Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jan 17, 2018 1:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spårvidd ombyggtfordon
InläggPostat: lör jan 13, 2018 9:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 168
Ort: Järfälla Stockholm
Håller på med ett projekt som ska reggas som ombyggtfordon.
Bilen är en mustang 68 som har en spårvidd på 1473 original.
Som det ser ut nu så har jag 1350 bak, ska troligen ökas till omkring 1400. Fram har jag 1450.
Har läst information på nätet att det får skilja 50 mellan fram och bak om man har diffbroms. Vet ej om detta stämmer.
Går man slaviskt efter vad bilen har för original vidd?

Dimension på däcken om det har någon betydelse är följande.
Fram 245/30-20
Bak 345/30-20

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spårvidd ombyggtfordon
InläggPostat: mån jan 15, 2018 8:08 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2434
Ort: Skellefteå
Det finns egentligen inga fasta regler alls.

Till att börja med, om man ändrar spårvidd på en axel genom att byta axel/hjulupphängning, eller bygga om den, så finns det egentligen ingen koppling till vad bilen hade för spårvidd original. Däremot bör man inte öka spårvidden för mycket genom att bara använda fälgar med lägre ET eller spacers. Då ökar man ju belastningen på hjullager med mera.

När det gäller skillnad i spårvidd fram/bak så finns en rekommendation på max 50 mm skillnad om man har diffbroms. Men det är bilens uppförande som avgör slutligen.

Generellt sett bör en bil som är framtung ha bredare spårvidd fram än bak, 1-5% bredare brukar vara bra. Så lägger du dig på 1450 mm fram och 1400 bak är du ju rätt nära.

Man kan också tänka på att det finns en gammal gräns för skillnad i sektionsbredd mellan fram- och bakdäck, max 100 mm. Där ligger du ju precis på den gränsen idag.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spårvidd ombyggtfordon
InläggPostat: mån jan 15, 2018 12:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 168
Ort: Järfälla Stockholm
Tackar för detta svar då är jag inte helt fel ute. Var inte direkt billigt detta inköp och fälgar bak ska även breddas (inåt) så kostnaderna fortsätter :)

Framvagnen är från en Corvette C4 (länkarmar och spindel) denna hade ET32 original med 8,5" fälg dessa har ET35 på en 8.5" fälg.
Bakaxeln är en 9" truckaxel med de stora lagren, upphängd i 4-link. Fälgarna kommer få ett ET på runt 160. En spacer på ca 20 mm kommer monteras på var sida.
Så det blir väl då ett ET på 140 bak eller tänker jag fel här?


Ibland har man tur när man inte har kollat upp allt innan man köper. Min SFRO bok är tryckt 1993 så den är inte riktigt uppdaterade upplaga 5 har jag för mig.

Ligger jag för nära 100mm gränsen så får jag väl byta framdäcken.

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spårvidd ombyggtfordon
InläggPostat: tis jan 16, 2018 8:34 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2434
Ort: Skellefteå
Framvagnen låter vettigt men bakvagnen låter mer udda.

ET på 160 låter extremt, hur bred är axeln? Varför dessa extrema mått? Och är det positivt ET (navytan närmare fälgens yttersida) eller negativt ET (navytan närmare fälgens baksida)?

Utan att ha detaljanalys klar tror jag det blir en bättre konstruktion på fälgen om man håller sig runt "normala" ET mellan kanske 25 och 50-60 mm.

En annan utmaning med breda bakhjul är att om karossen är relativt smal kan det bli svårt att bygga en fungerande hjulupphängning. Hade du haft senaste bygghandboken :-) så hade du kunnat läsa om våra rekommendationer när det gäller bredd mellan fyrlänkstagen. Börjar man med "rent papper" (dvs helt nykonstruerad bil) bör man ha 1000 mm mellan stagen. I en befintlig bil brukar det vara svårt att nå men "så brett som möjligt" är då grundregeln. Kommer man under nånstans runt 750 mm brukar det vara källa till diskussion vid gatreggning.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spårvidd ombyggtfordon
InläggPostat: ons jan 17, 2018 12:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 168
Ort: Järfälla Stockholm
4-link stagen sitter på ett cc mått runt 950-970 mm de sitter på utsidan av "rambalkarna"

Bakaxeln är om jag minns rätt 1570 mm skiva till skiva.
Byggde axeln efter tidigare Corvette fälgar 10*19 ET 79 men köpte för stora frambromsar då passade inte fälgarna 18"
Så nya fälgar och däck har köpts in. Bygger man under lång tid så hinner man ändra sig många gånger :)

Det är ett positivt ET på fälgarna.

Lägger in några bilder hoppas de syns.

Fästet på axeln för panhardstaget är inte klart på bilden.

Bild

Bild

Bild


Bild

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spårvidd ombyggtfordon
InläggPostat: ons jan 17, 2018 1:04 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5156
Ort: Lykksällä
Alltså om du har tex 12" breda bakfälgar kommer väl navet att vara utanför fälgen om du har ET160? Eller tänker jag fel?

Är inte så att det är typ 6" backspacing?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spårvidd ombyggtfordon
InläggPostat: ons jan 17, 2018 1:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 168
Ort: Järfälla Stockholm
Kan ha räknat fel. Fälgen är idag 20x8,5 ET45 och kommer breddas till ca 20x13 allt breddas på insidan.

Ritade upp det lite fort i cad, se bild om den visas. ET blir nog 102mm och ett backspace på 267mm ca 10,5"
La nog till hela breddning på ET när jag tänkte första gången :)

Bild

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010