget så lång som möjligt .
Med moment armen så får du en kraft rakt upp i infästnings punkten.
En sak som man ska tänka på är att du får en negativa krafter vid motor broms bara så att man tänker på det när man konstuerar fästet i balken.
Ju kortare du gör armen ju mer lyfter du bakänden på karossen och det är det sista du vill göra.
Genom att montera den i växellåds balken så hjälper du bilen att lyfta i fram kant och på det sättet flytta vikten till bakaxeln = mer fäste/tryck på bak däcken.
Ett problem med 740/940 moment staget va att folk inte bytte stötdämpare när dom monterade moment stag och då får du (med mycket effekt) ett mycket hårt i islag av däcken och du komprimerar ihop däcken så hårt att du får tendensen att du tappar fäste nästan direkt , hugger sedan släpper och bilen blir att stutsa fram på banan.
Däcken komprimeras i hop hårt och när effekten minskar så fjädrar däcken isär samma som när du sparkar i väg en fotboll så får du en rekyl.
Ett sätt att motverka det är att montera på hårdare stöt dämpare så man bromsar separationen då lugnar man ner bakaxeln reaktionen gärna justerbara).
Det kan räcka med gas rally stöt dämpare (det åkte jag med).
Det låter konstigt men däcken får inte slå i för hårt då slår däcken loss .
Det är bättre att göra dom undre länk armarna justerbara som en halv undre 4-link i den månen man kan.
Ett sätt om man inte kan ändra länk armarna så kan man höja eller sänka bilen då flyttar man instant center.
Genom att sänka då flyttar man fram IC och höja då kommer IC bakåt (lutningarna på länkarmarna).
På vår Escort så hade vi 1,44 60 foot med moment arm som var monterad i växellåds balken på 8,5x23 slicks.
IC=instant center.
Hoppas att detta kan vara till hjälp.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: ons dec 06, 2017 11:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Inlägg: 37
Ort: Karlskoga
Jag åker en -98 Camaro. På den sitter det momentarm.
Har suttit och läst en stund nu, om moment arm eller torque arm (TQ).

Som jag förstår det så kan man flytta IC på 2 sätt. Ändra vinkeln på undre länkarm eller längd på TQ.
Men varför vill man ändra vinkeln på TQ? Har sett att en del säljer främre fästen med fler hål (ungefär så som Magistern gjort sitt främre fäste).

_________________
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: ons dec 06, 2017 11:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 843
Ort: bjursås
Momentarmen flyttar man inte men genom att höja bilen så "flyttar man upp undre främre länkarms fästet" och på det sättet hjälper man till att flytta bak IC ett bättre sätt vore att ha den nedre länkarmen fullt justerbar som en 1/2 4-link undre staget) så har jag byggt på PVn vi bygger nu.
Det är ett bra sätt om man inte vill kapa upp golvet för en 4-link.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor dec 07, 2017 9:11 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Inlägg: 37
Ort: Karlskoga
Att vinkeln på undre länkarm ändras vid höjdjustering är jag med på.
Så varför erbjuds det justeringsmöjligheter på främre TQ fästet? http://umiperformance.com/catalog/index ... cts_id=206

Är det för att kunna göra större ändringar på bakaxelvinkeln eller är det en psuedo justering?

_________________
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Momentarmsbygge
InläggPostat: tor dec 07, 2017 1:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 843
Ort: bjursås
Ja det verkar som det är en annan typ av justering av pinjong vinkeln ???
Annars vet jag ej !
Det enda vi justerade i bakvagnen va att vi höjde/sänkte bilen , stötdämparna , pinjong vinkeln behövde aldrig göra något annat.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010