Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre aug 17, 2018 11:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jul 19, 2018 6:05 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 79
Ort: Torslanda
Jag ska flytta panhard-staget på en 140 bakaxel behöver man vara orolig för att den ska slå sig? alltså bara kapa bort stagets fäste i axeln och bygga ett nytt med annan position. Tänker att jag lämnar bakaxel helt ihop monterad så drivaxlar är på plats och ser till att det inte drar sig?

mvh

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Senast redigerad av jompazx ons aug 01, 2018 7:41 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta panhardstag
InläggPostat: sön jul 22, 2018 4:23 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 84
Ort: Uppsala
Du kan nog kallt räkna med att axeln slår sig. Om du har drivaxlarna i eller inte lär inte påverka alls. För att dra den rak igen får du väl göra liknande svetsar på motsatta sidan axeln sett från panhardfästet.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta panhardstag
InläggPostat: tis jul 24, 2018 4:27 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 79
Ort: Torslanda
Vad händer om bakaxeln blir krokig? snedbelastning av lagren?

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta panhardstag
InläggPostat: tis jul 24, 2018 9:49 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 84
Ort: Uppsala
Lagren tar nog inte farligt mycket stryk. Det som händer är att bakaxelröret böjs lite bakåt. Då får drivaxeln en liten vinkel mot diffen. Kanske inte det största problemet om böjningen är måttlig. Dessutom får axeln lite toe-out. Det är inte alls önskvärt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta panhardstag
InläggPostat: ons jul 25, 2018 7:22 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 171
På en bakhjulsdreven bil er det ønskelig med toe inn. Toe out gjør bilen nervøs og vanskelig å kjøre på grensen.
Vær også klar over at høyde innfestingspunktene panhardstaget påvirker roll-center. Ved normal kjøring landevei har det minimal betydning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta panhardstag
InläggPostat: ons jul 25, 2018 10:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1423
Ort: Vällingby
Med ett watt-länkage behöver du ju inte svetsa i axelrören utan bara i diffkåpan...
Dock krävs ju ett extra fäste i chassit.
Men kanske ett alternativ?

_________________
BildBild


Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta panhardstag
InläggPostat: tor jul 26, 2018 10:39 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 79
Ort: Torslanda
Planen är nu att bygga fästet för panharden på bärarmsfästet samt det forna panahard fästet. alltså svetsar inget i axelröret utan bara i saker som är svetsade i axelröret. kan lägga upp en bild när det klart. detta är för att jag ska sätta panhardfästet tämligen långt ut åt höger vid högra pinjong vinkel staget och kan därför inte svetsa på motsatta sidan för att rikta upp det. hur gör dom på fabriken? dom sätter väl självklart i jiggar men det är ju mycket svets och borde det inte dra sig i ögonblicken man släpper loss axeln från jiggen.

när det gäller wattlänk så är det ett lätt övervägt alternativ. detta är ingen banbil med lång fjädrings osv då är det inte så stora vinster med wattlänken om jag förstått det hela rätt. och hur är det i kombo med en i övrigt original volvo 140 bakvagn? det ska väl kombineras med 4 länk? Det är också skönt att slippa den extra fäst punkten den ursprungliga anledningen till att panharden flyttas är för att det redan är trångt sedan är det en bonus att man kan sätta det som det ska sitta det sitter fel på volvo 140!. största faktorn är att det är gratis, enkelt och blir snabbt klart. kostar inte en krona att flytta panharden och bara bygga om det till justerbart.

mvh!

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flytta panhardstag
InläggPostat: tor jul 26, 2018 2:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4674
Ort: Boden
Wattlänk behöver inte kombineras med något annat för att vara en stor vinst. Ganska trevligt när det slutar vifta på svansen när det fjädrar ;-)

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 01, 2018 10:41 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 79
Ort: Torslanda
Ska också bygga om panhardstaget och pinjongvinkelstangen(heter de det? dom små stagen) till justerbart. ytter diametern på samtliga stag 25mm utvändigt jag har inte kapat upp dom än så är osäker på godstjockleken men hoppas på att kunna använda m22x1 alternativt m20x1 om m22 inte ryms i vettig kvalitet. blir det stöddigt nog? för både panharden och "pinjongvinkelstagen"? med 1mm stigning då får man ju 0.5mm steg i justering då måste väl vara tillräckligt bra för finjustering?

följdfråga

när folk bara sänker sina bilar utan att göra något annat hur mycket skjuts bakaxeln ut åt höger? 3-5mm? vad har det för konsekvenser? hur blir det med väghållningen? blir det olika när man svänger åt olika håll? hur blir belastningen på bussningar? kardanvinklar? däckslitage?

MVH!

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 02, 2018 11:57 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 312
Ort: Österlen/Skåne
Förskjutningen relaterar till sänkningsgraden, man kan räkna på det där med Trigometri.
Minns inte hur mycket min försköts, men jag monterade ett IPD justerbart panhard och
justerade så axeln sitter centrerad i "nolläge" så att säga. Men om du ändå skall modda
hade jag monterat en Wattlänk.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 02, 2018 3:45 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 79
Ort: Torslanda
Det är klart att det beror på hur mycket man sänker men med en sänksats som sänker 40mm hur blir det är ju ingen konst att räkna ut med sinus o company om man skulle sänka en bil nu ska jag inte det? jag frågar lite mer allmänt. tycker jag ser mycket epor i trakten som förmodligen knappt har några fjädrar kvar hur "illa" blir det och vilka problem blir det?

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 02, 2018 4:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 312
Ort: Österlen/Skåne
Problemet är att den i princip ligger på genomslagsgummina när den är så låg, och
det ger usla vägegenskaper!

Sänker du utan att justera centreringen av axeln blir det ju alltid mer påfrestningar
på bussningar och stötdämpare.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 04, 2018 10:13 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 79
Ort: Torslanda
Ingen som har koll på om m22x1 är stark nog och fin nog? Truls vad var det för gänga på IPD staget?

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 05, 2018 10:17 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 312
Ort: Österlen/Skåne
Det är 3/4 UNC på mitt IPD stag. (19,05mm i diameter och 2,54mm i stigning)

Tror 1,0mm stigning blir allt för fingängat faktiskt?

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 05, 2018 2:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4674
Ort: Boden
Det kan ju inte direkt vara "för fingängat"

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010